Varulv Dune - Spelet är slut

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
Ja, visst var det en efterhandskonstruktion?

Post #190 är en smulningspost! Den kan ni använda om ni i framtiden vill gröna er. Basse: Första bokstaven i tredje ordet efter skiljetecken i första stycket blir SRGGV. Det är "Basse" med Caesar+17-chiffer (Alltså vanlig teckenförskjutning inkl. svenska tecken.)

Vimes: Första bokstaven i sista ordet innan skiljetecken i andra stycket är Brvnä. Caesar+9-chiffer. Jag hoppas att det här är tillräckligt jävla obfuskerat för att en av er ska kunna utnyttja den utan att det outar den andre.

I förstaposten står det att Bene Gesserit och KH inte kan vara förrädar, vilket känns rätt självklart. Om det går att vara Spionmästare eller Fedaykin som förrädare så är väl spelet också brutet? Det blir genast omöjligt att vinna, så länge vi inte fått ut förrädaren så är Fedaykin immun (ingen omröstning) och jag kan inte hämndmörda spionmästaren heller.

Stämmer den tanken? Och om @Anthrox tycker att det är något som behöver förklaras här får han gärna göra det :)

Jag vet inte om det är värt att gå på bara, men om det här stämmer så kan det ju vara värt att spionmästaren outar sig och sitt mål nu R1. Då kan jag lägga hämndmordet på honom och testa två på en gång väl? Men det är antagligen för sent nu, och jag känner mig helt virrig över att inte kunnat spela ärligt. Jag kan inte göra några normala resonemang i den här tråden utan att outa resten av familjen genom uppenbara luckor i mina resonemang.
Från familjekonversationen, måndag 09.15.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,451
Location
Köping
Kul spel hörni, det var värt att göra comeback för.

Först tänkte jag att ha tre siare i byn var rätt mega-OP. Jag och WH skulle ha behövt mer incitament till att bli onda.
Ja när det dessutom blev tre rödsianden på fyra siande totalt i R1-2 så var det ju lite uppförsbacke för ulvarna.

Hade BG gått med ulvarna hade det ju kunnat bli hårt, men jag vet att jag tänkte redan innan spel att om inget extremt händer så är BG goda tills motsatsen bevisats.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
796
Jag skrattade gott ifrån läktaren iallafall.

Ja, visst var det en efterhandskonstruktion?
Både Vimes och Basses namn fanns ju i samma inlägg (som i mina egna ögon är rätt uppenbart konstlat, men det var ju jag som skrev det 😀). Sen är det flera förskjutningar som inte går att använda eftersom det chiffrerade ordet då innehåller jobbiga bokstäver som X och Q.

Jag var ju istället rädd att ulvarna skulle hitta Basses namn så fort Vimes outade, men att det skulle gå att efterhandskonstruera tror jag är stört omöjligt.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,451
Location
Köping
Kan för övrigt meddela att @Khan länge planerade att ha spionskölden på @Vimes. Vilket hade lett till 2/3 familjemedlemmar döda i R1.
Det slog mig en bit in i spel att spionsköld (och meddelandeförmågorna) är ganska mycket fällor. Spionskölden kan ju vara vem som helst när den är lagd innan spelaren vet ett dugg, och mina Fremenbrev kunde ju lika gärna gått rakt till Sardaukarerna.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Både Vimes och Basses namn fanns ju i samma inlägg (som i mina egna ögon är rätt uppenbart konstlat, men det var ju jag som skrev det 😀). Sen är det flera förskjutningar som inte går att använda eftersom det chiffrerade ordet då innehåller jobbiga bokstäver som X och Q.

Jag var ju istället rädd att ulvarna skulle hitta Basses namn så fort Vimes outade, men att det skulle gå att efterhandskonstruera tror jag är stört omöjligt.
Handen på hjärtat alla bybor som var i spel då men inte familjemedlemmar: var det nån av er andra som pallade att kontrollera chiffret?
Inte jag iaf.
Om nej.
Ergo: detta skulle kunnat dragits av en ulv.

