Dune Rollspel

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,612
Location
Huddinge
Jag blev just påmind om att Modiphius har ett Dune rollspel.
Någon här som har erfarenhet av det eller har åsikter om det?

Sedan jag såg filmen så har jag varit lite sugen på att spela något insparat av Dune. Är Modiphius spel rätt, eller har du förslag på andra spel då tycker fångar Dune stämningen bättre?
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
Jag har inte hunnit spela det än, eller ens läst det särskilt noggrant; men jag älskar att det utspelar sig över flera epoker och att du kan välja setting utefter det. Det handlar alltså inte bara om att harva runt på arrakis och dryga sig med krydda och fremener. Utan vill du spela Richeses fall, eller Butlerian Jihad så finns det med.
Nackdelen med det är ju att alla som ska spela bör läsa den 800 sidor långa dune encyclopedian typ xD
Så settings-wise så verkar det vara ett fantastiskt scifi, baserat på Frank Herberts hela universum. Det gillar jag.
 

Puckohue

Warrior
Joined
9 Feb 2016
Messages
210
Location
Malmö
Jag har aldrig lyckats fånga ”Dune-stämningen” i ett rollspel. Den stämningen tycker jag bygger så mycket på karaktärernas inre monologer.

Däremot kan man ju spela lite mer ”vanliga” spännande situationer i Dune-världen, inklusive intriger och konflikter mellan hus, och det tycker jag spelet skapat bra förutsättningar för. Däremot gillade jag inte intro-äventyret, även om det nog rätt enkelt kan göras bättre av spelledaren.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Hur många av Dune böckerna är att betrakta som kanon? Bara de första två eller fler? Verkar finnas en hiskelig mängd.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,485
Hur många av Dune böckerna är att betrakta som kanon? Bara de första två eller fler? Verkar finnas en hiskelig mängd.
De 6 som är skrivna av Frank Herbert är canon, de första 2 är bra och de andra fyra är… Dåliga. De 17 som är skrivna av hans son och ord legoknektar är inte canon. Och de är alla väldigt, väldigt usla.
 

Litzo

Veteran
Joined
13 May 2022
Messages
62
Jag blev just påmind om att Modiphius har ett Dune rollspel.
Någon här som har erfarenhet av det eller har åsikter om det?

Sedan jag såg filmen så har jag varit lite sugen på att spela något insparat av Dune. Är Modiphius spel rätt, eller har du förslag på andra spel då tycker fångar Dune stämningen bättre?
Jag älskar Dune, jag tycker spelet är riktigt bra med rätt grupp.
Min uppfattning är dock att det krävs rätt mycket från spelare för att spelet ska flyta (men jag har bara spelat en handfull rollspel).

Ett par saker att observera,
Vissa anser att skapandet av "traits" och "assets" är lite konstigt. Men om man kan abstrahera det så är det ett väldigt roligt verktyg för att förändra saker under spelets gång. Det gör också att dom med bra fantasi blir premierade.

Jag känner inte till något annat Dune-rollspel och jag tycker att Dune AITI fångar känslan väldigt bra.
Man har både sitt hus och sin karaktär. Dom olika spelarna kan ta olika roller i huset och man bestämmer i början av spelet vilken storlek av hus man vill ha.

OM du är sugen på att spela över t.ex. Discord så är det bara att skriva.
Det enda problemet är väl att hitta någon som vill vara GM, jag skulle kunna göra ett försök, men har aldrig spellett tidgare.
 

Fnord

Veteran
Joined
14 Sep 2010
Messages
136
Jag känner inte till något annat Dune-rollspel och jag tycker att Dune AITI fångar känslan väldigt bra.
Fading Suns finns som alternativ om man vill ha något Dune-liknande. Settingen lånar mycket från Dune, även om det inte är en ren klon.
 

Fnord

Veteran
Joined
14 Sep 2010
Messages
136
De 6 som är skrivna av Frank Herbert är canon, de första 2 är bra och de andra fyra är… Dåliga. De 17 som är skrivna av hans son och ord legoknektar är inte canon. Och de är alla väldigt, väldigt usla.
De första tre av hans sons böcker (House-serien) var väll läsbara, även om de led av liknande problem som Star Wars Episode prequelsen i att de försökte förklara saker som inte behövde förklaras genom att lägga in en massa sammanträffanden, och som därmed gjorde att universumet kändes mindre. Machine Crusade böckerna däremot... det finns en onding som du vet är ond för att denne mördade människor och slängde ned dem i en mixer, sedan målade ondingen tavlor med den mixade människosmeten... inte direkt en bra skurk. Efter det slutade jag läsa nya Dune böcker.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,485
Fading Suns finns som alternativ om man vill ha något Dune-liknande. Settingen lånar mycket från Dune, även om det inte är en ren klon.
Ja, jag hade nog kört Fading Sun eller 40k istället för det faktiska Dune spelet om jag ville åt stämningen.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,341
Location
Helsingborg
Ärligt talat så beror det helt på vilken del av Dune man vill fånga.
Även om jag inte är en fan av Powered by the Apocalypse (av många andra anledningar) så hade nog ett PbtA hack fungerat för ett spel som fokuserar på konflikter mellan spelare, politik och Dune's weirdness (där den politiska väven bygger på lika mycket exotiska teknologier i en anti-teknologisk värld/traditioner/mentala förmågor/extrem ekonomisk och militär makt).
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,981
Location
Umeå
eller har du förslag på andra spel då tycker fångar Dune stämningen bättre?
Jihad: Burning Sands - det absolut mest klockrena kring detta. Litet supplement till BW Revised. Också en liten föraning om vad som skulle komma med Burning Empires, allt spelande ramas in med en större konflikt kring propaganda och revolt. Det är så mycket Dune så de inte ens brytt sig mer än kallad krydda för salt och sen kört på.

Edit: Ahhh! Glömde de två emotionella attributen Fanatism och Släktskap som kopplar in för att påverka respektive sidor.
 
Last edited:

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,618
Location
Uppsala
Micke och Gunilla gillade det och har planer att sätta igång en kampanj i det. Det var också första gången de tyckte Modiphius 2D20 system funkade bra.
Håller med om att Dune gör 2d20 bra! Dune-rollspelet gör också en hel del intressanta saker kring intriger, som nästan känns igen från Dallas, med "assets" som abstrakta tillgångar på samma sätt som Plot Devices i Dallas.

Annars tycker jag nog personligen att Dishonored är den mest kompetenta 2d20-varianten. Men det är en bisak. :)
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,612
Location
Huddinge
Jihad: Burning Sands - det absolut mest klockrena kring detta. Litet supplement till BW Revised. Också en liten föraning om vad som skulle komma med Burning Empires, allt spelande ramas in med en större konflikt kring propaganda och revolt. Det är så mycket Dune så de inte ens brytt sig mer än kallad krydda för salt och sen kört på.

Edit: Ahhh! Glömde de två emotionella attributen Fanatism och Släktskap som kopplar in för att påverka respektive sidor.
Jag har mest koll på Gurning wheel Gold, hur svårt skulle det vara att använda "Jihad: Burning Sands" till det?
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,981
Location
Umeå
Jag har mest koll på Gurning wheel Gold, hur svårt skulle det vara att använda "Jihad: Burning Sands" till det?
Tror du kan använda det rakt av, är väl endel saker kring vapen som är annorlunda och ett par andra grejer men inget som är svårt att lösa lite genom att bara bestämma något. Nu har jag inte läst häftet på länge så minns inte exakt vad det är som är med men skulle nog säga att du kan bara köra på och är det saker du kör känner igen så är det från pre-gold eran.
 
Top