Nekromanti Dubbla effekter

cernael

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
250
Location
Ystad, Sverige
Om man har en effekt igång (temporär eller provisorisk) så kan man inte använda den förrän den blir "ledig".
Min fråga är nu: Kan man lära sig effekten två gånger, så att man har en i "reserv" till t. ex. ovanstående fall?

RhiHaoEn
/Cernael san
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Om man har en effekt igång (temporär eller provisorisk) så kan man inte använda den förrän den blir "ledig".
Min fråga är nu: Kan man lära sig effekten två gånger, så att man har en i "reserv" till t. ex. ovanstående fall?


Tyvärr, det går inte. Du måste avsluta den första besvärjelsen först.

C
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
enligt mig så har regelboken fel.
såhär tycker jag:
en provisorisk besvärjelse är bara en mesigare variant av permanent. det går att ta bort en provisorisk, det går inte ta bort en permanent.

sen att regelboken säger nått annat är bara skräp. hur verkligt är det att man inte kan hålla flera provisoriska i skallen samtidigt? regelboken är otrovärdig - därför kör jag över den på den punkten! muhahahaha!

[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]
 

Rafali

Veteran
Joined
7 Feb 2000
Messages
37
Location
Salston Tor
*knackar på tavlan*

Unge man, det verkar som att ni sov under lektionerna om grundläggande fältteori, och specifikt då Hanéas uteslutningsprincip.

Den grundläggande principen är att i ett givet magiskt fält så kan det inte existera två filament med samma egenskaper. Två permanenta effekter av samma typ skapar så att säga två samexisterande fält. Därmed föreligger inga problem för de två effekterna. Effekten Permanenta skapar just ett sådant lokalt fält, i vilken entiteten kan existera utan att påverka eller korsa andra fält. Effekter som är permanenta från början har redan denna egenskap. De kan existera oberoende av varandra och trollkarlen.

Två provisoriska effekter av samma typ är en helt annan sak, eftersom de existerar i samma fält. Eftersom de har samma ursprung (magikern) så har de också samma egenskaper. I så fall slår Hanéas uteslutningsprincip obönhörligen till: den ena effekten måste avslutas för att den andra ska kunna existera. Å ena sidan uppstår då begränsningen av att man bara kan använda en specifik instans av en effekt åt gången, men å andra sidan är det också mycket enklare att skapa en sådan effekt.

Om ni över huvud taget vill ha godkänt på kursen, unge man, så föreslår jag att ni slår upp Campus Translatorum sidorna 262 till 296, och löser de övningsuppgifter som står där.

- Rafali

...schysst eldboll - nästa gång lägger vi på Avstånd...
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: *räcker upp handen*

Ursäkta mig ?
Men enligt vad du sa så existerar en provisoriskt besvärjelse i samma fält som magikern och man kan lägga en provosoriskt besvärjelse på ett exempel vapen och sen låta det vapnet med effekten upprätthållt ligga kvar på marken medans magikern avlägsnar sig några kilometer..

Då som jag har lärt mig så forstätter även om magiker är några km bort den provosoriska effekten att fungera ( kanske genom likhetens lag ) till dess att magikern har släppt eller använder samma effekt igen.!

Så betyder det med fälten att magikern är förbunden genom effekten med det föremål/person han har förtrollat provisoriskt och i sådana fall finns det en effekt som utnyttar det faktum att både magikern och föremålet är i samma fält oavsett avstånd..

Livet är en gåta utan enkla svar.
 

Rafali

Veteran
Joined
7 Feb 2000
Messages
37
Location
Salston Tor
Fältgeometri

Ah, uppmärksamt av er.

En av de mest grundläggande misstagen som man kan göra i fältteori är att överföra fältets geometri till Mundanas. För det mesta stämmer de överens, i synnerhet vad gäller kortare avstånd (såväl i tid som rum), men ju större avståndet i rummet eller tiden blir desto större blir diskrepansen. De grundläggande fältgeometriska formlerna fungerar således enbart i specialfallet när en effekt är nyligen skapad och på nära håll.

Om avstånder i tid och/eller rum ökar kan man inte längre använda de grundläggande formlerna. Matematiken blir genast mycket mer avancerad, och de formler vi känner till idag är ännu osäkra.

Rent praktiskt innebär det att fältet omsluter magiker såväl som mål och får en slags "jordnötsform". I vissa fall kan det till och med, ur Mundanas perspektiv, röra sig om två fältvolymer i samma fält. Sett ur fältteorin är dock fältet perfekt sfäriskt, men eftersom geometrin i Mundana inte stämmer överens med geometrin i fältet så ser fältet inte sfäriskt ut i Mundana.

Det innebär också att det är teoretiskt möjligt att betrakta ett fälts geometri och utnyttja detta för att komma åt magikern. Matematiken för detta är dock mycket avancerad och det finns allt som oftast ett mycket stort antal potentiella lösningar på dessa fältekvationer.

Vi kommer att gå in mer på fältgeometri under nästa årskurs. Då kan ni få fördjupa er i ämnet.

- Magister Rafali av huset Duncreigh
lektor i aspektteori samt baronessa av Salston Tor
 

cernael

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
250
Location
Ystad, Sverige
Förtydligande

Med min fråga menade jag:
Kan man lära sig två effekter med så små skillnader att den praktiska skillnaden är noll (nästan), och därigenom undvika Hanéas uteslutningsprincip?

RhiHaoEn
/Cernael san
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Tack så mycket magistern

lämnar ett rött delikat äpple på bordet..


Livet är en gåta utan enkla svar.
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
*smaffy skiter högaktningsfullt i magiteorin*

gamle fru rafali, du har fel i hela din magiteori. den teori ni lägger fram i er skola är helt och fullt snedvriden. vi på det osynliga magikansliet har upptäckt bristerna i eran magiskola och återgärdat dem.

vi har bestämt att hela er teori är misslyckad. vi skrev om magiteorin, ritade om de fysiska lagarna för hand, kom på den nionde färgen samt lade fram, inte en teori, utan en lag om att hela vår värld, mundana (har ni läst anus mundis? skojsig bok..) består av polygoner. värt att nämnas är att vi brevid vårat skapande av magin upphöjde oss själva till gudar.

med detta vill jag säga att jag bestämmer själv vilka regler som gäller, samt vilka som inte gäller i min värld.

[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
Re: Förtydligande

enligt mig: jupps.
enligt rafalis felaktiga magiteori: nepps.

[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
jordnötsform!?

näe, nu måste du ge dig rafali!
vi lever juh faktiskt i en polygonbaserad värld och vi på det osynliga magiintstitutet (altså, gudarna) orkar faktiskt inte skapa en perfekt jordnöt åt alla människor. formen liknar inte alls en jordnöt!

formen liknar nog mer en.. fyrkant. []

[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Re: Tack så mycket magistern

Sådana som du spöade jag upp under min utbildning inom liego colonan...

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 
Top