Nekromanti DUELLEN

Marcus_UBBT

Warrior
Joined
25 Nov 2000
Messages
361
SNÄLLA NÅN är det inte på tiden att nån som kan tar tag i sig själv och fixar en ny duell á la den som fanns på arkivet för cirka två-tre år sen? jag börjar bli desperat! fan, snart är jag redo att betala server-kostnader eller vad fan som helst bara nån fixar upp en ny! med möjlighet att lägga till egna dueller och så. fy fan, det var så jävla kul. jag låg vaken igår natt och tänkte på de forna dagarna. nån måste ju ha en sida med kapacitet för sånt tjafs?
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: bra då

Ja men fixa ett webbforum eller en mailinglista då... det finns ställen på webben där detta går att göra alldeles gratis. Webbforum kan fixas på www.ezboard.com, och mailinglistor på groups.yahoo.com. Det finns säkert andra ställen också, men det är dessa två som jag känner till.
 

Marcus_UBBT

Warrior
Joined
25 Nov 2000
Messages
361
Re: bra då

men hur kul är det då? det är inte samma grej ju med play by email eller bara sitta med ett forum och ruttna. jag vill ha en riktig jävla duell som på den gamla goda tiden. e det verkligen bara jag som känner så här? ingen verkar ju bry sig ett jävla skit, och ändå var det sju helt jävla cp-populärt när det begav sig.
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
inget sådant språk

cp-populärt

det finns folk som kan ta vid sig, folk som har det i släkten
det kan itne alltid vara så kul att höra det...
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: bra då

EZboard är ett webbforum ungefär som det här (om du vill se hur det ser ut så kan du titta på t ex www.seankreynolds.com och kolla på länken till hans "message boards" (som det heter på utrikiska). Personligen intresserar "dueller" mig inte det minsta, men där finns i alla fall ett ställe där du kan fixa en.
 

Marcus_UBBT

Warrior
Joined
25 Nov 2000
Messages
361
Re: inget sådant språk

cp användes ju nu i meningen "jätte"... jag tror folk överlever
 

Marcus_UBBT

Warrior
Joined
25 Nov 2000
Messages
361
Re: bra då

ja men det är ju det jag försöker säga, att det inte alls är samma sak. forum suger. jag vill ha som "the original and best" (som di säger på utrikiska) var, dvs att alla användare ska kunna göra nya dueller. ok, man skulle ju kunna ha en tråd för varje, men det ser så jävla tråkigt och oproffesionellt ut. a purpose-made homepage would be habsolutely wicked, menar jag. och det borde la inte va så jävla svårt? för nån som kan?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,566
Location
Helsingborg
Vete tusan

"jag vill ha en riktig jävla duell som på den gamla goda tiden. e det verkligen bara jag som känner så här? ingen verkar ju bry sig ett jävla skit, och ändå var det sju helt jävla cp-populärt när det begav sig. "
Kanske för att alla inte vet var det är.. Förklara vad duellen är för något..

/[color:448800]Han</font color=448800> som t.ex. inte vet vad det är
 

Marcus_UBBT

Warrior
Joined
25 Nov 2000
Messages
361
vet tusan

ok, here we go.
arkivet var för kanske fyra år sen sveriges största dod-sida, och på den kunde man hitta duellen. duellen fick sitt namn efter det forumsrollspel som pågick i DoDs officiella forum (på den tiden låg det på targets hemsida). Arkivet tog dock steget fullt ut med en ordentlig Duell-sektion. Det hela var ganska simpelt, vem som helst kunde gå in och göra en ny "duell", dvs ett nytt gästboksrollspel (i brist på bättre ord), och hoppas på att det skulle falla andra i smaken så att även de skulle hoppa in och spela diverse roller. jaja, jag ska ge min egen allra första och käraste duell som exempel (därmed är den kanske lite pubertal eller va fan barnslig inte vet jag skit samma I LOVED IT)

så här kunde det då se ut när man väl från listan med alla dueller klickat sig in på min fina duell (fast nu förenklar jag naturligtvis)

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>


Namn: Prison Maze
Beskrivning: I ett framtida USA forslas alla kriminella ner i ett stort komplex kallat ”Prison Maze”. Där får de panga ner varandra för att efter att ha dödat 20 andra skurkar och tagit deras ID-brickor bli frisläppta. Det hela är också en direktsänd tittarsuccé i USA. Denna duell utspelar sig i detta komplex och spelare får ta rollen av en kriminell eller annan skräpnisse som blivit nedsläpat dit.


<hr></blockquote>



sen öppnade man själva duellen genom att presentera sin karaktär och gärna ge en öppning till en annan spelare att hoppa in. Såg ut typ såhär kanske:

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>


Spelare: Marcus
Jack pangade ner en ful snubbe, tog hans ID-bricka och satte sig ner. Jack var en medelålders rånörd med ölmage och ett äckligt fult skägg. ”I fall stackars mamma kunde se mig nu” tänkte han stilla för sig själv, när han hämtade andan. Han la ifrån sig pistolen för att ta en titt på ID-brickan han just plockat upp. Plötsligt närmade sig någon i skuggorna….


