Nekromanti Dungeon and Dragons 5th Edition

Jehorius

Veteran
Joined
3 May 2009
Messages
144
Location
Mellerud
Hellu!

Sitter och funderar på om man skulle köpa DnD 5th Edition. Läste att behovet av miniatyrer och rutnät inte är lika nödvändigt i denna utgåva, stämmer detta? Är inte så intresserad utav det konceptet, utan är mer intresserad utav att spela i världen och efter reglerna med D20 osv.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Det stämmer helt att miniatyrer inte behövs, och vår grupp använder inget liknande, vi har inte ens ett papper med några kryss på eller typ nåt “den här d6an är du, Alice, och den här d8an är du, Bob, och så står skeletten alltså här borta”.

Det finns ingen spell, class feature, feat eller liknande som behöver miniatyrer eller någon som helst spatiell positionering.

Det finns optional miniatyrregler i DMG och gamla fans av fyran tycker dom är rätt trista för när man kör med miniatyrer i femman så blir det lätt att fighter ändå bara står still och vevar, jämfört med fyran där varenda kraft var push och burst och shift och sånt. Men för mig som inte gillar miniatyrer (framförallt för att jag vill ha mer närvarokänsla än "A dungeon for ants!" som i Zoolander) är femman helt perfekt. Rika, djupa, nyanserade regler med massor av viable builds och intressant strategi samtidigt som vi bara spelar med hjälp av ord och gester.

Finns en sak att tänka på när man kör utan minis och det är att det kan ju lätt bli “vänta vad menar du att 60 vättar hugger mig i magen? hur får dom plats och dessutom är det inte lite orättvist att alla hugger på mig?”

Därför har jag skrivit house rules som åtgärdar just det problemet.

(D&D) Introducing late night fighting

Hör av dig om du har några frågor.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Utöver dom där positioneringsreglerna som jag länkade till i förra inlägget har vi också husreglat synen på vad hit points är och hur flödet mellan deltagarna i en strid ska gå.

Hit points blir en sorts actionpoäng för att försvara sig, det blir helt sick vad coola fighterna blir. Tycker jag.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Mitt tips är att inte skippa Starter Set för det äventyret är grymt bra. Det finns bara pregens men dom har lagt upp dels en gratis Basic PDF och dels finns det en rätt bra SRD. Sen kan man ju uppgradera till PHB, MM och DMG senare. I sommar/höst ska dom göra ett nytt starter set som heter Essentials Kit (där ska det finnas character creation) och dom har sagt att det ska gå att blanda dom två äventyren i samma kampanj, båda boxarna har ett gäng små söta miniuppdrag runt en och samma by helt enkelt.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Thanuir<3<3<3<3 great minds think alike
Välkommen hit! (Thanuir är min polare från en annan hemsida)
 

Jehorius

Veteran
Joined
3 May 2009
Messages
144
Location
Mellerud
Värt att poängtera är att jag aldrig har spelat DnD innan, men älskar världen då jag spelat mycket Baldur's Gate och dylikt. Jag skulle verkligen vilja börja spela DnD, men vet inte riktigt vilken edition jag ska försöka få tag på. Läste en del om 5an att det tydligen ska vara -för- lätt i combat?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,973
Location
Ludvika
Jehorius;n325564 said:
Värt att poängtera är att jag aldrig har spelat DnD innan, men älskar världen då jag spelat mycket Baldur's Gate och dylikt. Jag skulle verkligen vilja börja spela DnD, men vet inte riktigt vilken edition jag ska försöka få tag på. Läste en del om 5an att det tydligen ska vara -för- lätt i combat?
Njae... baserat på vad jag hört andra säga är 5an designad ur perspektivet att spelgruppen skall råka ut för minst 6 "encounters" per dag, och sålunda nöta ner sina resurser. Men det finns egentligen inget som tvingar en att köra 6 encounters (om inte spelledaren verkligen tvignar spelarna), så många spelgrupper bränner istället allt de har på de första två eller tre och sen tar de paus och vilar upp sig. Så man får aldrig riktigt den där utnötningen som är tänkt.

