Nja, inte riktigt. Strax innan GenCon köpte WOTC Last Unicorn Games, och såg till att få Icon-versionen (samma system som i LUGs Star Trek-rollspel) upptryckt i en "limited edition" om ca 2000 ex. En del av dessa såldes på GenCon, en del togs med till GenCon UK och såldes där, och resten sålde WOTC via sin webshop. Planen var att WOTC skulle göra en D20-version av det som skulle släppas till sommaren eller hösten, men när WOTC fick göra lite ordentliga nerdragningar i julas så trillade Dune av släppningsschemat. Då hade de visst upptäckt att de inte hade licensen för Dune längre...
Jag måste säga att förutom för LUGs förra ägare (som nog har rätt gott om stålar nu) så var WOTCs köp av LUG en på det hela taget rätt misslyckad affär. Först köper WOTC LUG, främst för att få händerna på licensen till Star Trek-rollspelet. De har en muntlig överenskommelse med Viacom/Paramount om att få ta över licensen. Detta bryr sig dock inte Viacom om, utan skickar helt enkelt över licensen till Decipher (fr o m januari 2001 i USA, juli 2001 i Europa har jag för mig) som gör Star Trek TNG-kortspelet. I en chat i nättidningen Pyramid talar Peter Adkison om att han var inte glad över det. Då tänker WOTC att "nåja, vi har ju alltid Dune att ge ut.", men inte det heller... och de anställda som hängde med från LUG avskedas vid julutrensningarna. Nettoresultat: WOTC betalar en hiskelig massa pengar för ARIA-rollspelet...
/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather