Varulv Dune: ökenplaneten - Runda 3

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Sidd,
  • gå till Hägestrands inlägg #170 i runda 1.
  • titta på sista stycket
  • plocka ut första bokstaven i sista ordet innan ett skiljetecken (punkt, komma, frågetecken, utropstecken)
  • då får du brvnä (egentligen brvnär, men det sista r:et är inte en del av koden)
  • kör detta genom chiffer-knäckaren på sidan jag länkade, med de inställningar jag specificerat och du kommer se följande:1710316355050.png
Det är inte en honungsfälla utan Hägerstrands sätt att smula min roll. (Hägerstrand var själv orolig för att det var för tillkrånglat, men han gillar chiffer tydligen. Jag tyckte att det var så specifikt att det omöjligt skulle kunna ifrågasättas på rimliga grunder.)
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Ok, jag fattar och ser det nu.
Skrev ni om detta alltså tydligt i familje-tjatten?
Häger förklarade alltså för er övriga familjemedlemmar?

Följdfrågan: Hur kunde ni vara så säkra på att Förrädaren INTE fanns i familjen?

Jag vill gärna att @Andersson bekräftar👍
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Skrev ni om detta alltså tydligt i familje-tjatten?
Häger förklarade alltså för er övriga familjemedlemmar?
Ja.

Hur kunde ni vara så säkra på att Förrädaren INTE fanns i familjen?
Detta tänker jag inte svara på.

Tänk igenom vad som har hänt under spelet (vilka dagmord som genomförts och hur ulvarna har använt sin hunter-seeker) i relation till ulvarnas vinstvillkor. Oavsett hur läget såg ut i R1 finns det nu i R3 ingen som helst anledning för någon - oavsett om de är vanliga bybor, familjemedlemmar eller Sadaukar - att tro att Förrädaren är en del av familjen.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,135
Location
Uppsala (Umeå)
Jag är Kwisatz Haderach.

Jag vet ett antal saker:
@Andersson bör alltså använda giftet till att döda Octagonal istället för Impetigo.

Finns det bevis, smulor eller indikationer på att jag talar sanning?

Ja.
  • I Hägerstrands inlägg #170 smular han vetskapen om min roll. Om ni tittar på Hägerstrands sista stycke i inlägget, plockar ut första bokstaven i sista ordet innan ett skiljetecken får ni ”brvnä”. Kör detta genom ett Caesar+9-chiffer för ”Vimes”.
  • Jag är direkt i inledningen helt emot tanken att Förrädaren ingår i Husets Familj. Detta beror på att jag själv är en del av Husets Familj och redan rett ut den diskussionen i vår chatt.
  • Min raljanta och lite hånfulla reaktion på Brynolfs ”siande” var ett utslag inte bara av min fraktionstillhörighet utan även av min roll.
Varför kommer du ut med detta nu?
  • Sardaukarna har bränt sin hunter-seeker
  • Förrädaren har redan genomfört sitt dagmord
  • Oavsett vad som händer nästa runda kommer jag ha två nya sianden att presentera
  • Det har gått tillräckligt med tid för att alla ska haft möjlighet att positionera sig i relation till Impetigo
  • Jag vet att Impetigo inte är Saradaukar, medan jag vet att Octagonal är det
Här går man för en gångs skull och lägger sig tidigt och så händer detta medan man nannar kudde. Skickar en snabbpost innan det blir jobbmöten.

Rimligtvis borde @Impetigo slippa hämndmord denna runda. @Octagonal ligger däremot risigt till för att få teckna en ny livförsäkring.

Hur trovärdig är @Vimes som Kwisatch Haderatz? Jag tycker som jag sagt flera gånger i spelet att han har spelat o-Vimesigt, och hur/om det kan förklaras av rollen vete fanken. Caesar-chiffret är på ett sätt rimlig lösning i ett spel där en delgrupp i den goda sidan har möjlighet att prata ihop sig i en chatgrupp och vet att en av dem är på väg att dö. Men jag ska försöka ta ett slumpmässigt Brynolf-stycke och se om jag kan få till ordet "håning" för att testa hur lätt det är att göra ett bluff-chiffer.

Eftersom vi inte har en motclaim på KH är det väl rätt självklart att vi måste testa teorin att Vimes är KH och Octa Sardaukar. Om Octa inte är sardaukar får ni hämndmörda Vimes nästa runda.

