Nekromanti duktig eller inte?

Mira

Veteran
Joined
22 Sep 2002
Messages
15
Location
Dalsjöfors (nära Borås), snart även Leksand
Jag pratade rollspel idag med en vän och sa då att jag är dålig på rollspel. Syftade på att jag inte kan lika mycket som de andra. Han sa då att ingen är väl dålig i rollspel. Så nu har jag suttit och funderat över det. Om man verkligen inte kan leva sig in i sin karaktär, är man dålig på rollspel då? Eller om man inte fattar ett jota av reglerna? Eller går det helt enkelt inte att ha kategorierna "duktig" och "dålig" när det gäller rollspel? Jag är säkert som vanligt ute och cyklar nu, utan lyse till på köpet... :gremtongue:
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,556
Location
Stockholm
  • Den som förstör för andra, inte tar spelet på allvar, är okoncentrerad eller bara allmänt stökig.
  • Den som alltid spelar samma rollperson, oavsett spel, kampanj, el.dyl, och denna rollperson i grund och botten är spelaren själv, fast utan sociala spärrar. Rollpersonen agerar som spelaren skulle agera om han/hon inte behövde möta konsekvenserna av sitt handlande.
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
"vad tjänar man på det?"

Man lär sig hur man inte ska spela, vilket alltid är något. Men då ska argumenten för att sådant spelande är dåligt vara rätt, och i min verklighet är det ganska svårt att ha rätt, åtmistone då det gäller sådana här frågor.

För övrigt får de punkter du angav min ytterst subjektiva medhållan.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,215
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Duttig

Rollspel i mitt tycke handlar om karaktärsgestaltning - om att leva sig in i en roll och agera ut den. Följaktligen är man en bättre rollspelare ju skickligare karaktärsspelare man är och ju bredare spektrum man kan hantera.

- Ymir, "extremt professionell", enligt sin psykologilärare :)
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Tja. Man kan ju ha dålig kunskap om ett eller flera rollspel om regler, värld, etc.

Rollspel är en social företeelse som bygger på samverkan för att få en angenäm och givande upplevelse (om denna är mys eller ångest eller mysångest beror på) och är man ett socialt ufo är man väl dålig på detta.

Sedan pratar många inklusive jag ibland om rollspel som en sorts konstart, och då kan man ju påverka andra mer eller mindre starkt genom sin rollgestaltning eller sitt historieberättande. Om ingen någonsin blir påverkad har man väl misslyckats, då. Eller så var kanske de andra avtrubbade eller saknar smak.

Slutligen är för mig och många andra rollspel ett spel, och om man hårddrar det kan man ju iofs förlora i ett spel. Inte så mycket att ens rollperson inte lyckas med vad den företar sig, utan att när man ställs inför problem i spelet som man förväntas lösa själv utan inblandning av regler - vem mördade bokhandlaren, hur får jag kung Buske att inte anfalla Qari - kan man kanske känna sig frustrerad.

Erik
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Jag pratade rollspel idag med en vän och sa då att jag är dålig på rollspel. Syftade på att jag inte kan lika mycket som de andra. Han sa då att ingen är väl dålig i rollspel.
Jag kan nog hålla med din kamrat. Att prata om vara bra i rollspel är lite fel, vi spelar alla av olika anledningar och konceptet rollspel är så brett dessutom. Jag tycker det viktigaste är att ha roligt när man spelar, vilket jag inte tror man har om man går omkring och oroar sig om man är bra eller inte.

/Honken
 

zorgzo

Veteran
Joined
11 Jul 2001
Messages
21
Location
Hova
Bara rollspel betyder MYCKET för personen så är han en bra rollspelare tycker jag. Hurvida man tycker om hans sätt att spela är något helt annat.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Rollspel som nöje och utveckling

..Eller nåt. :gremwink:

Det beror, naturligtvis, på hur man ser det.
Jag delar upp det i Att ha skoj och Skicklighet, och Empati någonstans i mitten.

Att ha skoj:
Ser man rollspel som ett sätt att ha kul, alltså njuta på ett eller annat sätt, så har man lyckats, och är en "bra" rollspelare, ifall man har kul.

Empati:
Ser man rollspel som en social företelse, ett sätt att umgås, så är man ju också en god rollspelare ifall man inte förstör det roliga för andra.

Skicklighet:
Sedan kan man ju vara skicklig på rollspel också -Vara skicklig på att sätta sig in i och gestalta karaktärer, beskriva miljöer, komma på smarta handlingar.. Men detta handlar ju i slutändan också om att man själv eller någon annan ska ha det kul.

