Varulv Dune: ökenplaneten - Runda 3

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,135
Location
Uppsala (Umeå)
Lyckligtvis är jag inte en del av Familjen utan jag är mentat.
Det jag lärt mig som mentat är följande:
(R1) Förrädaren är inte med i en PM-grupp (och är således rimligtvis inte en del av Familjen)
(R2) Det fanns från början mer än en Bene Gesserit i spel (vilket tyvärr också samtidigt bekräftades den hårda vägen genom nattmord)

Smartare mentat än så hade ni inte den här gången, tyvärr.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Hjälp byn då med att lösa ut detta👍

2+ välmatade rundor med massa info som strösslats över alla poster.
Det här kan du klura ut om du bara ville.
Men.
Du menar att jag ska lösa hela upplägget för att visa att jag är grön?

och annars är jag ”tokröd”?

Vilken kravbild 😳
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Rent logiskt grönas ju inte @Vimes bara för att någon annan är röd. Utan i den mån han grönas så är det på egna meriter och om vi tycker att hans respons på Brynolfs falsksiande är rimligt.

Men med det sagt, om jag får tanden så är inte Vimes min huvudkandidat för hämndmordet utan snarare t ex @Impetigo vars lågflygeri verkligen skaver.
Det är alltså detta som gör att jag tycker att det vore hål i huvudet av mig att mörda Andersson.

Andersson får ju ses som grön iom tanden, mina funderingar på ulvar som mördar sina egna håller inte.

Ett sånt MO att gå in och mörfa Andersson i detta läget gör att mina misstankar stärks mot @Basenanji @fjodorsenuba och @Octagonal

Nu vill jag se @Sidd @Yem_86 och alla andra komma in i spel!

Vem är ulvigast av Vimes eller Impetigo?
Den Här posten var det jag menade tisigare. Vad är detta, @Basenanji ?
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Du menar att jag ska lösa hela upplägget för att visa att jag är grön?

och annars är jag ”tokröd”?

Vilken kravbild 😳
Yes box.
Om du nu är grön så vore det förstås bra för byn om du kunde gröna dig för annars så får jag den där genialiska Sidd-gnistan tillbaks å kommer tjata hål i @Andersson huvud på att sätta stopp för dig denna runda.

Förstår att det är hårda bud.

Varför tex klipptes Andersson vill du säga?
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Varför tex klipptes Andersson vill du säga?
Därför att han hotade mig till livet fem minuter tidigare (”om jag får tanden ska jag ta ut Inpetigo”) så det ser ut som att jag mördade honom som svar.

Eller kanske mer troligt för att ulvarna trodde han var Messias helt enkelt. Tajmingen kan ju bara varit en bonus.

Och när jag tnker på det var det väl inte sån otrolig tajming egentligen, det kändes nog mest så för att jag postade typ samtidigt som Andersson postade att han blivit tandad.

Alltså ärligt talat, @Sidd vad är det du tycker rödar mig så mycket plötsligt efter mordet på Andersson? ”Tokröd”?
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Det jag lärt mig som mentat är följande:
(R1) Förrädaren är inte med i en PM-grupp (och är således rimligtvis inte en del av Familjen)
(R2) Det fanns från början mer än en Bene Gesserit i spel (vilket tyvärr också samtidigt bekräftades den hårda vägen genom nattmord)

Smartare mentat än så hade ni inte den här gången, tyvärr.
Att nu få hårdfakta om att Förrädaren INTE är i familjens PM-grupp är ju strålande.
Även hur många med möjlighet att välja fraktion är bra fråga.
Eloge till @Andersson å sluta snacka ner dig själv.
Du skriver bra poster men alldeles för få.
Kliv in nu och delta rejält sista dygnet och ge oss alla vad vi förtjänar.

Bara för det så luras du säkert också å snackar Hånungsfälla och här sitter jag å babblar på i meganfon kanske.
Skulle inte förvåna men hoppas vi haft nog med detta.


Att båda Bene Gesserit är borta ur ekvationen gör i alla fall att vi slipper dessa otroligt svåra funderingar på om 2 spelare bytt lag eller ej.

Kör i vind nu Andersson👍
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
… en Bene Gesserit även om de skulle ha räknat ut att WH var det,
Inte supersvårt att räkna ut när WH låg på Brynolf om att speca sin förmåga i r2… det tyckte jag var ganska tydligt.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Tackar för spel
@Brynolf
@RasmusL
@Waterhouse

Lite kort mina takes på dessa gentlemen från mobilen på jobbet:
Brynolf: Det var ju bara att lite på Siaren (jag får ta det som läropeng då att man aldrig kan vara säker). Skönt att Brynte pricka rätt på ulv.
Rasmus: Ovanligt lite aktivitet och röstade scumt.
Waterhouse: Jag tyckte mest scumt i början men efter att vi stångat oss mot varandra landade jag i att denne var grön.
Varför ger du din ”take” på spelare som inte är med längre? Vad ska det leda till?
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Röst: @Impetigo

Kolla in Anthrox startpost R3: Waterhouse är grön och Siare.

