Eon Dum fråga om konflikter

Demi

Veteran
Joined
12 Aug 2014
Messages
39
Hjälp mig förstå en sak angående konflikter i Eon 4 jag alltid fastnar vid, var gång jag bläddrar i boken.

”Den som initierar konflikten har fördelen att välja vilken färdighetsom denne vill använda och motståndaren måste försvara sig emot.”

Men i förklaringen över de tre slagen får båda deltagarna i konflikten välja färdighet ”lämplig för situationen”. Vad spelar det då för roll vem som börjar?

eller bör jag läsa det som att försvararen måste välja en färdighet som känns rimlig som försvar mot anfallarens valda färdighet, snarare än lämplig i situationen aom helhet? Men ärligt talat ser jag nog ändå inte riktigt vad det spelar för roll? Konflikten borde avgöra huruvidaen färdighet är lämplig eller ej och båda deltagarna i konflikten väljer ju ändå den bäst lämpade färdigheten de har i nedfallande ordning från första till andra till tredje bästa?

jag blir inte klok. Eller läser jag något helt tokigt?
Hur gör ni?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Se det som att det inte är en hård, regelmässig begränsning, utan snarare en fiktionsbaserad sådan. Tänk dig till exempel en jakt där den aktiva parten väljer att använda Klättra – då betyder det ju faktiskt att personen klättrar någonstans, så motståndaren kan inte på ett vettigt vis använda Simma.
 

Demi

Veteran
Joined
12 Aug 2014
Messages
39
Se det som att det inte är en hård, regelmässig begränsning, utan snarare en fiktionsbaserad sådan. Tänk dig till exempel en jakt där den aktiva parten väljer att använda Klättra – då betyder det ju faktiskt att personen klättrar någonstans, så motståndaren kan inte på ett vettigt vis använda Simma.
nej alltså det är jag med på. Jag kanske var otydlig medmin undran, men jag fastnar alltså vid den påstådda fördelen med att vara den som initerar konflikten. Om båda parter ändå väljer sina bäst lämpade färdigheter för situationen, varför har jag en fördelsom initerar den?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
nej alltså det är jag med på. Jag kanske var otydlig medmin undran, men jag fastnar alltså vid den påstådda fördelen med att vara den som initerar konflikten. Om båda parter ändå väljer sina bäst lämpade färdigheter för situationen, varför har jag en fördelsom initerar den?
Det betyder att du får tillfälle att börja välja vad som händer, och kanske också bygga upp för hur fiktionen utvecklar sig. Du är den som inleder med att avgöra ifall jakten blir över hustaken eller genom marknadsstråket, ifall den sociala konflikten blir en belevad men skarp ordväxling eller en våldsam skrikmatch, och så vidare. Det val du har gjort vid det första slaget påverkar också hur den utvecklar sig senare.
 
Top