Varulv Dune - Spelet är slut

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
796
Vad tänkte ni @Basenanji @Hägerstrand @Vimes när @Brynolf påstod att Vimes var Siad Röd?
Först läste jag om reglerna tre gånger för att kolla om det fanns ett scenario där det ens var möjligt och han inte redan skulle vunnit då. Sen landade jag i att @Brynolf var BG som bytt sida. @Vimes var honom ändå på spåren med att han kunde vara grön som försökte gejma ut mer information.

Ytterligare en möjlighet är att Brynolf faktiskt är grön och har siat mig grön men fått tanden och ljuger för att han vet att han kommer dö och kommer basera sitt hämndmord på reaktionerna på hans falska siande. Men jag vet inte, det verkar sjukt riskabelt. KK hade kanske gjort en sån grej.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Först läste jag om reglerna tre gånger för att kolla om det fanns ett scenario där det ens var möjligt och han inte redan skulle vunnit då. Sen landade jag i att @Brynolf var BG som bytt sida. @Vimes var honom ändå på spåren med att han kunde vara grön som försökte gejma ut mer information.
Hmm
För oss bybor so inte hade familje-info så var det stört omöjligt att fatta läget.
Tänkte förstås att det kunde vara en ulv som offrar sig men varför då? Ingen annan påstod sig fått tanden så då måste Brynolf vara grön.
Lag 👹 måste också grubblat lite med hur de skulle låssas reagera🫣
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Lag 👹 måste också grubblat lite med hur de skulle låssas reagera
Hypotesen var ju att ulvarna skulle huka sig och lågflyga om Vimes var grön. Och det gjorde de väl också, även om jag slarvade med analysen och inte läste framförallt Octa och Impe så noga.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,364
Fan vad rutten ChatGPT är alltså. Påminner om den här konversationen jag hade: https://chat.openai.com/share/92c0fc29-f744-4fc6-af16-bb31beb2fae4
Den där konversationen är fantastisk. En kompis 6-åriga dotter har absurt stort självförtroende, jag gjorde ett korttrick för henne, hon "Ok men titta nu när jag gör ett korttrick" plockade runt lite med korten och blev helt paff när det inte funkar. Lite som OpenAI "Javisst kan jag göra det, här är något helt felaktigt". Lättare för dig på engelska? "Jajjemen, här är nya felaktigheter".
Imponerande att du orkar prata med, jag tycker man ska ge datorer kommandon, inte lirka med dem.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Hypotesen var ju att ulvarna skulle huka sig och lågflyga om Vimes var grön. Och det gjorde de väl också, även om jag slarvade med analysen och inte läste framförallt Octa och Impe så noga.
Hur gick det tycker ni med mig och mitt hukande då?
Fjodde delade mig i 1/2 sen…😂
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Hur gick det tycker ni med mig och mitt hukande då?
Fjodde delade mig i 1/2 sen…😂
Nä du tuffade ju på, det var därför jag tyckte du var grönast på banan. Men jag får som sagt jobba på pedagogiken till nästa gång...
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Hur gick det tycker ni med mig och mitt hukande då?
Fjodde delade mig i 1/2 sen…😂
Du var grön ända tills jag sa att det var avgjort då du börjar bete dig konstigt. Originalplanen var att Fjodor skulle hugga ner Yem eftersom vi inte hade något grönande på henne, och sen rösta ut dig om det visade sig att Yem inte var ulven, men du sprattlade runt så konstigt att Fjodor högg dig istället (tror jag, @fjodorsenuba ?)
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
1,027
Ja jag tyckte det var roligare att dela Sidd i mindre bitar först. Oavsett så hade vi ju vinsten...

Egna reflektioner. Det kändes verkligen som man hade munkavle på sig som icke familjebybo. Jag upplevde att jag inte kunde säga det jag såg i spel för att det skulle avslöja alldeles för mycket till Saddarna. I R2 var jag rätt säker på att det var Vimes och Basse som var i familjen, visste att Hellzon var bybo men jag hade liksom inget att tillföra förutom att peka ut gröna personer och öka risken för att Förrädaren skulle tanda KH.

Och jag skulle ha slicat Impetigo direkt... xD
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Tack för ett roligt spel allesammans och bra arrat @Anthrox!

Roligt fluff blandat med en spännande mekanik. Blev ett lite panik beslut där att slänga iväg extra nattmordet på Waterhouse men det kändes som att spelet höll på att rinna oss ur händerna och att något behövde hända. Med alla siare blev det lite stressat😅
Blev ju också lite knivigt när både Impetigo, Rasmus och jag blev siade.
Sen var inte heller familjen så många, bara tre stycken så med lite tur hade vi ju kanske prickat ut dom…

I grunden tror jag spelbalansen var hyfsat jämn. Det var ju trots allt väldigt nära i den mån att det bara var en familjemedlem som överlevde och om nån av siarna hade varit lite modigare hade det kanske tippat över😉
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Tack för spel allihop! Och tack för arrangemanget, @Anthrox (vi väntar fortfarande på att du ska designa något som inte är både tight och innovativt!)!

Det var spännande med en informerad bybo-minoritet, och kul att vara en del av den. Det är tydligt, tycker jag, att det är det här med att sitta på spelavgörande information som man måste ta hänsyn till, samtidigt som man inte vill att det ska märkas, som är grejen i varulvsspel. Att jag blev misstänkt och sådär tror jag hänger ihop med att jag faktiskt var i en liknande position som ulvar är i.