Kolla in Waterhouse sista post innan deadline i R2:301.



Inte så mycket att orda om.
Inte fasiken görs en till Honungsfälla precis innan deadline.
Det är Waterhouse testamente om nu denne skulle bli klippt.

Tack Waterhouse.
Det var en viktig post.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Det är Waterhouse testamente om nu denne skulle bli klippt.

Tack Waterhouse.
Det var en viktig post.
Du menar att Waterhouse skulle siat mig röd och detta var hans sätt att säga det?

Skulle inte tro det va? Han hade nog varit lite mer direkt än så om han siat en ulv. Eller menar du att hunter-seekern skulle skrämt honom till tystnad?
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Om Waterhouse har siat någon röd är det garanterat Impetigo. Går det att se spår av det tidigare i rundan?

Hade ju varit smartare att rakt ut skriva att jag vet att Impetigo är ond.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Om Waterhouse har siat någon röd är det garanterat Impetigo. Går det att se spår av det tidigare i rundan?

Hade ju varit smartare att rakt ut skriva att jag vet att Impetigo är ond.
Waterhouse lär ha siat @Vimes grön. Därför ställde han kritiska frågor till Brynolf som claimade att han siar vimes röd.

Men i det läget hade han inte vunnit på att motclaima (detta har jag redan gått igenom i r2) iom att Brynolf ändå satt på tanden och bestämde vem som skulle ryka. Motclaim hade inte förändrat siguationen den rundan.

Däremot att gå ut med ett rött siande själv var guldläge efter att brynolf sen outat icke-siare.

Så Waterhouse har siat nån grön och av interaktionen med brynolf att döma lär det ha varit Vimes.
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Lite korta reflektioner från R2. Tänkte läsa igenom hela men orkade inte riktigt. Hur som...

I inlägg 46 står Vimes fast vid att Rasmus poster är vettiga. Aningen rödande nu i efterhand.

I inlägg 51 skriver Waterhouse, “Missade Octa när jag klippte och klistrade svar till din lista. Jag har nog Octa som grönare än du, tycker inte detta varit ulv-octa från MU5 och Utkante. Inte några superhårda ställningstaganden men detta är fan ett svårt spel. Svagt grön, jag får inga riktiga ulvvibbar och tror jag har en bias för att Octa är röd.”

Nu är jag ju partisk i målet men jag tolkar detta som att WH siat mig grön men inte vill säga det på ett för uppenbart sätt.

Blev inte så mycket anteckningar men resten av rundan är ju i princip bara att Brynolf anklagar Vimes för att vara ulv för att sedan vända för att egentligen ha siat Rasmus som röd. Följdfrågan blir då hur vi bäst ska analysera detta. WH var ju inte familjemedlem så dessa tillsammans med andra bybor litar ju på outandet. Ulvarna känner ju däremot till att det var fejk och måste antingen ha trott att Brynolf bytt sida eller farit med osanning.
Frågan blir ju då hur mycket spektaklet egentligen hjälper oss. Det tyder iallafall på att ulvarna bör ha trott sig sitta säkra i båten varav låglfygare i min bok blir lite mer misstänkta i och med detta.
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Jag biter! Jag är skitglad att de slösat bort det på stackars Waterhouse. Dock tror jag att Saddarna trodde han var familjemedlem. Efterkonstruktion att tro att de blint bränner av den på annat.
Fjodor hänger med Vimes spåret om hur toppen det är att vi har förlorat en grön siare...
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Waterhouse lär ha siat @Vimes grön. Därför ställde han kritiska frågor till Brynolf som claimade att han siar vimes röd.
Det tror jag som sagt inte på. Du känns dock väldigt desperat nu för att rädda dig själv Impetigo
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Har ju drevat Vimes hela spelet och denne har ju inte grönats av Brynolf grejen. Också konstigt att Vimes inte blivit nattmördad än vilket Vimes ju typ alltid blir som bybo så hade helst sett Vimes åka. Tyckte också det var utmärkt att Waterhouse åkte vilket jag ju inte förstår mig på.

Annars är jag också fine med att låglfygare åker då dessa inte hjälper byn och det kan vara väldigt tacksamt för ulvar att också ligga och gömma sig i vassen.
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Basse tolkar jag som vilsen ulv medan Impetigo ligger och lurar för att ibland hugga till. Väldigt svårläst och har släppt konflikter lite väl lätt genom spelet för att vara Impetigo som annars brukar bita sig fast på ett helt annat sätt om denne anser sig ha rätt i en diskussion, liten som stor.
 
Top