Nekromanti Duh?

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Vad är detta?!? Har Kejsareran gått under igen? Vart tog trådarna vägen jag var involverad i? HJÄLP!

(Mer seriöst: Har någon fattat om de gamla forumet fortfarande är arkiverat på något vänster, och hur kommer man åt det i sådana fall?)

Nightowl, först mot sin vilja.
 
G

Guest

Guest
Re: Duh? Ktonier och namn

Det har är väl snarare inledningen på Blå Eran med tanke på vilken glassig layout sajten har fått.

Appropå tappade trådar, den om underjordsbornas namn ska vi väl kunna köra vidare.

Några kommentarer till Nightowls namnförslag:

Ordet "tussar" är i detta fall en variant av "tursar/turse", vilket betyder "jätte".
(Rimtursarna/frostjättarna från Nifelheim är de mest kända.) Om jättar
någonsin figurerar i Vidonia har jag tänkt mig att termali-ordet är just "turse".

"Järnryggar" och "djupfolk" är de två namn för ktonier som faller mig bäst i smaken.

Det shetländska "trow" kan mycket väl vara källan till AD&D:s "drow elf".

Anders
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,894
Location
Port Kad, The Rim
Re: Duh? Trådar

Nu har jag äntligen rett ut det här med profiler.

Snitsig sajt-design. Jag hoppas att allt fungerar som det ska snart.

Anders
 

NecTech

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
647
Location
Norpan
Re: Duh? Ktonier och namn

Tjenare.....

Jag tycker definitivt att "Djupfolk" är det mest passande namnet på Ktonierna....

En annan fråga dock....Om du nu har tänkt dig göra något officiellt av detta...Hur mycket kommer du att behålla av den "klassiska" fantasy dvärgen......

Mvh
NecTech-Låter bättre än Golovko
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Duh? Ktonier och namn

Detta borde väl bestämmas av den som faktiskt VILLE ha (eller mer ärligt, funderade på att ha) dvärgar i Gondica. Jag sade just i min första kommentar till hans brev att om han saknar raser och vill slänga in dem, måste han bestämma hur mycket han vill ha kvar. Om han gillar dvärgar, är det ingen idé att ändra för mycket. Vän av ordning kan ju säga att dvärgar "inte passar" i Gondica, men det är ju HANS kampanj vi pratar om. Själv har jag ändrat på saker - "mina" mekanurger är mer lika galna gadgeteers i Castle Falkenstein än de mer stillsamma nissarna i Anders' kanon, men så kör jag en mer cinematisk Gondica-version också. Heck, med få undantag ser jag inte varför man (om man nu MÅSTE) inte skulle kunna _byta ut_ raserna i Gondica och slänga i fantasy-raser av annan sort. Det skulle inte längre vara "kanon" (nej, inte den man skjuter med - slå upp ordet) och man skulle få besvär med att utnyttja andras idéer, men jag har själv grubblat på renässans/swashbuckling-fantasy till AD&D och EDD innan Gondica. Om man vill använda Gondica till dylikt, varför inte?

Vidare: "Djupfolk" är en ganska direkt översättning av "ktonier", som förutsätter att pseudodvärgarna ifråga faktiskt bor under jord. Själv skulle jag hellre kalla dem "gnomer" i sådana fall, trots eventuella kopplingar till ”djup” (själv har jag hört en etymologi som bygger på ”gnosis”, kunskap – fast jag har också hört att Paracelsus kom på namnet – och han är den förste som pratar om att varje element har en specifik form av elementarer och namnger dem) och på grund av kopplingar till jord.

Nightowl
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,894
Location
Port Kad, The Rim
Re: Ktonier, kanon och tid

Jag har inga omedelbara planer på att skriva kanoniskt om ktonier, utan ämnet överlåtes varmt till de som vill ha ett slags dvärgar i sina kampanjer. Det finns många andra ämnen som har betydligt högre prioritet för mig när det gäller den begränsade tid jag förnärvarande har för skriverier. Det jag helst skulle vilja få nerplitat är faktiskt faunisk musikmagi.

Anders
 
Top