Nekromanti [Dungeon of Doom III] Grundegenskaper

Hmm, först och främst.. Hur kan 0.75 varje level vara sämre än 1 varannan?

level 1: A: 0.75(avr. 0) B: 0
level 2: A: 1.50(avr. 1) B: 1
level 3: A: 2.25(avr. 2) B: 1
level 4: A: 3.00(avr. 3) B: 2

osv...

Tyckte det lät bättre från början iaf :gremsmile:
 
.113 said:
Hmm, först och främst.. Hur kan 0.75 varje level vara sämre än 1 varannan?
Jag är osäker vilket inlägg du svarade på, men jag tänker utgå från att det var detta och att du sett fel/läst slarvigt.

Snabb ökning: 1/2 = 0,5
Medelökning: 3/8 = 0,375
Långsam ökning 1/4 = 0,25
 
Nä jag syftade egentligen på något jag läste tidigare där någon tänkte lite konstigt tyckte jag, men å andra sidan missade jag helt den där nya uträkningen du lagt dit så hela mitt inlägg va i onödan, my bad :gremwink:

Men, om man nu bortser från det så känns det ju enklare i helhet om man ökar med hela steg kanske? Det behöver ju inte, i mina ögon iaf, vara helt "jämt" eftersom man ändå har olika färdigheter antar jag.
Men då jag är ny på forumet har jag inte hunnit kolla in allt än och har inte koll på DoDIII ännu. Men med nya ögon utan inblick i resten så känns det iaf enklare med jämnare ökningar :gremsmile:
 
.113 said:
Men, om man nu bortser från det så känns det ju enklare i helhet om man ökar med hela steg kanske?
Ökningarna kommer att finnas uppställda i tabeller (som den nedan), så man behöver inte hålla på att räkna bråk på egen hand.

Level  1/2    3/8    1/4

  1     ±0     ±0     ±0
  2     +1     ±0     ±0
  3     +1     +1     ±0
  4     +2     +1     +1
  5     +2     +1     +1
  6     +3     +2     +1
  7     +3     +2     +1
  8     +4     +3     +2
  9     +4     +3     +2
 10     +5     +3     +2

Från början skedde alla ökningar dubbelt så snabbt (1/1, 3/4 resp. 1/2), men då jag vill försöka närma mig de tidiga versionerna av Dungeons & Dragons (och få lägre tal att räkna med) ändrade jag på det.

(Som jämförelse: I D&D Basic får de som är bra på att slåss +1/3 levels; de som är halvbra +1/4 levels; och de som är kassa +1/5 levels.)
 
Då var det med andra ord inga problem :gremsmile: Blir bra det där


tillägg: Är det föresten tänkt spelas med förgjorda kartor, "rutnät" och figurer? Eller mer som ett "öppet" rollspel? Fick känslan av det av nån anledning, typ som ett extra bra HeroQuest eller nåt? Forgive my ignorance :gremtongue:
 
.113 said:
Är det föresten tänkt spelas med förgjorda kartor, "rutnät" och figurer? Eller mer som ett "öppet" rollspel?
Det är i första hand ett drop in-konventsarrangemang, så figurer och kartor är önskvärt då det ger ett mer visuellt intryck och lockar till sig förbipasserande.

Däremot funderar jag på att överge rutnätsförflyttning och exakt positionering.
 
Back
Top