Jag tyckte konceptet "ulvarna dagmördar, den dagmördade tar med sig en" var intressant, och det vore kul om framtida spel kan vidareutveckla det. En problematik i upplägget är förstås att det blir lite konstig "pacing" i spelet: "utröstningen" ligger i händerna på en spelare, och det finns incitament för byborna att inte vara allt för aktiva (eftersom de riskerar att positionera sig själva i förhållande till Familjen, eller tvinga andra att göra det). Därför blev tempot lite haltande ibland kanske. Samtidigt erbjöd upplägget tillräckligt mycket mekanik att interagera med för att hålla nerven uppe.

Jag tror eventuellt att man skulle kunnat kolla över vilka roller som finns med och kan finnas med i spel. Det här upplägget hade ju passat utmärkt för Miller-rollen till exempel. Dels fanns det både fraktionssiare (som hade siat millern röd) och rollsiare (som hade siat millern som miller) vilket skapar en intressant dynamik, och dels fanns det klara incitament emot outning av byboroller (annars är väl det mest rimliga agerandet med en miller-roll att outa den direkt).

Som @RasmusL påpekade är spelet "swingy", vilket jag tror är omöjligt att undvika om man vill att det ska vara mekaniktungt. Nu lyckades vi säkra en seger för byn ganska komfortabelt, men man kan ju föreställa sig scenarion där vi hade haft mycket svårare: Förrädaren får en mer potent byboroll, någon eller båda siarna byter lag, vi lyckas inte identifiera Svärdsmästaren @fjodorsenuba på slutet och så vidare.

Sedan gillar jag verkligen semi-öppna upplägg! Det är schysst med lite mystik och frågetecken, men det blir allra bäst om det finns ramar för vad som är möjligt!

Kul spel hur som helst! Familje-chatten var sin egen lilla värld där @Basenanji var förvirrad och paranoid (han var inne på att jag kanske ändå, i strid mot all logik, kunde vara Förrädaren även i R2!), @Hägerstrands spöke var ovärderligt i de senare rundorna! Jag tyckte @Impetigo var vass som Förrädare, men han hade nog behövt vara mer aktiv i tråden. @Yem_86 lurade mig hela vägen tills Fjodor hade gjort @Sidd ett huvud kortare. Sedan tyckte jag ändå vi fick se en del coola moves och sådär: @Brynolfs fejksiande (som väl i varje fall grönade Sidd och gav mig en grön skjuts in i nästa runda - även om det väl inte riktigt skakade fram några ulvar), @Waterhouse eleganta limpattack (vi hade redan rollsiat Impetigo, och för min del var smulandet en viktig anledning till att vi bestämde oss för att bränna fraktionssiandet på Impetigo och inte ta rollsiandet för ett grönande), och Familjens (i slutändan misslyckade) fejk-claim där jag claimade Lenny Kravitz för att skydda Basse.

Kul och minnesvärt!
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Och just det: @Hellzon var grym som vanligt. Klok, lugn och alltid vettig. Stabilast i byn kanske?

Själv var jag tämligen medioker som ulvjägare. Jag navigerade mekaniken ganska bra, men hade fel om det mesta. De enda läsningarna jag hade rätt i var att jag grönade Sidd efter R1 och misstänkte @Octagonal , annars var allt fel!
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,135
Location
Uppsala (Umeå)
Tack för ett roligt och spännande spel @Anthrox

Mekaniken flöt på bra och det var ett kul upplägg med tand/hämndmords-mekaniken. Tyvärr byggde det in lite passivitet i det öppna forumet eftersom byn har starka incitament att inte prata för mycket för att inte röja familjen samtidigt som det inte fanns vare sig röstdrev ett eller -analyser att prata kring.

Men som sagt var, på det stora hela var det en lyckad sandmask-ritt.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Fundering på spelupplägget:
- Ett Ulvlag
- Ett special Bybolag (Familjen)

Dessa båda lag spelade spelet om segern att utplåna det andra laget.
Dessa båda lag hade varsitt mord att använda.

Än så länge är spelet jämt balanserat om båda lagen är lika många spelare.
Dock så var Ulvarna 4 spelare och Familjen 3 MEN Familjen hade 1 spelare som med tiden verkligen fick mer å mer power.

Sen så har vi oss andra, jag tror 6 spelare, med en massa bra förmågor som visserligen osäkert famlar runt MEN verkligen gör vad vi kan för att hjälpa Bybolaget Familjen.

3 Siade i R2 och typ 6 Siade i R3.
Strunt samma om Siarna siar grönt eller rött. Båda resultaten är otroligt avgörande för nästa beslut.
Visst, allt kan gå flippat åt nåt oväntat håll och familjemedlemmar skulle kunnat dabba sig men som grund tror jag nog detta var redigt viktat till byns fördel.

Hade nog behövts ett Ulvalag som luskade ut Familjemedlemmarna snabbt OCH att Familjen INTE hade tillgång till Väktare för att Ulvlaget egentligen skulle ha en chans.

Själv så håller jag med @Basenanji om att jag tror fortfarande att @Vimes är Förrädaren för det har faktiskt @Brynolf sagt!
Och det här enkla @Hägerstrand chiffret håller ju inte enligt @Waterhouse så det går jag inte heller på!

Vinner vi som lag😇😂🫣😉?
 
Top