Nekromanti Dungeon and Dragons 5th Edition

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,974
Location
Ludvika
Bolongo;n325864 said:
DM Screen - inte sett den nya, den gamla var rätt keff, kör med egentillverkad numera.
De har plockat bort allt det där om att skapa en SLP on the fly och "någonting händer" och ersatt detta med faktiska regler man kan behöva slå upp.

Typ vilka handlingar man kan utföra i strid, hur de funkar, förflyttning och ljuskällor, och en lista över vilka färdigheter som finns.

Rena praktiska saker som man faktiskt kan behöva referea till under strid. En skärm man faktiskt skulle ha hjälp av under framför allt strid, vilket jag ändå tycker är en betydande del av DnD.
 

Jehorius

Veteran
Joined
3 May 2009
Messages
144
Location
Mellerud
Tack för feedbacken! Kommit fram till vilka moduler jag ska införskaffa! Har även fått tuta-och-kör tecknet ifrån 3 utav mina spelare att köpa, då de vill/går med på att testa.

Nu till min nästa fråga, hur stor BÖR en spelargrupp i DnD vara?
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Rymdhamster;n325865 said:
förflyttning och ljuskällor, och en lista över vilka färdigheter som finns.
Dom sakerna fanns innan. Den stora nya grejen är stridshandlingar. Jag tejpade över den med market availability-tabellen från ACKS
 

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,009
Location
Smålands golvbrunn
Jehorius;n326478 said:
Nu till min nästa fråga, hur stor BÖR en spelargrupp i DnD vara?
Fyra spelare och en DM!

Nej, jag vet faktiskt inte. Jag tänker att spelet funkar som det är skrivet med mellan två och sju-åtta spelare. Jag har kört från allt mellan två och fem, utan att det hänt något konstigt. Critical Role får spelet att flyga på sju spelare (plus DM). Det handlar väl mest om att ju fler spelare, ju mindre prattid per spelare och ju längre tid tar striderna (som redan vid fyra-fem tar rätt mkt tid).
 

Jehorius

Veteran
Joined
3 May 2009
Messages
144
Location
Mellerud
Alright, så för en DnD noob som mig så är bilden av den linjära gruppen med en fighter, mage, cleric och rogue helt fel då? Skämt åsido. Så med andra ord funkar det alldeles utmärkt med DM+3?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jehorius;n326478 said:
Nu till min nästa fråga, hur stor BÖR en spelargrupp i DnD vara?
Den klassiska DnD-gruppen brukar vara 1 DM + 4 spelare:
- En fighter som kan slåss.
- En Rogue som kan smyga, dyrka lås, desarmera fällor. o.s.v.
- En Cleric som kan hela och läka skador.
- En Wizard som kan trolla.
Och alla publicerade äventyr är skrivna för spelgrupper på 4-5 rollpersoner.
Det finns 11 klasser DnD och många klasser täcker flera områden, det betyder att man kan vara 3 rollpersoner om rollpersonernas kombination av klasser är rätt.
Om man är färre än 4, eller fler än 5 rollpersoner så kan man, som DM, behöva justera svårighetsgraden i de publicerade äventyren för att det ska bli kul.
 

Jehorius

Veteran
Joined
3 May 2009
Messages
144
Location
Mellerud
Tack för genomgången! anth Tror dock att jag kommer att skapa mina egna äventyr, eller använda mig utav Yawning Portal modulen eller Ghosts of Saltmarch - så svårighetsgraden blir nog inte så svår att ha koll på. Aldrig använt mig mycket utav skrivna äventyr, enbart varit SL till Sylfens Vrede (Eon). Alltid tyckt att det på något vis känns som att man måste följa det som står i äventyrsmodulen, och min hjärna låser sig till det, av någon anledning.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Även om du gör egna äventyr måste rollpersonerna normalt fortfarande täcka de fyra områdena: fighting, sneakyness, magic, healing.
Så länge spelarna samarbetar när de skapar rollpersonerna är det nog inget problem med 3 spelare.
 

Jehorius

Veteran
Joined
3 May 2009
Messages
144
Location
Mellerud
Jo absolut, menade svårigheten på motstånd RPs möter. Men ja, med subklasses eller dylikt så borde det vara lätt att lösa.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,974
Location
Ludvika
anth;n326510 said:
Även om du gör egna äventyr måste rollpersonerna normalt fortfarande täcka de fyra områdena: fighting, sneakyness, magic, healing.
Det här är på inga sätt en nödvändighet. Det går utmärkt, och är väldigt kul, att alla rollpersoner är fighters, eller att alla är tjuvar.