---
(Jävla Rising som började använda de här strecken en massa, nu ser det ut som jag snor det av honom.. :gremsmile:)

Reflektion på modellen:
Det är väl detta sista, Skickligheten, man allmänt menar med att någon är en bra rollspelare. Det känns ju lite onödigt att ge någon beröm för att de har kul. :gremwink:
Men att ha "goda rollspelarfärdigheter" innefattar ju egentligen också Empatin, att inte förstöra för andra - Empati och respekt är också något man behöver lära sig.

Nu är visserligen självdistans och förståelse något man kan behöva lära sig för att själv ha skoj, men det känns som empati och respekt är lite mer av färdigheter, och förmågan att själv ha skoj handlar lite mer om attityd..

Så, jag skulle nog sammanfatta med att en "bra" rollspelare är någon som kan ha skoj, och som också har vissa färdigheter..

Men!
Det är attityden som är det viktigaste. Det är viktigast att få spela med någon som försöker, som uppskattar det jobb jag gör som SL, eller som respekterar det jag vill åstakomma som SL eller spelare..
Visserligen så kan man bygga upp en häftigare historia med "skickliga" spelare, men det är interaktionen mellan spelarna som är det viktigaste i grund och botten, och där räcker det med att ha en schysst attityd.

En häftig historia får jag åtminstone när jag skissar fram scenariot, om inte annars.. :gremwink:

Mer reflektion ur olika tankesätt:
Detta med att själv ha kul/låta andra ha kul är rätt intressant, för det gör att ifall man oroar sig för att inte vara en bra rollspelare så blir man en sämre rollspelare, eftersom man inte har lika kul själv längre.
Nå, det är förstås inget fel i att anstränga sig för att göra rollspelandet roligare, men inte så prestationsångest blir viktigare än att ha en trevlig stund.. :gremwink:
Jag tror att jag utgår från en lite slappare attityd i min spelgrupp här.. Min spelgrupp är rätt slapp. För de som tycker att det är självklart med motiverade spelare så är det förmodligen helt onödiga reflektioner, eftersom alla i dessa grupper vill anstränga sig för att göra en bra historia..

Men för att byta till attityd-tankesättet igen, så tror jag att attityden kommer att påverka ens "prestation".
Den slappe, lite uttråkade spelaren (jag vet inte riktigt varför han vill vara med.. :gremsmile:) i vår nuvarande grupp är den jag stör mig lite på ur en "prestations-synvinkel", men vad vet jag? Han skulle säkert anstränga sig mer ifall han tyckte att rollspelet passade honom, och var roligt, alltså ligger felet lite i mig som SL..

..Men å andra sidan så har jag ett ansvar för att jag och de andra spelarna ska ha roligt, så jag tänker inte byta stil på hela kampanjen!
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jadu...

Vad sak man svara...
Man kan ju leva sig in mer elelr mindre in de rollser man har. Det kommer ju allt eftersom man spelalr sin karaktär. Så egenligen så finns det väll inte "bra" elelr "dåligt" i just de bemärkelsen.
Sen så är det ju klart hur man spealr åxå, det finns säkert mer elelr mindre seriös i sitt spelande & därav gör en "dålig" insatts...
Angående eglerna.. Så känns det för min del att man ALDRIG blir fullärd. Har hållt på ett tag & stöter på regelsystem som gör mig ducktigt förvirrad..
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,663
Location
Uppsala
Om man verkligen inte kan leva sig in i sin karaktär, är man dålig på rollspel då? Eller om man inte fattar ett jota av reglerna? Eller går det helt enkelt inte att ha kategorierna "duktig" och "dålig" när det gäller rollspel?
Jag tror nog alla spelgrupper har sina interna bedömningar om vilka de anser vara "bra" eller "dåliga", men på sätt och vis tycker jag inte att dessa benämningar är värda något. Dels för att alla måste få vara nybörjare, dels för att alla inte har samma sätt att agera på och dels för att vissa kanske är kassa på matematik. Vi hade nog aldrig dömt ut någon för att man inte förstår reglerna, eftersom de oftast har andra plats på viktighetsskalan, men om folk tenderar att spela på ett tråkigt eller upprepande vis så kanske det skapar titeln "dålig".

Egentligen är det nog mer kategorisering än bedömning som de flesta rollspelare råkar ut för. "Kobold", "depp-Vampyr", "skummis" och så vidare är exempel på vad folk kan få leva med för titlar. Ofta kanske kombinerade med deras personligheter - annars helt enkelt det sätt de agerar runt spelbordet.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Din kompis har en poäng. De traditionella värderingarna "bra" och "dålig" passar inget vidare när det gäller rollspel.

Men det finns en sorts spelare som jag tycker är bra, de har dessa kvaliteter:

#1: De hjälper till att göra handlingen mer spännande/rolig/minnesvärd, genom inlevelsefullt agerande eller genom att ta egna intiativ som får fart på berättelsen. De håller inte på något utanför spelet som gör att man tappar koncentrationen.

