Nekromanti Dungeon Keeper RPG

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Nån som tycker det är en bar idé eller rent av håller på med ett?
Skulle defenetivt kunna tänka mig skapa ett....

"Beware of the Cöla Craver!"
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Skulle man då vara minion eller ska man vara Keeper? Det blir väl inte så mycket till äventyr direkt om man bara sitter och tar hand om sin Dungeon.

Place upon my tomb the head of Minamoto Yoritomo.
/Taira Kiyomori
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Finns det några äventyrsmöjligheter? Vad ska man göra? Springa ärenden åt andra minions? Springa ärenden åt keepern? Finns det ens en keeper? Om du kör på samma koncept som i spelet blir det nog BEDÖVANDE tråkigt (tror jag) om man bara får någon liten fotbollsplan som spelvärld, och varje äventyr slutar med at hjältarna kommer... /images/icons/wink.gif

Vad sägs om att spela monster i underjord i allmänhet? Då kan man ha STÖRRE spelyta, och så kanske man kan lägga med en ENORM underjordisk dungeon-stad, med intriger och sådant.



/RIKTIG Coolhet kommer från harmoni..
Och jag är cool! /images/icons/cool.gif
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Isåfall räcker det ungefär med att du kör Dungeons n' Dragons, och modifierar det en liten smula. Det är ju typ samma sak. Springa runt i dungeons och döda, få pengar, spela upp pengar, bli slagen av en gigantisk grön hand, bli upplyft och slängd i fängelse, bli torterad, och och forska i biblioteket eller verkstaden, döda lite mer, gå och träna, kastad i en grop och bli tvungen att slåss med din bästis, osv... Det liter inte speciellt kul om jag ska vara ärlig. Men du kanske tycker det kan vara kul, och isåfall respekterar jag det.

Place upon my tomb the head of Minamoto Yoritomo.
/Taira Kiyomori
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Men DK har ju en rätt komisk underton.. Det skulle nog vara lite roligare, med betoning på lustigt.. Och i DK finns det ju inga sådana där töntigheter som beholders och rostmonster och.. (listan går på och PÅ)

Skulle kunna vara kul att spela ett äckelmonster!



/RIKTIG Coolhet kommer från harmoni..
Och jag är cool! /images/icons/cool.gif
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Det var väl lite tanken, att leva i en dungeon med andra riktigt elaka varelser. Ett ställe där godhet bara är för töntar.

Vända på steken så man spelar de elka varelserna som stryker omkring där istället för hjältarna som går ned och rensar upp. Självklart kan man då utveckla det hela en smula med att bygga upp ett lite mer komplicerat sammhälle där...

"Beware of the Cöla Craver!"
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
Ars Magica

Vad jag har förstått så är Ars Magica lite på det sättet.

/[color:green]Han</font color=green> som tlyker pä fel tangenter på tgbordeeet
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,625
Location
Uppsala
Hehe. Vår förening diskuterade en hel kväll om vi skulle göra Dungeon Keeper som ett brädspel eller som ett kortspel - eller en mix av de tu. Nu blev det givetvis ingetdera eftersom föreningen som vanligt inte kunde enas kring en enda sak.

Vad jag egentligen ville komma till är att jag inte tror Dungeon Keeper gör sig särskilt bra som rollspel; mest för att det är ett mycket smalt tema. Självklart skulle det gå att göra ett fullständigt anti-hjälte spel med DK i botten, men det skulle knappast bli något dungeon-crawl utan snarare en omoralisk variant av vilket fantasyspel som helst. Tänk dig ett fantasyspel där hjältarna är på motståndarsidan och rollpersonernas uppgifter är att sprida död och förintelse bland dem för att göra världen till en mörk och ond version av densamma.

DET är hur jag tror ett DK rollspel skulle kunna genomföras.
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Tanken...

Var lite så...
DK i sig självt går inte bara rakt av att göra till rollspel eftersom det är såpass mycket inriktatt på att vara just ett strategispel. Men man skulle kunna använda hela stämmningen i den, varje Keeper är typ som en herre, statsledare eller bormästare (vad man kallar det är oviktigt) sedan så blir det nästan samma sak som med länder ovan mark. Men grunden är ändå tanken på att spela något ondskefull, möjligtvis med lite humor så som i DK1 då, tvåan blir nog lite väl...

Om man gör det på det sättet kan det då vara något att ha?

"Beware of the Cöla Craver!"
 

Mutant

Warrior
Joined
3 Oct 2000
Messages
209
Prima hack ´n slash [NT]

ska försöka hitta stats av något slag för idén verkar bra.
not. haha detta var inte NT

First i was blind, now i can see.
 

Mutant

Warrior
Joined
3 Oct 2000
Messages
209
minion helt klart. också finns det många och välja mellan.
Idé: man kan ju skapa en "ond själ" också har dom olika minions krav. lite svårare att bli dödsängel då menar jag.

First i was blind, now i can see.
 

Mutant

Warrior
Joined
3 Oct 2000
Messages
209
monster i underjord. hmmm.
jag och klon har gjort ett spel (inte klart) där man är mutanter i kloaker, påminner mig LITE om det.

First i was blind, now i can see.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Tanken...

Jag skulle spela det. (För att få chansen att vara en biledemon, eller en dark mistress! /images/icons/wink.gif)



/RIKTIG Coolhet kommer från harmoni..
Och jag är cool! /images/icons/cool.gif
 
Top