Min personliga erfarenhet är däremot att inga av mina spelledare har brytt sig om reglerna för att designa encounters som finns i boken (well... riktlinjer mer än regler, tror jag) utan de har istället slängt ihop encoutners som de tyckt varit coola och passat i situationen, även om de är helt bananas utifrån balansperspektiv. Och då finns det verkligen inget som säger att 5an skulle vara "för lätt" =D

Mitt råd är så här: Om ni tycker om att ha ett stadigt, och väldigt omfattande regelsystem att stå på, då är 5an perfekt. Om ni inte riktigt orkar hålla på att plugga regler och slå upp saker i böckerna, men ändå vill ha DnD, då rekomenderar jag någon av de "OSR-kloner" som poppat upp de senaste 10 åren.

OSR är typ en tillbakablick till det ursprungliga DnD (så typ 1st edition och tidigare) så mycket mer grundläggande, avskalade regler.

Jag gillar dock 5:an själv. Ur ett modernt perspektiv (jag komm in på DnD i och med 5:an och har sen tillbringat en del tid med att blicka tillbaka och undersöka tidigare utgåvor) tycker jag 5:an är den överlägset bästa, och mest användarvänliga utgåvan. Samtidigt som jag tycker att 4:an verkar erbjuda mycket coola idéer man borde sno. Framför allt när det kommer till hur monster fungerar.
 

Jehorius

Veteran
Joined
3 May 2009
Messages
144
Location
Mellerud
Alright, det låter ju faktiskt rätt bra. Jag och mina spelare är vana vid regler, då vi spelat mest Eon tidigare med väldigt, väldigt många husregler. Så att det finns mycket regler är inget problem, det är bara grids och miniatyrer vi inte är särskilt intresserade av. Vill nämligen vara säker på att det är ett bra köp, om jag ska köpa böcker för över 5000kr. Schyssta svar här än så längre! :)
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,314
Location
Göteborg, Lindome
Jag tänkte precis föreslå att du provar på svenska och skaffar Dunder&Drakar, som bygger på reglerna från Dungeons&Dragons, men så såg jag att ni inte är intresserade av stridsplaner och miniatyrfigurer, så då drar jag tillbaka förslaget. Själv gillar jag kluriga taktiska strider, så jag har plockat in en massa sådant från 4E i Dunder&Drakar. Men smaken är som baken... :wink:
 

Jehorius

Veteran
Joined
3 May 2009
Messages
144
Location
Mellerud
Njao, jag är väl intresserad utav det - det är mest mina spelare som tycker att det är "too much" tyvärr. Hade gärna provat personligen, men har inte lyckats övertala dem än!
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Jehorius;n325564 said:
Värt att poängtera är att jag aldrig har spelat DnD innan, men älskar världen då jag spelat mycket Baldur's Gate och dylikt. Jag skulle verkligen vilja börja spela DnD, men vet inte riktigt vilken edition jag ska försöka få tag på. Läste en del om 5an att det tydligen ska vara -för- lätt i combat?
Det är helt perfekt tycker jag. Liiiiite lättare än OSR men vi har ändå massor av rollpersoner som dör som flugor. Dessutom mkt mer val och options än OSR.

Det jag tycker är den perfekta mixen är att preppa som OSR, att DM ska tänka OSR, men att spelarna kan använda 5e-rollisar med allt vad det heter av class features och sjuttioelva spells om dagen osv. (Vi har också nerfat resurssaker såsom darkvision, light, goodberry osv.)
 

Jehorius

Veteran
Joined
3 May 2009
Messages
144
Location
Mellerud
Ja du, de flesta sakerna som du skriver om säger inte mig så jättemycket, men jag tror att jag förstår helheten i det du säger iaf! 2097 Jag skall seriöst överväga att köpa DnD 5 modulerna då, har skjutit upp ett sådant köp allt för länge anyhow! Tack för hjälpen! :)
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,173
Precis som 2097 skriver är äventyret, The Mines of Phandelver, som är med i Starter Set, riktigt bra.
 

