Nekromanti Dumma frågor

Ptah

Veteran
Joined
8 Mar 2001
Messages
14
Det har dykt upp den hel del frågetecken medan jag läst Neotech2. Någon kanske har svar.

1. Är folk mer otränade i framtiden? I Eon får man höjd svårighet pga utmattning efter var annan rad, inte varje rad som i Neotech. Kanske bara ett tryckfel på karaktärsbladet.

2. Gifter. Finns en hel del ställen i boken som pekar på sidan 215 för att få exempel på olika giter. Det finns viserligen ett kapitel där som heter Gift & Gas, men inga direkta beskrivningar på några (trots en faktaruta längst upp i hörnet som heter Giftbeskrivningar). Trillat bort? Censurerat?

3. Några bokstäver har försvunnit från listan med tillbehör till vapen. Vad är E och H får något?

4. BAMA har dykt upp vid ett flertal ställen. Är det en stad?

5. Vilken svårighet stämmer för undvika närstridsanfall? Ob4T6 (s. 117) eller Ob3T6 (exemplet på s. 100)?

Hej, hopp!

Ptah
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
<I>"3. Några bokstäver har försvunnit från listan med tillbehör till vapen. Vad är E och H får något?"</I>

Denna tillhör säkerligen en av de mest ställda frågorna på detta forum. Sök på tidigare trådar så hittar du svaret.

<I>"4. BAMA har dykt upp vid ett flertal ställen. Är det en stad?"</I>

BAMA betyder Boston Atlanta Metropolitan Axis och är en stad som figurerar i William Gibsons böcker. Att BAMA finns med i Neotech är väl en hyllning till Gibson.



Andreas | <A HREF="http://andreas.cx/alphaomega" target="_new">http://andreas.cx/alphaomega</A> | Ett elektroniskt fansin
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
<I>1. Är folk mer otränade i framtiden? I Eon får man höjd svårighet pga utmattning efter var annan rad, inte varje rad som i Neotech. Kanske bara ett tryckfel på karaktärsbladet.</I>

Feltryck.



Snow
Dead, but still walking around
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
"Är folk mer otränade i framtiden?"

Kallar du Eon forntiden?
Nåväl. I Eon gör man väldigt mycket mer fysiskt. Om du vill ha värme i huset går du och hugger ved, till exempel. I N2 är det framtid, och då behöver man typ gå och trycka på en knapp. Nej förresten, det är varmt ändå kom jag på.
Folk är "slöare" helt enkelt.

"Några bokstäver har försvunnit från listan med tillbehör till vapen. Vad är E och H får något?"

Någon, tror att det var H, betyder EMP-härdad. E tror jag betyder att det går fint att bada med vapnet.

"BAMA har dykt upp vid ett flertal ställen. Är det en stad?"

Som jag förstår det så är det kupolerna vid nåt ställe i USA (som i N2 heter The Union). Alltså flera städer som man har byggt stora glaskupoler över. Säkert vid Manhattentrakterna eller nåt... har jag för mig...

"Vilken svårighet stämmer för undvika närstridsanfall?"

Nu var det ju ett tag sedan jag spelade/spellede N2, men det är väl normal svårighet (Ob3T6) om du bara ska undvika en gång i rundan. Ska du undvika fler gånger stiger svårigheten. Aktivt motstånd kör man väl på i N2? D.v.s. den som får högst effekt lyckas med antingen slaget eller undvikningen. Har för mig att det var nåt sånt i alla fall.

[color:red]/P|uT0NiUm</font color=red> | <A HREF="http://home.bip.net/ananas" target="_new">http://home.bip.net/ananas</A>
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Utmattningen är rätt på de tryckta formulären, men är fel på det som medföljer N2. Det skall vara varannan rad, precis som i Eon.

För E och H refererar jag till Neogames Neotech FAQ/Errata på Neogames hemsida.

Jag minns inte vilket som är det korrekta. Jag får kolla upp det. Men jag har för mig att det är Ob3T6.

-Marco Behrmann
-Neogames AB
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
BAMA

I N2 är väl inte BAMA bara en stad? Det är väl samlingsnamnet på alla städer på Amerikas östkust?

PS. BAMA kallas ibland också "The sprawl". DS.

Place upon my tomb the head of Minamoto Yoritomo.
/Taira Kiyomori
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Oj...

Jag säger inget annat. Jävlar vad stor stad!!!!

Place upon my tomb the head of Minamoto Yoritomo.
/Taira Kiyomori
 

cedda

Veteran
Joined
31 Jul 2000
Messages
64
Location
E-tuna( Bondhåla )
Re: BAMA

Jag har för mig att den " bara " sträcker sig från Boston till New York eller nåt... fråga vår kära rippare :)

" Wolves are noble animals, apart from dogs "
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Utmattningen är rätt på de tryckta formulären, men är fel på det som medföljer N2. Det skall vara varannan rad, precis som i Eon.<p><hr></blockquote><p>Äshdå. Jag satt en dag och började räkna utmattnings kolumner. Det visade sig att Tiraker och Dvärgar får mer än 10 UK. Så jag antog att det var därför det var därför det var så många mycket rutor för Utmattning.

/Honken!

--
Reality is for those who lack Imagination.
-The Shadowrun Matrix Book.
 

Largoi

Warrior
Joined
24 Jun 2000
Messages
395
Location
Gråbo
Re: BAMA

det kanske är... ett skämt... tänk om allt är ett skämt, vad lustigt

Jag är nog gud iallafall, när man tänker efter...
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
även om Gibson satte namnet var nog Judge Dredd före med Mega-City One som sträckte sig ända ner till Florida och antagligen upp en bit i kanada och troligtvis till Detroit och Pittsburgh också... lite större mao...

Om du trampar i klaveret ha åtmistone vett att stå still
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Att konceptet är äldre än gibson, och antagligen än dredd också. Författarna till dredd fick iden när de såg ett foto taget med värmekamera över östra usa då man såg att städerna höll på att växa ihop längs kusten.

Värdelöst vetande egentligen.

Om du trampar i klaveret ha åtmistone vett att stå still
 
Top