Nekromanti Dubbla kassetter?

Magnum_UBBT

Warrior
Joined
21 Dec 2000
Messages
258
Location
Norrköping (Jämte i hjärtat)
I N2´s vapenlista så finns det automatkarbiner med kassettmagasin. På flera av dessa beskrivs att vapnet laddas med två kassetter, exempelvis H&K G22 A3 K:2x60 och Mauser Kampfgewehr-4 K:2x60.
Har någon en bra förklaring hur denna dubbelteknik är monterad och hur den fungerar i praktiken? Vilka ser du som fördelarna respektive nackdelarna med ett vapen som kan ladda två 60 rounds kassetter samtidigt istället för en stor 120 rounds kassett?

En följdfråga är även att gemensamt har automatkarbiner med dubbla kasseter ett högt Eldavbrottsvärde, ofta runt 11-13, Borde inte den komplicerade tekniken öka risken för eldavbrott eftersom vapnet har en dubbelmekanism?
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Jag har alltid sett det som så att de som har dubbla kassetter oftast har en väljare som ger vilken kassett som ammo matas från. Pss kan en kassett innehålla pansarbrytande ammo och den andra antipersonammo - på så sätt har man snabbt en ökad effektivitet i skarpa lägen.
 

Pirog

Veteran
Joined
3 Jun 2003
Messages
94
Location
Växjö.
Som Marco där nämner så är ju fördelen exempelvis två olika sorters ammo.

Tekniken finns ju idag och en variant används av vårt eget försvar.
KSP90 (Det är väl en M249 Para egentligen tror jag, svenska försvaret och deras påhittade namn, suck) kan laddas med dels en låda undertill. Minns inte hur mycket en sån låda rymmer men 100-ett par hundra skott antar jag. Sen har den en till magasinbrunn på sidan som passar för AK5:ans magasin (amerikanska M249:an laddas väl då förmodligen med magasin från M4/M16 - vapnena. Dom har ju samma kaliber som AK5 så det kan mycket väl vara samma sorts magasin också).
Visst funkar det som lite extra backup ifall man är skjutglad eller av någon anledning inte har tillgång till ett lådmagasin. Men den största nackdelen är ju att magasinet är borta på bara nån sekund. 30skott genom en KSP90 tar inte lång tid. :gremwink:
 

Magnum_UBBT

Warrior
Joined
21 Dec 2000
Messages
258
Location
Norrköping (Jämte i hjärtat)
Fördelarna med att kunna kombinera ammunition, är givetvis uppenbara och en stor styrka med den konstruktionen, det håller jag med om.
På en kulspruta (SAW) som KSP 90 ( FN MINIMI) har dubbelfunktionen ett tydligt backup-syfte. Under transport och som backup vid omladdning så fungerar magasinet som en bra lösning, dessutom ger det ksp-skytten möjlighet att i nödfall låna magasin av sina kamrater om den färdigbandade ammunitionen är slut.

Det jag tänkte primärt på är just en automatkarbin. Idag använder man sig med fördel av sk jägarmagasin (två mag som sitter ihop) för att underlätta omladdning men hur skulle det fungera rent praktiskt med två magasinsbrunnar? Vid en eldstöt så uppskattar man säkerligen den dubbla ammunitionsmängden men när båda magasinen är tomma så väntar en betydligt längre omladdningsprocedur, right?
Väger fördelarna med två ammunitionstyper upp nackdelarna med att hålla reda på två magasin i vapnet?

Jag ser de dubbla kassetterna som en mycket intressant tanke men hur praktisk är den montro?
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Fast om snabb omladdning är prio så kan man ju låta bli att byta ut en tom kassett - låt den sitta kvar. Vapnet fungerar ju ändå.
 

Jag

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
41
Location
Västerås
OT: KSP90

Tekniken finns ju idag och en variant används av vårt eget försvar.
KSP90 (Det är väl en M249 Para egentligen tror jag, svenska försvaret och deras påhittade namn, suck)
Som lite av en vapennörd måste jag få påpeka att KSP90 är en Fabrique Nationale Minimi. Ett vapen som även M249 SAW och PARA grundar sig på stora skillnaden är att M249 görs av FNH USA och inte i Belgien. Para är dessutom gjort för fallskärmsjägare och har därför kortare pipa och även inskjutningsbar kolv. Para modellen finns dock även här i sverige då under namnet KSP90B

Vill ni veta mer om den utrustning vårt svenska försvar använder rekomenderar jag SoldFoch Mil.se.
 

Lange

Veteran
Joined
5 Jun 2004
Messages
88
Location
St Hult
Re: OT: KSP90

En "vanligt" misstag av folk som hanterar KSP90 är att de blindavfyrar vid patron ur och glömt kasetten kvar. Otrevligt.
 

Lawgiver

Veteran
Joined
6 Nov 2001
Messages
49
Location
Linköping
Re: OT: KSP90

Det blev många sakfel i denna tråd :gremsmile: Ksp90B och para är inte samma version och man skjuter inte ett vådaskott bara för att kasetten (som rymmer 200) sitter kvar.

Men angående dubbla magasin så tror jag att den största fördelen bör vara att man kan skjuta två typer av ammunition. Jag tror inte att det är svårt att göra ett dylikt system heller. Allt som krävs är ett slutstycke med dubbla patronförare och en något som blockerar det magasin man inte vill använda. Detta borde fungera i ett p90-liknande vapen också. Detta skulle sedan kunna fungera fungera både mekaniskt eller med hjälp av elektronik.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Jag undrar om hela grejen med dubbla magasin härstammar från en missuppfattning att G11-karbinen hade flera magasin. Egentligen matade den bara från ett magasin, men man kunde fästa två reservmagasin på vapnet på varsin sida om det matande.

Jag vet dock att dubbla matningar har förekommt. Tyskland experimenterade med MP-40 med dubbla magasin under andra världskriget (utan större framgång) och jag vet att en del automatkanoner och tunga kulsprutor kan mata från bägge sidorna, dels för att kunna mata två olika typer av ammo, och dels för att kunna mata från endera sidan vid platsbrist (t ex när den är installerad i ett pansarfordon).

/Joel
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Det dåliga med dubbla mag är ju att vapnet väger mer (jobbigt!) och har fler pilliga detaljer som kan gå sönder (jobbigt!). Bryr sig spelare i Neotech om den extra mjölksyran de får i armarna av ett extra halvkilo? Eller skjuter de sämre för att vapnet får annan rekyl?
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
Wilmer said:
Bryr sig spelare i Neotech om den extra mjölksyran de får i armarna av ett extra halvkilo? Eller skjuter de sämre för att vapnet får annan rekyl?
Nu är nog effekten försumbar men de borde väl snarare, rent tekniskt, skjuta bättre pga att rekylen blir mindre i och med att vapnets vikt ökar, eller? :gremwink:
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Bryr sig spelare i Neotech om den extra mjölksyran de får i armarna av ett extra halvkilo? Eller skjuter de sämre för att vapnet får annan rekyl?"

Nej, de tänker "Fan vad cooooolt!" :gremwink:


Storuggla, mjölksyra är inte för hjältar
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Om man är van ja, man har ju redan lärt sig spraymönstret på bössan!

/Counter-strike är realism
 
Top