Dummaste namnet

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
De bästa fula karaktärsnamnen hör givetvis hemma i Star Wars, med storheter som Boba Fett, Unkar Plutt och Lianna Hallick, så det är just Star Wars-kampanjer som den förkrossande majoriteten av mina ful-namn kommer ifrån. Här är några av de allra bästa:


  • Pluit Canute
  • Cossa Toin
  • Obaz Plodd
  • Czyro Frelatt
  • Golan Illip Oggurobb och hans bror, Globbu Illip Oggurobb
  • Vadoo B'rir




 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Spelade man inte rollspel på 1980-talet kanske man läste soloböcker.
Den mest kända serien var Lone Wolf / Ensamma vargen.
Den näst mest kända serien var Fighting Fantasy av Steve Jackson och Ian Livingstone. Nej, inte Steve Jackson som gjort GURPS. Det här var två engelskmän.
En av deras böcker var Deathtrap Dungeon från 1984, som översattes till Fasans labyrint 1986.
Det är klassisk dungeon crawl och handlingen är:

Tidigare var Fang en liten stad i den norra delen av Chiang Mai.
Fang, som ligger vid floden Kok, styrs av baron Sukumvit.
En gång om året, den första maj, anordnas mästarprovet:
frivilliga äventyrare går ner i labyrinten och den som kommer levande ut belönas med 10000 guldmynt... men ännu har ingen kommit levande ut, trots att mästarprovet anordnats under flera år...

När jag läste den här boken för 35 år sedan tyckte jag det var jättehäftigt med alla exotiska namn.
Idag är jag inte lika imponerad.
Chiang Mai är en provins i norra Thailand som gränsar till Burma.
I Chiang Mai finns floden Kok, som rinner ut i Mekongdeltat.
I Chiang Mai finns även den lilla staden Fang, som faktiskt inte ligger vid floden Kok.
Highway 3, Sukhumvit Road, uppkallad efter den femte chefen för Department of Highways, Phra Bisal Sukhumvit, går mellan Bangkok och Koh Kong i Kambodja.
Sukhumvit är även ett (ö)känt red light district i down town Bangkok.

Så jag utser Baron Sukumvit till det dummaste NPC-namnet.

Att Fasans labyrint utspelas i Norra Thailand är bara en bonus. :)

1658438132399.png


 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,270
Location
Göteborg, Lindome
Den näst mest kända serien var Fighting Fantasy av Steve Jackson och Ian Livingstone. Nej, inte Steve Jackson som gjort GURPS. Det här var två engelskmän.
Händelsevis de två engelsmän som startade Games Workshop en gång i tiden.
 

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Joined
22 Oct 2003
Messages
526
Location
Helvetet
Jag kan inte ens minnas alla dumma namn jag gett diverse NPC:er, men det kan säkerligen Anth upplysa er om.

I de fall jag på något subtilt sätt vill accentuera poänglösheten i en djupdykning hos en tämligen uppenbart menlös karaktär / biperson / stadsvakt, etc, brukar mina standardnamn vara diverse dubbel-namn i sämsta dansbands-stil, såsom exempelvis:

Lars-Evert
Bengt-Evert
Sven-Olof
Nils-Hugo
Samt naturligtvis den gamla hederliga klassikern, Sven-Arovs.

Det absolut sämsta namnet jag någonsin har gett en karaktär (inte hans riktiga, dock) måste nog ändå vara Herr Dildo Dagger. :)
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
I en av de första Ensamma vargen-böckerna som Äspel översatte förekom NPCn baron Oren. Vi ändrade namnet till något som lät bättre på svenska.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
I en av de första Ensamma vargen-böckerna som Äspel översatte förekom NPCn baron Oren. Vi ändrade namnet till något som lät bättre på svenska.
Påminns om hur Ylva Spångberg behövde be om specialtillstånd för att få byta namn på Prince Galen i Assassin’s Apprentice.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Sloughtos Kore - en spelares nekromantiker i en Eon kampanj. "Kan jag heta Slaughter, Gore?" Och det kunde han.
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
  • Golan Illip Oggurobb och hans bror, Globbu Illip Oggurobb
Snyggt injoke. Se följande Wikipedia-fakta:

Menahem Golan (Hebrew: מנחם גולן; May 31, 1929 – August 8, 2014, originally Menachem Globus) was an Israeli film producer, screenwriter, and director. He was best known for co-owning The Cannon Group with his cousin Yoram Globus. Cannon specialized in producing low-to-mid-budget American films, primarily genre films, during the 1980s after Golan and Globus had achieved significant filmmaking success in their native Israel during the 1970s. Golan produced films featuring actors such as Sean Connery, Sylvester Stallone, Chuck Norris, Jean-Claude Van Damme, and Charles Bronson, and for a period, was known as a producer of comic book-style films like Masters of the Universe, Superman IV: The Quest for Peace, Captain America, and his aborted attempt to bring Spider-Man to the silver screen.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Snyggt injoke. Se följande Wikipedia-fakta:

Menahem Golan (Hebrew: מנחם גולן; May 31, 1929 – August 8, 2014, originally Menachem Globus) was an Israeli film producer, screenwriter, and director. He was best known for co-owning The Cannon Group with his cousin Yoram Globus. Cannon specialized in producing low-to-mid-budget American films, primarily genre films, during the 1980s after Golan and Globus had achieved significant filmmaking success in their native Israel during the 1970s. Golan produced films featuring actors such as Sean Connery, Sylvester Stallone, Chuck Norris, Jean-Claude Van Damme, and Charles Bronson, and for a period, was known as a producer of comic book-style films like Masters of the Universe, Superman IV: The Quest for Peace, Captain America, and his aborted attempt to bring Spider-Man to the silver screen.
mycket riktigt! koolt att du fattade referensen! Golan och Globbu var i vår kampanj två hutter som var filmproducenter/regissörer på Ord Mantell.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Påminns om hur Ylva Spångberg behövde be om specialtillstånd för att få byta namn på Prince Galen i Assassin’s Apprentice.
Äsch, annars hade han ju kunnat slå sig ihop med Gamling från SoR =D
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Fast det är ju avsiktligt - risken är noll att Tolkien skapade "Gamling the Old" utan att veta vad han gjorde.
Jag syftade på att Gamling och Galen lät som en ypperlig komedi-deckarserie.

Och avsiktligt eller ej är det ett dumt, men roligt, namn.
 
Top