Dude, borde vi döda kungen?

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Kungen ger sina närmaste rådgivare uppdrag som går i konflikt med varandra. Det börjar småskaligt men blir snart tydligt och de som misslyckas straffas allt hårdare. Snart börjar ord som "du är avskedad!", "förrädare!", "av med huvudet!" och "jag ska krossa den här konspirationen och alla som står i min väg!" bli vardagsmat runt rådsbordet.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,993
Location
Ett häxkräl
Kungen är kung i flera riken (personalunion, you know). Ett av rikena har varit de facto självständiga länge efter ett uppror, men nu har kungen återtagit kontrollen tack vare att en fraktion av upprorsmännen gått över till honom och får dyra löften om amnesti. Så snart han fått kronan åter på huvudet börjar han utplåna eliten i riket, först upprorsmännen, sedan de som han lovade amnesti. Han använder mkt esoterisks kätterianklagelser för att motivera utrensningen.
 
Last edited:

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,680
Location
Värnhem, Malmö
Kungen byter namn på månaderna, så att de refererar till hans mamma och en bok han skrivit.
Kungen bygger en jättelik guldstaty av sig själv på en vridbar sockel, där ett gäng arbetare varje dag vrider den så att den alltid har ansiktet mot solen.
Kungen byter namn på en stad, så att den är döpt efter honom.
Kungen byter ut ordet för bröd, så att det i stället är namnet på hans mamma.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,341
Location
Helsingborg
Kungen låter bygga en riktig dungeon, med fällor och monster, men utan tak så att en publik kan följa ”äventyrarnas” handlingar. Efter att ha fått jaga tag på monsterna ”erbjuds” gruppen att ”testa” dungen som ett genrep. Sedan ska diverse odugliga ädlingar, varav spelarna känner några, lajva grottröj, fast allt är grymkäft-dödligt. Kumgen och hans anhang äter popcorn och tittar på.
Jag skulle göra en twist på det här.
Kungen vill se sig själv som den störste äventyraren, men istället för monster så klär han ut en massa slavar och fångar till "Minotaurer", "Orcher" och likande i en fejkdungeon. Bossen är en gladiator utklädd till Gnoll-hövding, men har blivit lämlästad och fastkedjad vid "skatten". Om man ska gå DnD Commodus så ska man gå MAX DnD Commodus.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,485
Kungen byter namn på månaderna, så att de refererar till hans mamma och en bok han skrivit.
Kungen bygger en jättelik guldstaty av sig själv på en vridbar sockel, där ett gäng arbetare varje dag vrider den så att den alltid har ansiktet mot solen.
Kungen byter namn på en stad, så att den är döpt efter honom.
Kungen byter ut ordet för bröd, så att det i stället är namnet på hans mamma.
Alla dessa kommer användas!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,485
Jag skulle göra en twist på det här.
Kungen vill se sig själv som den störste äventyraren, men istället för monster så klär han ut en massa slavar och fångar till "Minotaurer", "Orcher" och likande i en fejkdungeon. Bossen är en gladiator utklädd till Gnoll-hövding, men har blivit lämlästad och fastkedjad vid "skatten". Om man ska gå DnD Commodus så ska man gå MAX DnD Commodus.
:love:
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Fan vad mycket mord alla ska ha med.

Riv gamla fina kvarter och parker för att bygga en nöjesinrättning fokuserat på kungens favoritmiddag. Alltså den där festmåltiden han åt vid sin 23-födelsedag. Den ska dagligen lagas på nytt, och alla som vill får komma dot och titta på dem dukade bordet. Sen slängs maten på kvällen.

Alla träd i huvudstaden huggs mer för att ersättas med statyer av just de träden. Äppel/ciderpriset rusar i taket och når dagligen nya ATHs.

En beholder fångas in och ska visas offentligt på torget. Den är sövd när den anländer men bara kedjad. Det går som förväntat när den vaknar.

Han utnämner sina favoritkusiner till framstående platser inom stadens gillen. Kusinerna är 11 år gamla och kan ingenting.