Jehorius

Veteran
Joined
3 May 2009
Messages
144
Location
Mellerud
Skall ha med det i åtanke, kan ju kanske vara smart att köra något sådant som första grej för att komma in i reglerna och så vidare. Annars brukar jag tycka om att göra mina egna äventyr! :)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,973
Location
Ludvika
Jehorius;n325677 said:
Annars brukar jag tycka om att göra mina egna äventyr! :)
Jag skulle ärligt talat rekomendera att _inte_ köpa på er allting på en gång. Och om inte ett färdigt äventyr är en springande punkt skulle jag dessutom strunta i startersettet (till att börja med!). Köp bara spelarboken, den innehåller i min mening alla regler som behövs för att spela DnD5.

DMs guide innehåller mest roliga slumptabeller, och råd till att konstruera äventyr och lite sånt. Kul att ha och läsa, men på inga sätt nödvändig.

Gillar ni vad ni ser i spelarboken, skulle jag rekomendera att införskaffa den reviderade spelledarskärmen (mycket mer användbar info på den än på gamla) och Volos guide tp monsters, som kanske inte innehåller lika många monster som monstermanualen, men den innehåller många monster,, alla stats för dem, och mycket intressantarare information om dessa monster, samt inspiration till faktiska äventyr.

Så det är två böcker och en spelledarskärm som innehåller allt man egentligen behöver (om man är villig att skriva egna äventyr). Resten kan man skaffa när man faktiskt spelat ett tag och vet att man gillar spelet och vill fortsätta.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Jehorius;n325667 said:
Ja du, de flesta sakerna som du skriver om säger inte mig så jättemycket, men jag tror att jag förstår helheten i det du säger iaf! 2097 Jag skall seriöst överväga att köpa DnD 5 modulerna då, har skjutit upp ett sådant köp allt för länge anyhow! Tack för hjälpen! :)
Moduler!

Tyranny of Dragons båda delarna (Hoard of the Dragon Queen och Rise of Tiamat) är HELT värdelösa!

Princes of the Apocalypse är virrigt skriven, cool och går att rädda men är mycket jobb.

Storm Kings Thunder är ett riktigt dåligt äventyr men går att använda som komplement till världsboken då den har en mening eller två om dom flesta städer i landet.

Starter Set, Curse of Strahd, och Tomb of Annihilation är FAN-TA-STIQUE
Tales of the Yawning Portal och Ghosts of Saltmarsh är nästan lika bra dom.

Out of the Abyss och Waterdeep båda delarna (Dragon Heist och Dungeon of the Mad Mage) vet jag inte så mycket om!

Sen är det så här att det finns så himla mkt 3rd party material som är jättejättebra. Spelet är ju open source. Och en hel del dåligt också.

Dessutom är det lätt att köra saker som är gjorda till dom gamla versionerna, inkl till OSR-spelen, utom saker till fyran—fyran är den mest inkompatibla versionen (den är bara en väldigt annorlunda sorts spel med sina egna för- och nackdelar, finns många som har den som sin favorit).
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Ang rymdhamster: som sagt man kan vänta med PHB också och bara köra med gratisprylarna i allra början.

Men det som är bra med starter set är att den kanske kan få en att lära sig tänket om man mest kört rälsat innan. När vi körde det så skippade spelarna att gå in i vättegrottan i början osv. Dom skippade huset också och gick direkt till slottet. Det var helt out of order. Självklart dog två av dom där inne. Det är precis så jag vill spela. Mkt frihet för spelarna och mkt risker.
 