#2: De är inte egoistiska och stjäl SL's uppmärksamhet genom att ta upp en alltför plats, utan de hjälper till att aktivera sina medspelare och se till att ingen hamnar utanför.

---

Men alltså, det där är ju samma saker som man förväntar sig av en middagsgäst eller en kompis. Jag tänker inte på mig själv som "en bra kompis" på samma sätt som man kan vara "bra" på att rita eller spela fotboll.

Om någon vill ha mig som kompis så är jag däremot automatiskt en "bra kompis". Om någon vill spela rollspel med mig så är jag en "bra rollspelare".

---

Sedan kan vissa rollspelare vara bättre rollgestaltare än andra och några kan vara grymma på detektivarbete osv, men det är inte samma sak.

/Rising
som tror att Mira är en jättebra rollspelare.
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Just det... [ANT]

/BD, som öppnade munnen och precis skulle säga det som Arv sade, när Arv sade det... han bara stjäl idér den gode Arvid.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Huvva!

han bara stjäl idér den gode Arvid.
Ja, nu tvingas jag ju stjäla Risings streck också.. Hmm.. Undrar vem som använde dom först? *söka söka*

Tja, jag orkade inte ta reda på det, däremot märkte jag att Krille och Quan'talis har använt dom, vilket jag inte kommit ihåg i efterhand, alltså inte fäst så stor uppmärksamhet vid. Alltså kan man använda dom utan att koppling "Streck! Rising!" görs. Bra!


Nå, jag blev rätt nöjd med mitt inlägg, och hoppades så att någon skulle kommentera det.. Men vad skulle man kommentera på isåfall? Ack, ångesten..
Men då kommer BD och klarar av att svara utan att kommentera på något särskilt! Hurra! :gremsmile:

Nå, nu ska jag berätta om den där spelaren jag irriterade mig lite på: Han ser rätt så ointresserad ut mest, och hur jag kopplade detta till dålig "prestation" var genom att jag försökte beskriva våld som något otrevligt, men han lyssnade inte riktigt.. Vid ett tillfälle så jagas gänget av två stadsvakter, de gömmer sig bakom ett hörn, och går till anfall när vakterna dyker fram.. Vakterna besegras lätt, och jag beskriver hur en av dem såras, och vacklar tillbaka för att lämna striden.. "Jag dödar honom!" Eh, okej, *rull rull* Ja, han försöker backa därifrån, men du skär upp ögonen på honom ungefär, han faller till marken.. "Jag plundrar honom!"

Suck.. :gremsmile: Fast det har ju egentligen med olika spelstiler att göra, så jag ska inte klaga. Som sagt, han har inte haft tillräckligt kul.
Dock fick hans RP inte hitta något, förutom en barnsnurra vakten skulle ge till sina dotter, som han lyfter upp med blodiga händer, och förmodligen vansinne i blickan.. Moahahaha.. :gremooo:
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jag ska göra Arvidos glad...

"Nå, jag blev rätt nöjd med mitt inlägg, och hoppades så att någon skulle kommentera det"

Det var faktiskt ett bra inlägg. Strukturerat upplagt och smart med de olika kategorierna.

Det känns lite dumt att säga det nu i efterhand när du har bett om kommentarer, men jag förstår hur det känns när man skriver ett långt inlägg utan att någon replikerar på det.

Så nu nickar jag uppmuntrande, så att du inte behöver känna att ditt inlägg var förgäves. Schyrre, va? :^)

---

Men inte nog med att du snor mina tre "---"-streck, du undersöker saken närmre och upptäcker att jag minsann också hade snott dem!

Bara för det ska jag hitta på en ny radavgränsare... En superorginell...

/Rising
beger sig ner i källaren och börjar experimenterandet. Snart har han uppfunnit något som gör att hela forumet skall frukta hans namn! Kwe kwe kwe!!!
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Om någon vill ha mig som kompis så är jag däremot automatiskt en "bra kompis". Om någon vill spela rollspel med mig så är jag en "bra rollspelare".
Bra i jämförelse.

Det fanns en period i mitt liv när jag var nyinflyttad i en stad och inte hade särskilt många bekanta, så jag beslutade att göra något jag tyckte var kul i ett offentligt sammanhang för att få träffa folk: spela rollspel på en rollspelsklubb.

Hr Rising, jag spelade inte rollspel med de flesta av dessa rollspelare för att de var 'bra rollspelare', utan för att de var villiga att spela rollspel med mig. :gremsmile:

Det är som med sex, vetni: 'inget sex är sämre än dåligt sex'.

Erik, som inte direkt tror på att ovanstående är vettigt beteende, men ändå gått i fällan med jämna mellanrum.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
"Det är som med sex, vetni: 'inget sex är sämre än dåligt sex'."