Jag grönade Vimes pga att ingen motclaimade.

@Basenanji
Var du inte lite skakis i familjechatten att överhuvudtaget outa att du var Kwisatz Haderach?
Måste varit en chansning med Vimes med tanke på dennes lista med spelargenomgång: tänk om Vimes offrade en Siad Octa?
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Det slog mig en bit in i spel att spionsköld (och meddelandeförmågorna) är ganska mycket fällor. Spionskölden kan ju vara vem som helst när den är lagd innan spelaren vet ett dugg, och mina Fremenbrev kunde ju lika gärna gått rakt till Sardaukarerna.
Ja de där förmågorna var luriga.
Var det nån som skickade text till SL som denne smulade ner i startposter?
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
Ja de där förmågorna var luriga.
Var det nån som skickade text till SL som denne smulade ner i startposter?
Nej, vi hade tyvärr ingen guild-representant med i spel :(
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
Och inte heller någon Suk-doktor eller Fedaykin.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Handen på hjärtat alla bybor som var i spel då men inte familjemedlemmar: var det nån av er andra som pallade att kontrollera chiffret?
Inte jag iaf.
Om nej.
Ergo: detta skulle kunnat dragits av en ulv.

Jag grönade Vimes pga att ingen motclaimade.
Nä chiffret var väl mest ämnat som skydd mot just motclaims. Hade det kommit ett sådant så hade man nog fått lov att kontrollera.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Det slog mig en bit in i spel att spionsköld (och meddelandeförmågorna) är ganska mycket fällor. Spionskölden kan ju vara vem som helst när den är lagd innan spelaren vet ett dugg, och mina Fremenbrev kunde ju lika gärna gått rakt till Sardaukarerna.
Men de kunde varit coola i händerna på förrädaren kanske.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
796
Det slog mig en bit in i spel att spionsköld (och meddelandeförmågorna) är ganska mycket fällor. Spionskölden kan ju vara vem som helst när den är lagd innan spelaren vet ett dugg, och mina Fremenbrev kunde ju lika gärna gått rakt till Sardaukarerna.
Spionskölden hade varit svinjobbig om förrädaren fått den, eftersom den både skyddat mot siande och det första hämndmordet. Förrädaren hade ju dessutom alla konspiratörer i sitt PM. Jag tycker @Khan gjorde helt rätt byboval som skippade den.

Däremot tror jag du gjorde rätt i att använda Fremenförmågan, men om spelet balanseras så att familjen inte kan spela lika aggressivt är det såklart farligare.

@Anthrox: vad hade hänt om förrädaren var Ghola och åkte ut? Hade det gått tillbaka till Dune part 1 och dagmord när han kom tillbaka?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Stort tack för roligt spel, @Anthrox ! Klar utmanare om både Bästa spel och Mest innovativa design, enligt min mening!

Och stort tack till La Familia: @Basenanji och @Hägerstrand , vilka stjärnor!

I byn var våra två siare @Brynolf och @Waterhouse både trogna byn och smarta och slicka med coola stunts och snygga smulor!

I ulvlaget var @Impetigo vass som prickade Basse i sista dagmordet och @Yem_86 hade jag helt missat hela vägen till sista rundan. Bra jobbat!

Återkommer med balansfunderingar m.m. under helgen. Alldeles oavsett: mycket trevligt spel!
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
796
För att vara en outhärdlig nörd: ackshually, @Anthrox, heter det väl ändå Litany against fear och inte Litany of fear som du skrivit i starten av rundorna? Är du en fake geek girl?

(förlåt)
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
@Anthrox: vad hade hänt om förrädaren var Ghola och åkte ut? Hade det gått tillbaka till Dune part 1 och dagmord när han kom tillbaka?
Det var nog min tanke, om det hade blivit så. Och så hade ni behövt plocka alla Sardaukarer före ghola-förrädaren.
 
Top