Nekromanti Duell för hela slanten

Thedax

Veteran
Joined
30 Dec 2010
Messages
120
Jag anser att EONs stridssystem är helt grymt, för dueller. När det handlar om stora slag blir det för långsamt men hur som, den här tråden handlar inte om det. Det den handlar om är följande:

EON SHOWDOWN!
..eller vad man nu vill kalla det..

Dvs. att man, helt frånkopplat äventyret, bara duellerar med sina karaktärer. Systemet är såpass välgjort att man kan göra ett spel bara av det.

I princip skulle alltså två karaktärer mötas på någon form av plan som är förbestämd och sedan bara försöka ta kol på varandra.

Så något vi klurar på som det kan vara kul att få svar på är..

Hur ska miljön se ut? Beroende på hur allt ser ut får olika karaktärer fördelar. Om man börjar 100 m ifrån varandra är en pilbågsskytt eller magiker överlägsen tex..
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Tror att det blir svårt att balansera avståndskaraktärer mot närstridskaraktärer. Om de börjar mer än 2x förflyttning för närstridaren från varandra får pilskytten en "gratis" attack oberoende vem som får vinit.

Så för att balansera upp det bör startavstånd vara lägst förf. x2-1 så att den eventuelle närstridskämpen kan ta sig fram och få in ett slag (med +ob2t6 i svårighet om jag inte minns fel), om hen får vinit.

Att vara uthållig tror jag kommer att vara mycket viktigt, så tåliga karaktärer med hög vilja lär vara överrepresenterade.
Eon är ett underbart stridssystem, men jag tror att många av karaktärerna rätt snabbt kommer att vara väldigt lika varandra.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Eller så låter man svärd möta svärd, lans möta lans och armborst möta armborst som i en riktig duell.

Allt annat blir en dålig pvp-instans i WoW.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,695
Location
Värnhem, Malmö
Persson said:
Eller så låter man svärd möta svärd, lans möta lans och armborst möta armborst som i en riktig duell.

Allt annat blir en dålig pvp-instans i WoW.
Det beror på vad man vill åstadkomma. För att detta ska vara intressant behöver rollpersonerna också vara numeriskt likvärdiga, ty då blir det enbart en fråga om hur skickliga spelarna är på att utnyttja stridssystemet. Verklighetens dueller har ju samma beväpning hos de båda stridande för att göra det till en jämn mätning av skicklighet, men mycket av rollens skicklighet i rollspel är ju något som inte behöver mätas -- det räcker med att se på rollformulären och notera att den ena karaktären har 17 på att träffa och den andre har 14. För att en duell med samma beväpning ska handla om sådant som inte går att se på rollformuläret bör alla spelvärden också vara utjämnade mellan deltagarna.

Om man däremot vill testa karaktärer med olika förutsättningar är olika beväpning mer intressant. För att lära sig stridssystemet krävs ju att man lär sig att kontra många olika situationer som kan uppstå i spel -- rollpersonen kommer ju att möta såväl tungt rustade motståndare som kvicka, undvikande dito.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Svarte faraonen said:
Persson said:
Eller så låter man svärd möta svärd, lans möta lans och armborst möta armborst som i en riktig duell.

Allt annat blir en dålig pvp-instans i WoW.
Det beror på vad man vill åstadkomma. För att detta ska vara intressant behöver rollpersonerna också vara numeriskt likvärdiga, ty då blir det enbart en fråga om hur skickliga spelarna är på att utnyttja stridssystemet. Verklighetens dueller har ju samma beväpning hos de båda stridande för att göra det till en jämn mätning av skicklighet, men mycket av rollens skicklighet i rollspel är ju något som inte behöver mätas -- det räcker med att se på rollformulären och notera att den ena karaktären har 17 på att träffa och den andre har 14. För att en duell med samma beväpning ska handla om sådant som inte går att se på rollformuläret bör alla spelvärden också vara utjämnade mellan deltagarna.

Om man däremot vill testa karaktärer med olika förutsättningar är olika beväpning mer intressant. För att lära sig stridssystemet krävs ju att man lär sig att kontra många olika situationer som kan uppstå i spel -- rollpersonen kommer ju att möta såväl tungt rustade motståndare som kvicka, undvikande dito.
Absolut. Men det alternativet låter mer som en variant av "gladiatorspel" än duell.
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Lät på OP som att det inte var identiskt rustade motståndare iaf, så jag gissar att en "gladiatorspels" modell var tanken.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Vad är målet? Om tanken bara är att använda stridssystemet är väl det lättaste att köra på plan mark utan andra objekt, eftersom terräng inte ges nämnvärd fokus i stridssystemet (om jag minns rätt).

Hur man ska börja i förhållande till varandra beror på vad som här målet.
 
Top