Dungeon Magazine

illuzive

Veteran
Joined
8 Aug 2018
Messages
155
Hej på er!

Som av en händelse snubblade jag över en samling av gamla Dungeon Magazine (utgåva 1-221) på archive.org.

Det borde ta God45 minst halva helgen att plöja genom alla dessa äventyr, men vad vet jag. :D

(Det verkar som om utgivarna övergett tidningen, men om någon vet bättre så får ni gärna moderera tråden till the great underdark.)
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Även Dragon Magazine (som i huvudsak inte innehåller äventyr), faktiskt.
Jag skummade igenom de första 130 numren för att se vilka artiklar som kunde vara intressanta fortfarande, inte minst ur OSR-perspektiv.
Och så har jag läst en del artiklar.

Inte minst finns det en del fantasy-noveller som är hyggligt bra.

 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Najs med registret @zo0okis, nu när jag har snöat in på Greyhawk. Läste du dem på archive.org eller annorstädes?

Fö uppmanar jag alla att skänka en liten slant till archive.org, det är vår tids biblioteket i Alexandria och det är tillgängligt för alla som har Internet och lever i ett fritt land. Jag ger lite runt nyår varje år.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Najs med registret nu när jag har snöat in på Greyhawk
Om du skulle hitta Greyhalk-artiklar som inte finns i mitt register får du gärna meddela mig så kompletterar jag gärna. Det var inte uppenbart i början när jag bläddrade igenom #1, #2... vad som var värt att notera. Både Greyhawk och Dragonlance kanske förtjänar mer kompletta sammanställningar än vad det blev. Det är work-in-progress.

Lutar du åt Greyhawk för din sandlåda? (det var väl du som frågade)
Läste du dem på archive.org
Ja - eller jag laddade ner allihop från archive.org först.
Fö uppmanar jag alla att skänka en liten slant till archive.org
Ska överväga det - aldrig riktigt reflekterat över vem/vad de är.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Lutar du åt Greyhawk för din sandlåda? (det var väl du som frågade)
Ja, faktiskt. Har börjat forska lite i Greyhawk. Den är ju rätt B som värld, men den är B på ett sätt som jag föredrar framför FR. Min inre rollspelshistorienörd har också vaknat, man behöver ju bara skrapa på ytan så inser man ju att många av de klassiska äventyren utspelade sig i den här världen, många av de klassiska personerna kommer härifrån - det var ju faktiskt den första officiella DnD-världen och det måste ha varit först på 90-talet som FR seglade om den?

Ja - eller jag laddade ner allihop från archive.org först.
Finns det en "collection" av samma slag som för Dungeon? Hittar det inte, om du har en länk får du gärna lägga den här.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Den är ju rätt B som värld, men den är B på ett sätt som jag föredrar framför FR.
Jag håller med. Jag köpte Greyhawk Gazetteer för 3e begagnad för ett tag sedan. Och så köpte jag boxarna för 1e/2e/3e på dmsguild.
Sedan blev det så att vi startade en kampanj i Middle Earth istället. Så vi har aldrig satt foten i Greyhawk.

faktiskt den första officiella DnD-världen
Ja, jag har någon slags romantiska ideer om Mystara (världen till Basic/Expert), där finns ju också väldigt mycket gamla äventyr.

Finns det en "collection" av samma slag som för Dungeon? Hittar det inte, om du har en länk får du gärna lägga den här.
Vet inte. Minns att jag skrev ett litet script som laddade ner alltihop. Om du vill ha allihop i en zip så kan jag nog fixa det.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Jag håller med. Jag köpte Greyhawk Gazetteer för 3e begagnad för ett tag sedan. Och så köpte jag boxarna för 1e/2e/3e på dmsguild.
Sedan blev det så att vi startade en kampanj i Middle Earth istället. Så vi har aldrig satt foten i Greyhawk.
Jag är fast i FR till jag lyckas spela klart SKT. Har spanat in Living Greyhawk Gazeteer, den verkar guld, men har hittat en riktigt najs fangjord fil på nätet som jag kanske nöjer mig med.


Vet inte. Minns att jag skrev ett litet script som laddade ner alltihop. Om du vill ha allihop i en zip så kan jag nog fixa det.
Jättegärna, tack!

