Nekromanti dune

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: dune [ev. spolier, men har man sett filmen så]

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Jag har inte sett serien, men har enligt utsago hört att den efterapar filmen i mångt och mycket. Mao, felaktigheter som finns i filmen finns i tv-serien också, precis som om de inte orkat gå tillbaka till källan (boken, som för övrigt är ruggigt mycket bättre än filmen) och istället utgå från den. Stämmer det

<hr></blockquote>



Det stämmer nog rätt bra. Jag har efter den här tråden plågat mig genom serien igen för att se om den var så dålig som jag kom ihåg.

Filmer är rätt bra. Vissa avsteg har gjorts från boken, men inte större än att man kan leva med dem.

Serien å andra sidan känns, precis som du säger, som en blek ripoff av filmen, men utan filmens finess och känsla. Serien fokuserar helt på vad som händer på ytan och ignorerar intrigerna bakom, den bräckliga maktbalansen och de djupare resonemangen (fri vilja kontra total precognition, ändamålen helgar medlen et cetera). En ren hollywoodproduktion, med ungefär samma djup som första starwarsfilmen. Synd, en sådan bok förtjänar mer. Att kulisserna dessutom ser ut som ett dåligt star trek avsnitt gör inte saken bättre (öknen ser inte ens varm ut!). Skådespelarna känns fel och är dessutom inget vidare. Det finns flera grova sakfel som sabbar logiken i handlingen (missförstå mig inte, jag kan tolerera en viss konstnärlig frihet, men ibland blir det bara fel).

Jag skulle gärna se att Lynch gjorde filmer på resten av böckerna (åtminstone 2 & 3, gärna 4). Det skulle låta djupet i böckerna framträda mer. Dessutom skulle det dra handlingen till sin slutpunkt. Tittar man bara på första boken blir handlingen väldigt rumphuggen. Jag har läst att de tre (eller fyra, kommer inte ihåg) första böckerna planerades samtidigt som en sammanhängande handling, och det märks. Synd att film inte har hanterat det på samma sätt.
 

[HSM]

Warrior
Joined
21 May 2000
Messages
350
Re: dune [ev. spolier, men har man sett filmen så]

Jag skulle gärna se att Lynch gjorde filmer på resten av böckerna (åtminstone 2 & 3, gärna 4). Det skulle låta djupet i böckerna framträda mer. Dessutom skulle det dra handlingen till sin slutpunkt. Tittar man bara på första boken blir handlingen väldigt rumphuggen. Jag har läst att de tre (eller fyra, kommer inte ihåg) första böckerna planerades samtidigt som en sammanhängande handling, och det märks. Synd att film inte har hanterat det på samma sätt.

Lynch har ändå lyckats krama in förvånansvärt mycket av den första boken i filmen. För mycket enligt vissa, men ändå på något sätt för lite. I filmen tycker jag man missar mycket av det som gör boken så bra - de djupare personporträtten, intrigerna och framför allt den betydligt mer utbroderade bakgrundshistorian.

Hans
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: dune [ev. spolier, men har man sett filmen så]

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Lynch har ändå lyckats krama in förvånansvärt mycket av den första boken i filmen. För mycket enligt vissa, men ändå på något sätt för lite. I filmen tycker jag man missar mycket av det som gör boken så bra - de djupare personporträtten, intrigerna och framför allt den betydligt mer utbroderade bakgrundshistorian.

<hr></blockquote>



Egentligen kräver nog filmen att man läst boken, men har man gjort det så är den kanon.

Har du kollat SciFi channels omredigering av den (Lynchs film)? Där går man in lite djupare på världen och bakgrunden, och om jag minns rätt så är den dessutom lite längre. De har iofs lagt till en del saker som jag personligen tycker var onödigt, men den är ändå bra. Jag kan själv inte bestämma mig för vilken version jag föredrar (ungefär som med Apocalypse Now kontra Apocalypse Now Redux).

Kan du ta emot stora mail (kring 1 GB) så kan jag maila den till dig.
 

Raul

Veteran
Joined
25 Aug 2002
Messages
61
Location
Linköping
Nya ledtrådar i citatmysteriet!!!! [OT]

Just ja, Space Guards var det ja... /images/icons/smile.gif

Jag har dragit mig själv till minnes (?) och framkommit med nya fakta.

Det kan mycket väl vara Solar Enemy eller Frontline Assembly som gjort låten med citatet i. Det är nog också ganska troligt eftersom de är (var) rätt pigga på att klippa in sjyssta citat i sina låtar. Ska själv efterforska detta i den takt jag orkar.

Ps. Såg att Universal Soldier gick ikväll och fick genast den välbekanta känslan när Dolphan utbrister "Im looking for a deserter!". Här vet jag dock att det är VNV Nation som gjort låten där detta citat förekommer, har låten på skiva.
 
Top