Eller finns det någon risk som jag inte ser? Finns det möjlighet för ulvarna att vinna genom att vi hämndmördar en grön? Jag kan inte se det i så fall, men någon annan kanske kan?
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,135
Location
Uppsala (Umeå)
Tänk igenom vad som har hänt under spelet (vilka dagmord som genomförts och hur ulvarna har använt sin hunter-seeker) i relation till ulvarnas vinstvillkor. Oavsett hur läget såg ut i R1 finns det nu i R3 ingen som helst anledning för någon - oavsett om de är vanliga bybor, familjemedlemmar eller Sadaukar - att tro att Förrädaren är en del av familjen.
Det är helt sant som Brvnä säge. Men det innebär också att det blir än viktigare för de som har roller att hålla tyst om det så att förrädaren inte får lättare att identifiera fler Familje-medlemmar.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
@Andersson , jag vill uppmana dig att vara tydlig med vem du tar med dig i graven i god tid innan deadline (som är 16:54 idag). Det vore olyckligt om jag slösar ett siande på någon som du dödar.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Asså jag har fan svårt för att hänga med och då gillar jag chiffer!! Men tillsvidare tror jag på Vimsan och tänker hänga med! @Sidd vad tycker du om Rasmus hetsjakt på Fjodor? Har @Hellzon rätt i att det kan vara myzzigt gnabb två ulvar emellan eller är Fjodor klämd mellan en ulv och en betongvägg?
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Asså jag har fan svårt för att hänga med och då gillar jag chiffer!! Men tillsvidare tror jag på Vimsan och tänker hänga med! @Sidd vad tycker du om Rasmus hetsjakt på Fjodor? Har @Hellzon rätt i att det kan vara myzzigt gnabb två ulvar emellan eller är Fjodor klämd mellan en ulv och en betongvägg?
För mig är det mkt omtag å Rasmus var för mig väldigt försiktig.
Fjodde har jag inget mer om att det är mer aktivitet än vanlig men det är jag ju bara glad över.
Yem: inget, lågflygare = mkt möjlig bus.

Octa den sluge drog alltså upp mig på Vimesjakt så summa sumaur har jag verkligen inte så mycket att bidra med.

Sen så tror jag du Basse är ulv pga av det stora försiktigheten i allt hela spelet.

Viktiga vändningar i spelet hela tiden vilket gör det svårläst för en grävande tok.

Fridens
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,135
Location
Uppsala (Umeå)
En sak som jag dock inte får ihop är hur @Vimes kan ha siat fyra personer på två rundor? Men samtidigt är jag inte jättepigg på att han ska veckla in sig i de resonemangen för att inte avslöja vilka som är Familj eller inte. Men ni andra bybor bör ha det i åtanke om det blir något knas efter den här rundan.
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
”When religion and politics travel in the same cart, the riders believe nothing can stand in their way. Their movements become headlong - faster and faster and faster. They put aside all thoughts of obstacles and forget the precipice does not show itself to the man in a blind rush until it's too late.”
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
”When religion and politics travel in the same cart, the riders believe nothing can stand in their way. Their movements become headlong - faster and faster and faster. They put aside all thoughts of obstacles and forget the precipice does not show itself to the man in a blind rush until it's too late.”
Jättefint citat Octa, men om du vill att en sån som jag ska begripa vad det där handlar om får du nog var lite mer konkret!
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Ok! Vad är egentligen status på @Impetigo? Kan du utifrån din roll och andra kunskaper se något klart i denna chiffergåta? Om du fick ett gratis nattmord, vem skulle du vilja ta ut nu? Vilka skulle du inte vilja ta ut?
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
Fyra timmar kvar på rundan!

Glöm inte att skicka in förmågeanvändning ni som vill använda sådana!
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Jag är Kwisatz Haderach.
Se där ja!

Jag fattar spontant inte riktigt varför du outar så här men så länge ingen motclaimar så kan vi nog låta det bero. Det är ju en enkel lösning förstås på det komplexa problemet att få @Andersson att träffa rätt mål.

Potentiellt mardrömsläge jag ser på rak arm vore om en spion studsat tanden till ulvandersson, då sitter vi i skiten. Men det är inget att göra nåt åt i så fall så vi får utgå från att det inte är så.

Om det skulle vara ett stunt från Vimes sida bör familjen motclaima nu, så länge inget motclaim kommer så är det detta som gäller.

Jag vet ju att jag är grön så att Vimes skulle ulvluras för att rädda mig är uteslutet. Därmed ser jag inte vad det skulle ge ulvarna att claima Messias denna rundan.

Så det ser väldigt ljust ut helt enkelt!
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Jag hinner tyvärr inte läsa ikapp längre nu, spelar nog inte så stor roll heller med tanke på Messias på banan. Hoppas på att hinna läsa lite senare i dag.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Ok! Vad är egentligen status på @Impetigo? Kan du utifrån din roll och andra kunskaper se något klart i denna chiffergåta? Om du fick ett gratis nattmord, vem skulle du vilja ta ut nu? Vilka skulle du inte vilja ta ut?
Såg att jag blivit taggad så svarar kort:

Jag vet inte vilken gåta du menar iom att jag inte löst ikapp, octa ska väl ut och vimes siar röset?
Jag hade inte velat nattmörda nån i detta läget. Hade jag haft nattmord hade jag sparat det.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
En sak som jag dock inte får ihop är hur @Vimes kan ha siat fyra personer på två rundor? Men samtidigt är jag inte jättepigg på att han ska veckla in sig i de resonemangen för att inte avslöja vilka som är Familj eller inte. Men ni andra bybor bör ha det i åtanke om det blir något knas efter den här rundan.
Asså @Andersson
Om du inte kan bekräfta Vimes outning så undrar jag om Vimes, Octa och Impe sjösatt nån jäkla genialisk ulvaplan å täcker upp varandra.
@Vimes förklara dina +2 sianden tack!
 
Top