Dunder&Drakar Dunder & Drakar: officiell förkortning/initialism/e.d.?

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Har börjat kika på Dunder & Drakar samman med en viss @Gerkub och en fråga har inställt sig: hur förkortar man Dunder & Drakar? D&D blir ju lätt missförstått. DunD kanske? Vad är den officiella ståndpunkten?
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Jag brukar inte förkorta det, så jag har väl ingen officiell ståndpunkt. :cool:
Mest en fråga när man omtalar det i text, säg på discord eller så. Blir gärna att man vill vara ekonomisk med bokstäverna.

Kanske får bli DunD isf?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Gillar't! Men ... det är längre än DunD.
Jag gillar DunD ... men är också barnsligt förtjust i DunDra som på fångar Oldtimers humor lite lite extra.

Själv säger jag "Dunder och Drakar" i tal. Eller möjligtvis "Dunder" men från och med nu ska jag använda det du bestämmer dig för!
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,303
DunD kanske?
Nu har jag gått runt och frågat mig hur det ska uttalas och kommit fram till följande förslag:
1. DunD som i första fyra bokstäverna i Dunder.
2. D-un-D, antingen med stavelse som när svenskar på dialekt säger B-M-W eller som tyskar som säger D&D.
3. Som Dundee (min personliga favorit)
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Nu har jag gått runt och frågat mig hur det ska uttalas och kommit fram till följande förslag:
1. DunD som i första fyra bokstäverna i Dunder.
2. D-un-D, antingen med stavelse som när svenskar på dialekt säger B-M-W eller som tyskar som säger D&D.
3. Som Dundee (min personliga favorit)
Själv har jag velat och funtat på om inte DunDra är bra oxå. Kanske rentav bättre.

Fördelen med DunDra i skrift är att det blir tydligare att det är just Dunder & Drakar.

Fördelen med DunD i tal är att det är skilt från existerande ord. D&D / DoD / DunD blir liksom lite symmetriskt oxå, och det känns rätt oxå. Att man kan tolka det som D "und" D är en bonus oxå.

Tror det uttalas Dund-som-i-Dunder eller D-un-D. Men Dundee ligger bra i munnen oxå.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,717
Location
Göteborg
Vill man ha symmetri med D&D och DoD så är det ju lämpligt att köra på D+D eller DåD! Kanske D/D. Vi har utrymme för fler spel med allittererande namn!
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
I slutändan tror jag nog ändå på DunD. Tillräckligt annorlunda för att undvika förväxlingar, ändå hyfsat kort, låter inte som ett existerande ord, fördelarna väger över för mig.
 
Top