<hr></blockquote>



och efter detta hoppas man då att nån ska hoppa in och leka lite. Om jag inte minns helt fel så var det en viss ”Lobo” som valde att spela en oskyldigt dömd general eller nåt och hoppade in som den plötsligt närmande karaktären i skuggorna. Då kanske han följde upp så här
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>


Spelare: Lobo
Mannen som närmade sig var stor, stark, snygg och cool.
”OK”, sa han med iskall röst, ”ge mig dina ID-brickor så låter jag dig leva”. Bla bla


<hr></blockquote>


och så fortsatte det. rollpersonerna kom ganska snart fram till att ingen alls blir släppt ut ur Prison Maze utan att allt bara var ett massa buffel och båg, och med tiden hoppade fler karaktärer in. Det hela var alltså ganska mycket Running man-inspirerat. Och lite dokusåpa kanske, hehe. Det fanns även fantasy-dueller, direkt baserade på DoD eller i en ny värld, kontemporära dueller nåt dussin, och naturligtvis lite sci-fi här å där. Det var fruktansvärt roligt i alla fall, och jag önskar verkligen att någon med lite vett i skallen kunde ta tag i det här, och lägga upp nåt lika snyggt och proffsigt som duellen var.

ciao
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Verkar ju vara ett vanligt forum

Om jag förstått det hela rätt behöver du väl bara ett vanligt forum där folk kan skapa sina egna trådar?
(så att det inte är som en enda gästbok, typ)

Nå, vad jag inte fattar är om man har en spelledare eller inte? Han som startar tråden, är det meningen att han skall bestämma över den? Vad händer om någon lökig typ kommer in och sabbar allt? Spelar man flera spelare och har alla varsin roll, eller blir det som en sådan där historia man skrev i skolan där alla hjälps åt att berätta en enda historia? När slutar man?

Jag har sett ett par sådana här men tyckt de varit rätt ointressanta. Jag skulle vilja ha ett där man lirade en riktig roll och hade ett riktigt äventyr. När jag tänker efter skulle man kunna lira Mytomnesia skitbra såhär...

Förresten, skulle det inte vara rätt grymt att bygga ett solospel gemensamt på en wiki-wiki-sida? Alla kan brodera ut vilka delar de vill och folk som vill läsa kan läsa aktivt och gå igenom delarna vilken väg de nu önskar?

Rising
som börjar klura mera...
 

Marcus_UBBT

Warrior
Joined
25 Nov 2000
Messages
361
tja

i grunden kanske det räcker med ett valigt forum, ja. men det är fult tårkigt och oprofessionellt. jag önskar jag kunde visa hur snygg duellen var, men sidan har ju som sagt gått upp helt i rök.

angående lökiga typer: visst hoppar såna in från gång till gång, men de ignoreras och folk klagar på varandra inom klamrar sisåhär [OD:överdriver du inte lite nu?]. Det vore iofs en förbättring ifall duellens startare kunde ta bort meddelanden som han ville. men annars, nä det finns ingen riktig spelledare.

När slutar man? vet inte. tänk tao :)

Jag har sett ett par sådana här men tyckt de varit rätt ointressanta. Jag skulle vilja ha ett där man lirade en riktig roll och hade ett riktigt äventyr. När jag tänker efter skulle man kunna lira Mytomnesia skitbra såhär...

grejen är att det finns väl några få oorganiserade sidor med kanske en duell var. men om den inte faller en i smaken? i fall en redan existerande sida tog tag i det här och fixade något rejält. Men vad menar du med riktiga karaktärer och riktiga äventyrer? Den som skapar duellen brukar ju ha nån slags baktanke som han försöker guida de andra spelarna efter så att det inte bara blir flum, men sånt där brukade lösa sig av sig självt.

ciao
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: tja

Hmm. Låter rätt mycket som det Western-spel som fanns på www.eldorin.com. Jag vet inte om sidan fortfarande är under utveckling. Där var det iallafall så att man registerade sig, loggade in och hamnade i en liten stad där varje enskild byggnad hade ett eget litet forum. Rätt kul faktiskt men tyvärr fanns det nog för lite folk för att det skulle bli riktigt livligt där.
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Va?

"i grunden kanske det räcker med ett valigt forum, ja. men det är fult tårkigt och oprofessionellt."

På vilket sätt är X antal gästböcker snyggare, roligare och mer professionellt än ett forum med exakt samma funktion?

Det finns forum som ser både snygga och professionella ut, och man kan ha lika roligt där som i en gästbok. Om jag inte missar något fundamentalt o_O
 

Marcus_UBBT

Warrior
Joined
25 Nov 2000
Messages
361
Re: Va?

men ja gästböcker och forum sak samma. visst fan går det att använda nåt sånt skitscript eller vad fan som helst, jag menar, i fall nån fixar en ordentlig duell-sida så spelar det ingen roll. kolla, jag är så fäst vid originalets utseende och utförande att jag vill att det ska vara så likt det som möjligt. säkerligen finns det väl nåt sånt forums eller gästboksscript, men jag har ingen möjlighet att ladda upp perl, cgi och sånt på min aktuella hemsida (funkar typ inte på passagen). och inte vet jag hur det funkar heller. fan, om nu ingen vill ta tag i det så kan jag väl försöka fixa nåt själv, men hur då?
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: tja

Har aldrig varit inne på Lunarstorm så jag vet inte hur det funkar. Hursomhelst, behöver du lite hemsidesutrymme utan reklam som nog stöder det mesta så kan du alltid kontakta killarna på www.spelaroll.net. Det kanske krävs att du gör ett demo eller något i den stilen för att vi verkligen ska fatta vad du är ute efter.
 
Top