Svält förbjuds, att gå hungrig straffas med högre skatter.

När grannlandet börjar ockupera gränsbyar och våldföra sig på befolkningen där gör kungen... ingenting. Han pratar om stora insatser ”om de skulle kränka mitt rikes gränser eller folk” och verkar helt ignorera vad som händer.

Kungen gör den nystartade magiska lönnmördarbyråns invigning till ett offentligt jippo, där den tidigare hemliga byrån öppnas upp för allmänheten.
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
593
Location
Göborg
Tacka inte mig, tacka Saparmurat Nijazov som genomförde alla dessa reformer (och mycket annat) när han var president i Turkmenistan.
Tänkte säga något i stil med "kan ni inte skriva vilken kung eller president det är som har infört det ni föreslår"... Jag gissar att runt 90 % faktiskt har genomförts. :LOL: Eller skall vi ha en gissningslek?
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,993
Location
Ett häxkräl
Tänkte säga något i stil med "kan ni inte skriva vilken kung eller president det är som har infört det ni föreslår"... Jag gissar att runt 90 % faktiskt har genomförts. :LOL: Eller skall vi ha en gissningslek?
Post #22 är alltså typ Stockholms blodbad and all that ifall det gick någon förbi. Och post #8 spoilade jag ju själv; det handlar alltså om Henrik 8s försök att skilja sig från Katarina av Aragonien. (Rekommenderar verkligen Hilary Mantels roman Bring up the Bodies för den som vill förstå den händelsen).
 
Last edited:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Så det är spelarna som ska hata kungen? Då tror jag att du ska gå all in på att irritera spelarna på ett personligt plan.

1. Kungen kallar dem till sig i tid och otid för att utföra "hjältedåd" som att tömma pottan, eller rensa i avloppet, eller köpa det rödaste äpplet på marknaden (som kungen senare inte äter). De kan också få vakttjänst, typ stå i stadsporten där inget händer.

2. Kungen tar åt sig all ära för de riktiga hjältedåd rollpersonerna gör. Ingen får veta att de är de riktiga hjältarna.

3. Kungen kräver att få kolla alla magiska föremål rollpersonerna hittar, och om de låter honom göra det tar han dem och sätter i glasskåp. Om de verkligen tjatar kan de få tillbaks något helt oanvändbart föremål.

4. Kungen kräver att rollpersonerna har väldigt speciella kläder på sig när de utför sina hjältedåd, typ hattar med stora fjädrar eller skor med pinglor. Han skickar alltid med en observatör som ser till att de följer hans order.

Jag tror att punkt 4 skulle räcka för att kungen ska få en kniv i ryggen av vilken spelgrupp som helst.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,485
Så det är spelarna som ska hata kungen? Då tror jag att du ska gå all in på att irritera spelarna på ett personligt plan.

1. Kungen kallar dem till sig i tid och otid för att utföra "hjältedåd" som att tömma pottan, eller rensa i avloppet, eller köpa det rödaste äpplet på marknaden (som kungen senare inte äter). De kan också få vakttjänst, typ stå i stadsporten där inget händer.

2. Kungen tar åt sig all ära för de riktiga hjältedåd rollpersonerna gör. Ingen får veta att de är de riktiga hjältarna.

3. Kungen kräver att få kolla alla magiska föremål rollpersonerna hittar, och om de låter honom göra det tar han dem och sätter i glasskåp. Om de verkligen tjatar kan de få tillbaks något helt oanvändbart föremål.

4. Kungen kräver att rollpersonerna har väldigt speciella kläder på sig när de utför sina hjältedåd, typ hattar med stora fjädrar eller skor med pinglor. Han skickar alltid med en observatör som ser till att de följer hans order.

