Nekromanti Dunder&Drakar tar ny fart!

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,297
Location
Göteborg, Lindome
Efter att ha hållt ganska låg fart i projektet under några år, har jag nu skärpt till mig och fått ord på papper, öhh... bitar i PDF:er.

Den gamla versionen som var en trogen översättning av SRD:n till D&D3 är lagd i malpåse och jag jobbar numera bara med versionen som kallas 4Ever Fantasy (gissa varför...).

I betaversion (men i princip klar) finns Äventyrsspelet - ett fullt spelbart rollspel med fyra klasser, fyra raser och fem grader. Äventyrsspelet består av Spelarens bok och Spelledarens bok som är på 48 sidor vardera.

Därefter kommer jag att göra det fullständiga rollspelet i tre nivåer. Basreglerna kommer att innehålla grad 1-10 (benämnd den heroiska nivån), Expertreglerna kommer att innehålla grad 11-20 (benämd den legendariska nivån) och Mästarreglerna kommer att innehålla grad 21-30 (benämd den episka nivån). Varje regeluppsättning kommer att ha en Spelarens bok och en Spelledarens bok. Därutöver kommer alla regler som inte är gradberoende att samlas i en bok kallad Grundregler.

Just nu ser det ut som om spelet kommer att innehålla åtta klasser och tio raser. Ytterligare klasser kommer att presenteras i senare supplement.

Kolla gärna in Äventyrsspelet och berätta om jag har missat något. Det har jag ju säkert.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Tolkar jag dig rätt om jag tror att ditt spel är regellättare än en viss annan fyra?
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,297
Location
Göteborg, Lindome
Kanske inte så otroligt mycket regellättare (D&D är ju ändå D&D, ett visst mått av "System Mastery" förväntar man ju sig), men jag har försökt trimma bort gjutskarvarna och utstickande detaljer. Inga separata "ability modifiers", tillstånd du drabbar fiender med varar alltid till slutet av deras drag (eventuellt krävs räddningsslag), allt du kan göra som utanför ditt eget drag kallas Villkorade handlingar och reglerna för dem är så enkla som möjligt, osv, osv.

Jag har också helt skippat "måste-ha-för-att-matematiken-skall-stämma" magiska prylar och bygger in nödvändiga plus i rollfigurernas utveckling (syns inte i Äventyrsspelet, dock). Det innebär att alla magiska prylar kan få vara mystiska och häftiga.

Kommer du på fler utstickande saker som går att fila ner, så säg gärna till. Jag vill att reglerna skall vara lätta att följa, men ändå ge lika mycket taktiska möjligheter.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,297
Location
Göteborg, Lindome
Ni som orkar får gärna ta er en titt på den alternativa versionen av Dunder&Drakar Äventyrsspelet. Jag har ruskat om i matematiken lite och bland annat slaktat den uråldriga standarden att grundegenskaper ligger på skalan 3-18. Är det hädelse eller en naturlig utveckling av att man inte slår 3t6 för grundegenskaperna längre? Kommentarer?
 
Top