Personligen tycker jag faktiskt tvärtom. Dåligt sex är sämre än den mest patetiska formen av ensamhet. Utan sex kan man ju ändå slippa en massa ångest som "uuh, ska jag använda 'det är inte dig det är fel på, utan mig' eller 'jag behöver lite tid att finna mig själv' den här gången?" och, tja, allt blir så mycket enklare. Inget sex är nästan bättre än halvdant sex, till och med, om du frågar mig. Men det kanske helt enkelt beror på att min onaniteknik är så förfinad? :gremblush:

/Rising
vill absolut inte veta svaret på den frågan.

Men ja, "inget rollspel" föredrar jag nog också framför "dåligt rollspel" till och med. Inga kompisar är bättre än dåliga kompisar.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Dåligt sex är sämre än den mest patetiska formen av ensamhet.
Som jag sade i slutet håller jag rent intellektuellt med - dåligt rollspel/sex/pizza är sämre än inget sex/rollspel/pizza. Jag har dock en tendens att lura mig själv i det sammanhanget och falla för frestelsen att knulla/spela/äta i alla fall. Jag misstänker att många andra befunnit sig i samma situation; man leker inte med Pelle därför att Pelle är en bra kompis, utan för att Pelle är det bäst tillgängliga alternativet, och att man hellre står ut med honom än är ensam. :gremfrown:

Erik, utvecklade dock samma sorts tekniker av liknande skäl
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Lek och prestation

Rollspel i mitt tycke handlar om karaktärsgestaltning - om att leva sig in i en roll och agera ut den. Följaktligen är man en bättre rollspelare ju skickligare karaktärsspelare man är och ju bredare spektrum man kan hantera.

Tja, ärligt talat, för mig är rollspel ett substitut för old fashioned lekande som man var tvungen att sluta med någon gång under trean eftersom alla paraplyformade lärare skrålade om att "man tog leken in i klassrummet" (inte för att jag brydde mig, men mina något lydigare vänner föll direkt i fällan vill jag lova, och sedan var den sagan slut för min del också när jag inte hade någon att leka med). Nay, för mig är rollspel precis som att leka -en dålig lek är en ospontan lek, och en ospontan lek är en lek i vilken man presterar dåligt.

Så om jag är trött, upptagen med något annat eller plain ledsen, då får jag inte inspirationen som krävs för att leka bra. Försöker då mina kompisar dra iväg mig till rollspelet trots detta bemöts de av en dålig och oengagerad Max. Är jag däremot jättepeppad och inspirerad blir jag världens bästa SL eller spelare. Så är det nog för alla, innerst inne, så alla måste vara inspirerade hela tiden och de är inte många vuxna (mest mtp alla ansvar och sysslor de tvingas utföra). Kanske därför så många äldre försvinner ur hobbyn?

Som sagt, rollspel är väldigt mycket som proffsfotboll. Helst av allt leker jag faktiskt bara.

/Mogge, [color:\\"green\\"]som dock vill påpeka att rollspel, som proffsfotboll, erbjuder en del fördelar: det är mer organiserat, mer lättpresentabelt och framförallt mindre ytligt. I rollspel kan man ge allt mycket lättare, öppna sig själv och ogenerat bjuda på sig själv på ett helt annat sätt än vad man kan göra i vanlig lek.[/color]
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"Om man verkligen inte kan leva sig in i sin karaktär, är man dålig på rollspel då? "

Nejdå, däremot kanske man borde skapa en ny karaktär eller ändra om lite i den befintliga. Många karaktärer och rollpersoner växer dessutom efterhand som man spelar med dem.

"Eller om man inte fattar ett jota av reglerna? "

Det är inte regelkunskapen som avgör om du är en bra rollspelare eller ej. Tvärtom kan det vara en nackdel att vara alltför fixerad vid regler.

"Jag är säkert som vanligt ute och cyklar nu, utan lyse till på köpet... "

Tvärtom är det väldigt modigt att ställa sådana här frågor. Det är säkert inte många som gör det fastän de kanske borde.

Om du hade varit en dålig rollspelare så är jag rätt säker på att du hade märkt det ganska snabbt på de andras reaktioner om inte annat. Att vara oerfaren och nervös är inte detsamma som att vara en dålig rollspelare.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: duktig eller inte? (något OT)

man leker inte med Pelle därför att Pelle är en bra kompis, utan för att Pelle är det bäst tillgängliga alternativet, och att man hellre står ut med honom än är ensam.

Det är ju för sånt man skapar låtsaskomp... um, litterära gestalter, ju.
Jag tillbringade många unga somrar i en sommarstuga långt uti hotahejti, slöande i gröngräset med hjältar på episka äventyr bakom ögonlocken.

Tar förresten och bifogar en översikt av en av dem (huvudsakligen för att jag just fick den färdig); min allra första egenhändiga superhjälte! (-:

--
Åke
 
Top