Dungeon i rörelse

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,907
Location
The Culture
Förslag: För att kunna ta sig till vissa platser måste man tämja apan, och få den att ställa sig eller lägga sig i rätt position. Det kan finnas korridorer som sträcker sig rakt upp, såvida inte hela ekipaget lägger sig på rygg -- då blir den horisontell. För att komma till det mest otillgängliga rummet måste man få apan att byta position tre gånger.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,725
Location
Eskilstuna
Förslag: För att kunna ta sig till vissa platser måste man tämja apan, och få den att ställa sig eller lägga sig i rätt position. Det kan finnas korridorer som sträcker sig rakt upp, såvida inte hela ekipaget lägger sig på rygg -- då blir den horisontell. För att komma till det mest otillgängliga rummet måste man få apan att byta position tre gånger.
Det kan vara tufft! Min grundtanke var att apan befinner sig i kontrollrummet – vilket är det svåraste att ta sig till – och att det blir en slags twist på äventyret. Jag tänker även att man själv ska kunna ta kontroll över konstrukten i slutänden. Men jag ska klura på ifall det går att inkorporera på något kul sätt.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,725
Location
Eskilstuna
Efter förslagen här, samt lite snack med @APM och @kwarnberg, går jag i tankarna att låta slag som innehåller 3:or vara triggern som skiftar kolossens rörelsemönster (man slår handlingsslag med pölar av T6:or).

När en 3:a kommer upp slumpar man helt enkelt en rörelse från en tabell. Tärningarna som används för att slumpa rörelsen kan få ligga, så att man enkelt kan hålla ordning på vilken rörelse som är aktiv.

Det bör hända någorlunda frekvent, det kräver inte så mycket extrakrångel, och det bör vara hyfsat opakt för spelarna vad triggern är.
 

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
484
Jag tänkte något liknande, att du använder systemet du redan har. Dungen ändrar sig som en konsekvens. Då behöver du inte ändra eller lägga till någonting :) Konsekvensen behöver ju inte ens ersätta vanliga konsekvenser, de kan läggas "ovanpå". Dvs en vanlig konsekvens sker, plus att rummen ändras
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,725
Location
Eskilstuna
Jag tänkte något liknande, att du använder systemet du redan har. Dungen ändrar sig som en konsekvens. Då behöver du inte ändra eller lägga till någonting :) Konsekvensen behöver ju inte ens ersätta vanliga konsekvenser, de kan läggas "ovanpå". Dvs en vanlig konsekvens sker, plus att rummen ändras
Ja, det var en tanke jag utforskade också!

Anledningen till att jag sållade bort den var att jag inte ville att det skulle vara lika genomsynligt för spelarna när det inträffar. Det är en smakfråga, men jag ville undvika den uppenbara metarelationen – så att rörelserna kan upplevas vara mer spontana och autonoma, som att de styrs av en egen vilja.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,494
Location
Stockholm
Är alla rörelser random eller finns det mönster rp kan upptäcka? Dungen kanske även ändrar position på vissa givna tidpunkter/händelser. När solen går ner lägger den sig alltid ner raklång i 1t2 timmarh. När det regnar kryper den ihop tills det är uppehåll. Sånna saker?
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,725
Location
Eskilstuna
Är alla rörelser random eller finns det mönster rp kan upptäcka? Dungen kanske även ändrar position på vissa givna tidpunkter/händelser. När solen går ner lägger den sig alltid ner raklång i 1t2 timmarh. När det regnar kryper den ihop tills det är uppehåll. Sånna saker?
Ja, just att den sover nattetid är planen iaf. Men då kan den eventuellt väckas av oväsen.

Det är ju lite lockande att ha fler såna mönster – men det kräver ju i sin tur att man dessutom simulerar väder och dylikt.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,039
Location
Sthlm
No meaningful gaming without meticulous time keeping, eller vad de säger. Men det låter ju skitjobbigt, så jag hade nog kört med en kortlek istället, som har fördelen att den har ett "minne" och därmed mindre risk att man aldrig får några förändringar. SL kan vända upp ett kort då och då, baserat på triggar, och så händer något när ett visst kort visas. Man kan lägga upp korten på olika sätt för att hålla koll på kolossens nuvarande läge och så.

Då går det ju också att lägaga till egna kort om spelarna tex kan lura mechen att göra som de vill på olika sett.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
788
Jag tänker även att man själv ska kunna ta kontroll över konstrukten i slutänden. Men jag ska klura på ifall det går att inkorporera på något kul sätt.
Kan vara bra att ha någon form av begränsning kring att spelarna kan få makten över en enorm stenjätte. Kanske att den bara kan röra sig i ett speciellt område, har begränsat bränsle eller bara kan vara aktiv under när stjärnor står i rätt läge.