Jag tror att punkt 4 skulle räcka för att kungen ska få en kniv i ryggen av vilken spelgrupp som helst.
Dessa är i och för sig great, men jag vill att de ska känna att det är moraliskt gott att ha ihjäl kungen. Men ja, dessa hade fått jobbet gjort snabbt! :D
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Generisk fantasy D&D set up. Spelarna är kungens livvakter. Kungen håller på att gå koko. Jag vill att spelarna ska göra något åt kungen (det finns flera olika sätt att göra det på, de måste inte ha ihjäl honom) så att jag kan släppa loss den resulterande politiska cyklonen som bara ligger och väntar.
Men, är inte det...räls? :) Jag påpekar det enbart för att du, rätt grovt och oförlåtande, brukar döma ut räls som det sämsta sedan Covid19 så jag bara undrar hur du tänker här?

Som spelare brukar jag rätt tydligt märka sådant och känna att det inte spelar så stor roll vad jag gör. SL kommer låta kungen köra över allt och alla på värsta tänkbara sätt tills vi gör som hen vill.

Eller?
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,341
Location
Helsingborg
Men, är inte det...räls? :) Jag påpekar det enbart för att du, rätt grovt och oförlåtande, brukar döma ut räls som det sämsta sedan Covid19 så jag bara undrar hur du tänker här?

Som spelare brukar jag rätt tydligt märka sådant och känna att det inte spelar så stor roll vad jag gör. SL kommer låta kungen köra över allt och alla på värsta tänkbara sätt tills vi gör som hen vill.

Eller?
Att det finns en antagonist som kommer att trackasera dig tills du knäpper dem är inte automatiskt det samma som räls. Även ganska öppna sandlådor har ofta något tickande hot som kräver en resolution av något slag.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,993
Location
Ett häxkräl
Men, är inte det...räls? :) Jag påpekar det enbart för att du, rätt grovt och oförlåtande, brukar döma ut räls som det sämsta sedan Covid19 så jag bara undrar hur du tänker här?

Som spelare brukar jag rätt tydligt märka sådant och känna att det inte spelar så stor roll vad jag gör. SL kommer låta kungen köra över allt och alla på värsta tänkbara sätt tills vi gör som hen vill.

Eller?
Jag tycker inte alls det alls det verkar vara rälsat. Det finns en situation; kungen är galen; och runt det en större fisktank: andra vill ha makten. Spelarna har att hantera det. Det framgår ju tom att döda honom bara är en av flera möjliga lösningar.
 
Last edited:

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,485
Men, är inte det...räls? :) Jag påpekar det enbart för att du, rätt grovt och oförlåtande, brukar döma ut räls som det sämsta sedan Covid19 så jag bara undrar hur du tänker här?

Som spelare brukar jag rätt tydligt märka sådant och känna att det inte spelar så stor roll vad jag gör. SL kommer låta kungen köra över allt och alla på värsta tänkbara sätt tills vi gör som hen vill.

Eller?
Det är inte en räls eftersom guppen kan göra precis vad de vill. Kungen de svurit sig till håller på att bli galen men hur/om de hanterar det är inte mitt problem och jag har ingen plan för det egentligen.

De kan tex:

-Bara sticka.

-Döda honom.

-Avsätta honom genom politiska manövrar.

-Fortsätta tjäna kungen medan han är galen.

-Byta ut honom med en doplleganger (spelarna hatar dopplegangersen dock så osannolikt).

Hade det här varit en räls hade det varit en planerad utgång och deras handlingar hade inte spelat något roll. Men det här är helt öppet. Det är dock en situation med en galning som deras chef och 7 politiska faktioner (som tror att de är 2 eller 5 politiska faktioner men egentligen är 7) har en massa agendor och de är paladins (ja alla är halfling paladins, inte mitt fel!). Så jag planerar där jag tror jag behöver planera. Men om spelarna går red wedding och mördar hela hovet innan de går och gör något annat eller försöker starta en natttklubb slottet de precis blivit ägare till så är det lika bra. Så länge de har kul.

(Vill tillägga att jag inte tvingar Paladins att göra något för att inte falla. Spelarna bestämmer det själv för sina egna karaktärer.)
 
Top