Framsidorna är så jävla coola :D
Metal! De minner lite om omslag på hårdrocksskivor från den tiden, eller?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Min egen hot take om skillnaden:

Forgotten Realms är en värld ursprungligen gjord för att skriva skönlitteratur till.

Greyhawk är en värld ursprungligen gjord för att spela figurslag i.

Disclaimer: detta är säkert inte helt historiskt korrekt, men det är känslan de ger mig.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Här finns då DragonMagazine 1-200 i en zip-fil.
Eftersom de finns på archive.org så har jag uppfattningen att detta inte är något (C)-problem.
Om Admin tycker detta var dumt gjort av mig får ni gärna varna mig, så ska jag aldrig göra om det.
Länken kommer finnas kvar ett tag (typ över helgen), sedan kommer jag ta bort länken och filen från internet.

Den första av er som laddat ner den och sett att den fungerar kan väl bara bekäfta att det ser ok ut?

 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Min egen hot take om skillnaden:

Forgotten Realms är en värld ursprungligen gjord för att skriva skönlitteratur till.

Greyhawk är en värld ursprungligen gjord för att spela figurslag i.

Disclaimer: detta är säkert inte helt historiskt korrekt, men det är känslan de ger mig.
Den historiskt korrekta versionen är inte svår att läsa sig till. Greyhawk som vi fått den är världen Gygax började spelleda sin D&D-kampanj i som inspirerats av Dave Arnesons Blockmoorkampanj. Gygax värld var dock geografiskt baserad på vår världs geografi, men precis som Ereb Altor ursprungligen också var det så gillades det inte av fansen. Den är gjord för att springa omkring och försiktigt, men inte för långsamt ta sig an grottkomplex.

Forgotten Realms är Ed Greenwoods motsvarande där han har spellett sina kampanjer. Dess geografi är inte heller identisk med den publicerade som han arbetade på tillsammans med Jeff Grubb inför lanseringen. Världen i sig skapades innan D&D fanns för hans egen fantasi. I sin publicerade form är den gjord för att springa omkring och försiktigt, men inte för långsamt ta sig an grottkomplex.

Dragonlance är den första av världarna där man från början tänkt ha romaner och rollspelsprodukter. Det visade sig lyckat så det har varit standard för TSRs världar efter det.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Den historiskt korrekta versionen är inte svår att läsa sig till. Greyhawk som vi fått den är världen Gygax började spelleda sin D&D-kampanj i som inspirerats av Dave Arnesons Blockmoorkampanj. Gygax värld var dock geografiskt baserad på vår världs geografi, men precis som Ereb Altor ursprungligen också var det så gillades det inte av fansen. Den är gjord för att springa omkring och försiktigt, men inte för långsamt ta sig an grottkomplex.

Forgotten Realms är Ed Greenwoods motsvarande där han har spellett sina kampanjer. Dess geografi är inte heller identisk med den publicerade som han arbetade på tillsammans med Jeff Grubb inför lanseringen. Världen i sig skapades innan D&D fanns för hans egen fantasi. I sin publicerade form är den gjord för att springa omkring och försiktigt, men inte för långsamt ta sig an grottkomplex.

Dragonlance är den första av världarna där man från början tänkt ha romaner och rollspelsprodukter. Det visade sig lyckat så det har varit standard för TSRs världar efter det.
Vilka tycker du är styrkorna respektive svagheterna i de här tre världarna? Ur ett spelperspektiv?

Edit: en moderater får gärna klippa ut det här bispåret för min del och lägga det i en ny diskussion.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Den historiskt korrekta versionen är inte svår att läsa sig till.
Nej, jag var lite ironisk där. Jag vet mycket väl bakgrunden, och överdrev en smula.

Men det är ett faktum att Greyhawk innehåller stora element av The Great Kingdom, där Gygax och gänget spelade Chainmail, medan det första publicerade FR-materialet är Greenwoods noveller i The Dragon.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag har nu tagit ner filen så länken ovan fungerar inte längre.
(jag kunde inte göra Edit på mitt inlägg ovan längre)

Finns det på samma sätt något intresse för DungeonMagazine 1-64 i en zip?
 
Top