Annars kan jag tänka mig att en jätte-mech är lätt något som de-railar en spelgrupp.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,725
Location
Eskilstuna
Kan vara bra att ha någon form av begränsning kring att spelarna kan få makten över en enorm stenjätte. Kanske att den bara kan röra sig i ett speciellt område, har begränsat bränsle eller bara kan vara aktiv under när stjärnor står i rätt läge.

Annars kan jag tänka mig att en jätte-mech är lätt något som de-railar en spelgrupp.
Jag har tänkt tanken, men har landat i att jag inte direkt ser någon fara i det.

Jag tänker att det ställer intressanta frågor: vad kan de använda kolossen till, är de redo att orsaka förödelse för sitt eget nöjes skull, är de beredda att missbruka makten den ger, vad händer om den hamnar i fel händer, etcetera?

Rollpersonerna kan ju inte direkt ta med den in i ruiner, eller lösa mysterier eller sociala konflikter med den.

Vill någon grupp spåra ur fullständigt och trivs med det – kör på. Min generella hållning är att det är upp till respektive spelgrupp att ha roligt tillsammans.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
788
...är de redo att orsaka förödelse för sitt eget nöjes skull, är de beredda att missbruka makten den ger...?
Tror vi tyvärr har lite olika kvalitet på spelare. 😁
I min grupp så är svaret på dessa frågor ett rejält rungande "JAA!"

Men det kan bli en intressant utmaning för mig som SL att hantera!
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,006
Location
Umeå
Kan vara bra att ha någon form av begränsning kring att spelarna kan få makten över en enorm stenjätte. Kanske att den bara kan röra sig i ett speciellt område, har begränsat bränsle eller bara kan vara aktiv under när stjärnor står i rätt läge.

Annars kan jag tänka mig att en jätte-mech är lätt något som de-railar en spelgrupp.
En rätt stor begränsning är att om rollpersonerna kan ta över den för att göra något ädelt, så borde någon ondsint kunna ta över den för att hitta på djävulskap delux, kanske med rollpersonerna som syndabockar. Sedan skulle jag ha svårt att hålla mig ifrån att låta dem ställa till det rejält ändå om de har tänkt använda den till lite allt möjligt, så lätt kan den väl knappast vara att styra. :devilish:
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,725
Location
Eskilstuna
Tror vi tyvärr har lite olika kvalitet på spelare. 😁
I min grupp så är svaret på dessa frågor ett rejält rungande "JAA!"

Men det kan bli en intressant utmaning för mig som SL att hantera!
Det kanske kan vara värt att ta med en ruta med någon valfri begränsning i sådana lägen.

Jag brukar tänka att det inte är spelledarens uppgift att hantera spelgruppen, utan att man på förväg kommer överens om ton och hur man spelar tillsammans – sen försöker man spela så.

Men det skadar ju inte att vara extra hjälpsam!
 

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
526
Jag tänkte lite....
Den kanske inte behöver röra sig slumpmässigt. Utan den rör sig samma väg som rollpersonerna gick för att nå den fast tvärtom. Så får rollpersonerna också en countdown Clock.

Så vägen till stenautomaten är typ: simma över floden, korsa klyftan, vandra på fältet, gå genom tunneln.

Så stenjättens rörelsemönster blir typ krypa på mage genom tunneln. Gå upprätt. Göra ett jättespeång (allt blir tyngdlöst) sen simma så då ligger den med igen och läker in lite vatten. Typ så, men mer genomtänkt och kanske paus för att plocka mango.

Varför vill apan till byn? Kanske är det en förrymd tamapa som vara vill hem och inte fattar att den kommer göra kaffeved av allt nu när den består av 60 ton sten. Hoppas någon stoppar den innan den hinner hem till husse.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,725
Location
Eskilstuna
Jag tänkte lite....
Den kanske inte behöver röra sig slumpmässigt. Utan den rör sig samma väg som rollpersonerna gick för att nå den fast tvärtom. Så får rollpersonerna också en countdown Clock.

Så vägen till stenautomaten är typ: simma över floden, korsa klyftan, vandra på fältet, gå genom tunneln.

Så stenjättens rörelsemönster blir typ krypa på mage genom tunneln. Gå upprätt. Göra ett jättespeång (allt blir tyngdlöst) sen simma så då ligger den med igen och läker in lite vatten. Typ så, men mer genomtänkt och kanske paus för att plocka mango.

Varför vill apan till byn? Kanske är det en förrymd tamapa som vara vill hem och inte fattar att den kommer göra kaffeved av allt nu när den består av 60 ton sten. Hoppas någon stoppar den innan den hinner hem till husse.
Cool idé! Helt klart värd att överväga.
 
Top