Duel of Quips – Ett kortspel om pirater, förolämpningar, och motstötar

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
IMG_4664.jpeg

Duel of Quips is a two-player card game about pirates sword fighting and insulting each other.
The victor is not determined by sword skill, but by witty repartee and stinging verbal retorts.

Råkade få feeling i helgen, och drog ihop ett enkelt kortspel. Det mesta är skamlöst stulet från "Insult Sword Fighting" från Monkey Island. Ville mest få ur mig idén, och det är bara en beta – men det verkar vara spelbart i alla fall.

Går att ladda ned och skriva ut här: https://drive.google.com/file/d/125sm9Q4O2u2py9PwPdoKKUXHwe6-uJ7D/view?usp=sharing

Hojta gärna till ifall ni har några tankar!
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Gillas , definitivt något jag skulle kunna dra fram och köra några parti nån spelkväll när inte alla dyker upp till rollspelsmötet eller medans man väntar på att försenade folk skall dyka upp eller i samband med att man har nån/några kompisar över på en öl eller två.

Förolämpningarna var lite väl tama för min smak , jag hade nog velat ha det lite mer 18+ men det är en ytterst personlig preferens.
 

Kungfetti

Veteran
Joined
14 Nov 2012
Messages
118
Location
Höganäs
Underbart! I en bättre värld hade jag haft tid att testa det, men jag älskar din insats för piratkulturen! Jag gillar också att det är enkelt nog att spelas av enhänta groggpåverkade pirater. Fem krokar upp!

(Jag älskar piratspel och gjorde också ett: Kapten Bläckfiskbrottares efterträdare Vi till och med speltestade på Lincon ett år, under stor glädje, och kom fram till ett gäng bra ändringar som jag tyvärr inte skrev ner, så det finns utrymme för förbättringar)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,927
Awesome!!! Älskar konceptet!!! En liten fundering bara. Nu menar jag inte att ställa allt på ända, utan detta är bara en tanke som slig mig. Vad skulle hända om man fick komma på kontringarna själv, att man hade en viss tid på sig? Sedan betygsätts kontringarna av de övriga spelarna och man får på så sätt reda på om anfallaren eller försvararen vinner?
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
Grymt coolt!

Och som jag skrev annorstädes känns det som en sån "aha"-grej. Det är ett spel som borde finnas. :)
Tack! Ja, att det inte verkade finnas var egentligen huvudanledningen till att jag slängde ihop det. :)

Gillas , definitivt något jag skulle kunna dra fram och köra några parti nån spelkväll när inte alla dyker upp till rollspelsmötet eller medans man väntar på att försenade folk skall dyka upp eller i samband med att man har nån/några kompisar över på en öl eller två.

Förolämpningarna var lite väl tama för min smak , jag hade nog velat ha det lite mer 18+ men det är en ytterst personlig preferens.
Yes, vi spelade faktiskt i lördags i väntan på att alla skulle dyka upp för rollspel.

De förolämpningar som finns nu är väldigt mycket baserade på de som finns i Monkey Island – men det är ju inte otänkbart att man släpper en grövre version någon gång.

Underbart! I en bättre värld hade jag haft tid att testa det, men jag älskar din insats för piratkulturen! Jag gillar också att det är enkelt nog att spelas av enhänta groggpåverkade pirater. Fem krokar upp!

(Jag älskar piratspel och gjorde också ett: Kapten Bläckfiskbrottares efterträdare Vi till och med speltestade på Lincon ett år, under stor glädje, och kom fram till ett gäng bra ändringar som jag tyvärr inte skrev ner, så det finns utrymme för förbättringar)
Ja, enkelheten gör ju att det knappast är ett djupt spel – men det går fort att komma igång.

Minns att jag såg ditt spel på LinCon någon gång!

Känns som du kunde kasta in lite förolämpningar från Karibiens Pirater, och Errol Flynn filmer
Bra tips!

Awesome!!! Älskar konceptet!!! En liten fundering bara. Nu menar jag inte att ställa allt på ända, utan detta är bara en tanke som slig mig. Vad skulle hända om man fick komma på kontringarna själv, att man hade en viss tid på sig? Sedan betygsätts kontringarna av de övriga spelarna och man får på så sätt reda på om anfallaren eller försvararen vinner?
Kul!

Det finns redan nu fyra kort där man hitta på helt själv. Men jag har mer tänkt det som ett specialfall som kan vara skoj omväxling. Skulle absolut kunna funka att ha det som standardgrej – men då blir det altid att du är bra/dålig, snarare än att du råkar ha bra/dåliga kort och använda dem bra/dåligt. Ger en lite annan känsla på spelet över lag.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,927
Det finns redan nu fyra kort där man hitta på helt själv. Men jag har mer tänkt det som ett specialfall som kan vara skoj omväxling. Skulle absolut kunna funka att ha det som standardgrej – men då blir det altid att du är bra/dålig, snarare än att du råkar ha bra/dåliga kort och använda dem bra/dåligt. Ger en lite annan känsla på spelet över lag.
Ah, då är jag med 🙂 Det låter ju som en bra balans 🙂👍
 
Top