Ram said:
Dvärgen skall vara långsam, extremt hård, bra saves, bra AC.
Magikern har lite HP och spells (duh!).
Tjuven har sneak attack och smyga/gömma sig samt medel-hp. De kan hantera och hitta fällor.
Prästen är genomsnittlig på allt och har healing och lite andra skumma spells.
Krigaren vet i faen.
Alven... Alven har en pilbåge och skarpa sinnen. De är lätt rustade och snabba.
Mina idéer för hur klasserna kan se ut på låg level:
Dvärg: Enbart Närstrid, Högt Försvar, Medium-Låg skada.
Har eventuellt någon Pull-mekanik för att skydda magikern/alven.
Magiker: Enbart Avstånd, Lågt Försvar, Hög-Medium Skada
Har en förmåga som gör låg skada på flera monster samtidigt, har en som gör mediumskada på ett mål och en som har chans att påverka striden på annat sätt, typ "stå över 1-4 rundor".
Tjuven: Avstånd OCH Närstrid, Medium Försvar, Hög-Medium Skada.
Tar hand om fällor. Gör mediumskada med chans att göra Väldigt Hög skada vid speciella tillfällen (sneak attack).
Prästen: Enbart Närstrid, Medium Försvar, Medium skada.
Kan hela samt dela ut tillfälliga buffar. Gör generellt sett låg skada, men har förmågor som gör Hög skada mot Odöda/Demoner.
Krigaren: Enbart Närstrid, Medium Försvar, Hög Skada.
Delar främst ut skada, gärna pålitlig sådan. Är den enda som har möjlighet att attackera fler mål samma runda i närstrid (cleave)
en ide är ju att krigaren själv kan bestämma lite över sitt försvar/anfall. Typ flytta några poäng från skydd till attack och tvärt om.
Alv: Enbart Avstånd, Lågt försvar, Hög Skada.
Alven är snabb och uppmärksam och har förmågor som ger honom möjlighet att agera innan alla andra, att skjuta fler pilar i samma runda...