De leder bara till ännu mer kreativitet när rollpersonerna ställs inför ett problem de inte är optimerade för.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,974
Location
Ludvika
2097;n326484 said:
Dom sakerna fanns innan. Den stora nya grejen är stridshandlingar. Jag tejpade över den med market availability-tabellen från ACKS
Hmm... sant. Mindre skillnad än vad fått för mig att de var nu när jag jämför dem sida vid sida.

Och de har tagit bort en massa artwork från spelledarens sida och klämt in lite prislistor på olika saker.

Hur som, klar förbättring tycker jag!
 

Jehorius

Veteran
Joined
3 May 2009
Messages
144
Location
Mellerud
Ja, hela idén med en sådan skärm är ju trots allt att ha tillgång till tabeller och dylikt som man använder ofta - om jag får säga det själv. Artworket kan ju vara på andra sidan, emot spelarnas håll!
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
En annan klassisk konstellation av rollpersoner är gruppen i Leverage. Översatt till D&D skulle jag säga:

Nate - lite oklart, men jag tänker Lore-bard, Mastermind-rogue, eller Trickery-cleric.
Sophie - Glamour-bard.
Elliot - Open Hand-monk.
Parker - Thief-rogue.
Harrison - Archivist-artificer eller någon sorts wizard.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Jehorius;n326544 said:
Ja, hela idén med en sådan skärm är ju trots allt att ha tillgång till tabeller och dylikt som man använder ofta - om jag får säga det själv. Artworket kan ju vara på andra sidan, emot spelarnas håll!
Att det är lite artwork eller variation på DM-sidan gör det också lättare att hitta saker än om det bara är en wall of text tänker jag
 

Jehorius

Veteran
Joined
3 May 2009
Messages
144
Location
Mellerud
Ja, smaken är som baken. Jag har ett minne för sådana saker, så jag föredrar det med wall och text, hehe. Sen kan man ju göra små markeringar med färg-pennor också, en röd prick på skadetabeller, etc etc.

Nu har jag beställt böckerna förresten, jag tackar ödmjukast för all feedback och information ifrån er - det hjälpte mig i mitt beslut! :)
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
2097;n325536 said:
Utöver dom där positioneringsreglerna som jag länkade till i förra inlägget har vi också husreglat synen på vad hit points är och hur flödet mellan deltagarna i en strid ska gå.

Hit points blir en sorts actionpoäng för att försvara sig, det blir helt sick vad coola fighterna blir. Tycker jag.
Det här är ju hur intressant som helst, jag har alltid tyckt hitpoints är ett tråkigt dåligt nödvändigt ont som bara måste finnas. Med det där tankesättet istället så låter det ju jättecoolt. Det är ju nästan som nån sorts action points. I love it.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Stort tack<3
Har flyttat dom där hit points reglerna från reddit till min egen hemsida!
Så jag kan pilla & tweaka på dom i all evighet utan att redigeringstidsfönstret på reddit tickar ut.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Vi har haft döfräcka strider med dom! Vår stackars enbente fighter-tomte rullar undan från en fyrarmad skråpuka och klarar tre defense rolls, armarna som slår i honom bakom honom i stengolvet crash crash crash men den fjärde kommer över dig och du ser den påväg rakt mot ditt ansikte vad gör du?

Osv.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
2097;n327140 said:
Stort tack<3
Har flyttat dom där hit points reglerna från reddit till min egen hemsida!
Så jag kan pilla & tweaka på dom i all evighet utan att redigeringstidsfönstret på reddit tickar ut.
Sparad i favoriter, ska kolla in mer i detalj sen så jag hänger med, bara hunnit skumma men rent spontant är det precis det viktigaste jag saknat med dnd sen jag började spela.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Ang. Dnd 5e så är det ju också så att man väljer en bakgrund utöver klasserna så hela gruppen kan vara präst, magiker, fighter och barbar men alla ha een tjuvaktig bakgrund så alla kan faktiskt smyga till skillnad från tex 3.5 där det sög att vara tjuven för krigarfanskapet gick med fullplate och väckte hela dungeonen ändå.

Det finns liksom mer utrymme för lite variation.

Ang lätta strider så i gruppen jag kör nu fick jag möta en drake själv medan resten av gruppen öppnade en portal, på lvl 5. Med varierande resultat. Men 11d8 breath weapon när man tål ca 5d8 är knappast lätt, och 3 attacker per runda när den väl kom ikapp mig.. Ja..

SL avgör hur svårt det är och korkade spelare får skylla sig själva (menar vem fasen anfaller en drake själv på lvl 5).

Sen kan jag tipsa om dndbeyond också där man kan köpa lös vettiga böcker och dela med andra spelare, även ha formulär på. Vi kör över roll20 med dndbeyond som karaktär och info sida. SL har köpt blcker där och delar till oss andra. Praktiskt över internet men också en tanke inför tex spelarskapande och liknande lite beroende på hur man kör.
 
Top