Jehorius

Veteran
Joined
3 May 2009
Messages
144
Location
Mellerud
Well, har jag bestämt mig för att införskaffa någonting brukar jag vilja skaffa det mesta på en gång. Är van vid Eon, tycker om att ha alla moduler till hands då jag - som sagt - skriver i princip alla kampanjer själv. Vill verkligen börja lira detta rollspel, då världen är helt underbar. Kan ju lista vilka moduler jag har tänkt köpa, tar gärna emot synpunkter på om det är värda pengarna eller inte.

Core Rulebook Gift Set (Billigare än att köpa alla grundregel moduler separat)
Mordenkainen's Tome of Foes (Såg trevlig ut, gillar lore)
Volo's Guide to Monsters
Dungeon Masters Screen Reincarnated
Ghosts of Saltmarsh
Xanathar's Guide to Everything
Sword Coast Adventurers Guide (Baldur's Gate, hooooo!)
Guildmaster's Guide to Ravnica (Verkade nice att ha, med tanke på innehållet)
Tales from the Yawning Portal
och sen givetvis 2x block med Character Sheets D&D 5.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,118
Location
Göteborg
Jehorius;n325786 said:
Well, har jag bestämt mig för att införskaffa någonting brukar jag vilja skaffa det mesta på en gång. Är van vid Eon, tycker om att ha alla moduler till hands då jag - som sagt - skriver i princip alla kampanjer själv. Vill verkligen börja lira detta rollspel, då världen är helt underbar. Kan ju lista vilka moduler jag har tänkt köpa, tar gärna emot synpunkter på om det är värda pengarna eller inte.

Core Rulebook Gift Set (Billigare än att köpa alla grundregel moduler separat)
Mordenkainen's Tome of Foes (Såg trevlig ut, gillar lore)
Volo's Guide to Monsters
Dungeon Masters Screen Reincarnated
Ghosts of Saltmarsh
Xanathar's Guide to Everything
Sword Coast Adventurers Guide (Baldur's Gate, hooooo!)
Guildmaster's Guide to Ravnica (Verkade nice att ha, med tanke på innehållet)
Tales from the Yawning Portal
och sen givetvis 2x block med Character Sheets D&D 5.
Tja, jag kan ju ge mina sammanfattningar och intryck.

Core Set: tja, det måste du väl ha.
Mordenkainen: mest monster, några längre "ecology of..." artiklar för de vanligaste spelarraserna plus Gith och djävlar/demoner. 95% DM-material, några nya sub-raser för spelare att leka med.
Volo: som föregående, fast knappt hälften nya monster, längre ecology-artiklar om de vanligaste humanoiderna plus några varelser till, en bunt helt nya raser för PCs att vara. Fördelningen närmare 90% DM - 10% spelare denna gången.
DM Screen - inte sett den nya, den gamla var rätt keff, kör med egentillverkad numera.
Ghosts: bara bläddrat i affären lite, ser ut som om de åtgärdat de allra värsta bristerna i de gamla äventyren genom att skriva mer material runt omkring, inte genom att egentligen gå in och ändra i den gamla texten.
Xanathar: mer blandad kompott, men nu knappt 40% till DM och resten till spelare, mest nya subklasser och spells. Till DM är det som en FAQ - svar på diverse grejer folk har undrat över.
Sword Coast: en massa fluff om den minst intressanta spelvärlden någonsin, men till deras ära var det en smart tanke att fokusera på bara en region. :p Litet spelartillvänt material som man får fila bort registreringsnumren på om man vill anpassa det till en annan värld.
Ravnica: inte studerat så ingående, men verkar vara en OK sandlåda.
Yawning Portal: en märklig blandning, med först den titulära tavernan som inte har något med resten av boken att göra, sedan ett antal uppdateringar av gamla äventyr - gjort med extremt lätt hand, det är bara statsen som skrivits om, i övrigt har man lämnat originalen ifred. Det känns som något av en tidskapsel, eftersom man inte skriver på det här sättet idag.
Character Sheets: har aldrig köpt förtryckta charsheets i hela mitt liv...
 
Top