Nekromanti Dubbelskott med pistol, nya regler behövs

Dartagnan

Veteran
Joined
15 Aug 2003
Messages
156
Location
Stockholmstrakten
Dubbelskott med pistol

Jag anser efter en praktisk undersökning att rek värdet på N2 pistoler är alltför lågt. Boken möjliggör att man enkelt på upp till 40 m kan träffa två av två avfyrade skott. När man skjuter ett dubbelskott kommer skottet inte automatiskt att gå rakt upp. Det kommer även att avvika i sidled. Framförallt på pistoler med kort piplängd. Att AK har rek 1 kan jag köpa men på en pistol är det alldeles för lågt.

Reglerna borde ta hänsyn till att man sprider även i sidled. Som det känns nu är dubbelskott bara en powergrej som inte tar hänsyn till verkliga förhållanden. Normalt sett skjuter man dubbelskott i ett mycket snabbt läge för att komma först till skott med åtmindstonde någorlunda stor chans att träffa. Efter dubbelskottet brukar en förflyttning till skydd efterfölja alternativt ett enkelskott där man hinner grovsikta.

Min undersökning gjordes med en Glock 17 och jag har jämnfört med bokens Glock 29

Tillägg 1: Reglerna tar i viss mån hänsyn till sidspridning men bara inom ramen för en träff. Du kan ju fortfarande träffa första skottet i knät och det andra seglar förbi till vänster om din mage.

Reglerna borde kanske infatta två slag. Där det andra slaget blir svårare och måste ta hänsyn till spridningen. Detta andra slag skulle inte räknas som en extra handling?
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Enkelhet är en dygd.

Saken är den med regler att man måste balansera realism kontra användarvänlighet.
Så frågan:
Går det att göra en regel för dubbelskott som är mer realistisk än den nuvarande utan att regeln blir drygare än Yes att använda i hetsig strid?

Går det att göra en regel som är lika lättanvänd eller mer lättanvänd än den nuvarande regeln så är jag för. Men den nuvarande regeln är ganska dryg i sig och att byta ut den mot en ännu drygare regel är i mitt tycke ett nedköp.
Visst den kan vara mer realistisk, men folk ska kunna spela med den också.

Det bör dock poängteras att skotten redan nu har en viss spridning i sidled. Man kan t.ex. först träffa högra benet och sedan vänstra armen eller dyl.

Men visst. Realistiskt är det inte för fem öre, men då kan man ju testa att skjuta någon i ansiktet med en helmantlad 5,56 kula och se vad som händer.
10% chans för hjärntraffer varje extraskada. jo man tackar för realism :gremtongue:


/Naug, som kan tumma på realismen när det behövs
 

Dartagnan

Veteran
Joined
15 Aug 2003
Messages
156
Location
Stockholmstrakten
Re: Enkelhet är en dygd.

SL slår igen boken, tittar på spelaren och säger

- Du missar men killen du försökte träffa slängde sig i skydd.


En enkel sak för att göra det mer realistiskt vore att höja rek med minst 1 på pistoler som inte har rek.dämpare eller snädställt slutstycke
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Re: Enkelhet är en dygd.

"Men visst. Realistiskt är det inte för fem öre, men då kan man ju testa att skjuta någon i ansiktet med en helmantlad 5,56 kula och se vad som händer.
10% chans för hjärntraffer varje extraskada. jo man tackar för realism"

Jag kan ju då tycka att vill du ha realism så skaffa Phoenix Command. Fast då lär inte spelarna leva mer än några stridsronder.

/Honken
 

Dartagnan

Veteran
Joined
15 Aug 2003
Messages
156
Location
Stockholmstrakten
Re: Enkelhet är en dygd.

Vidare så handlade denna fråga inte om skadesystemet som sådant utan om realism i skjutreglerna. Personigen vill jag få bort powergamandet med dubbelskott som jag anser orealistiskt. Vill du låta dina spelare ha kvar det så visst. Anledningen till att jag skrev inlägget var för att reglerna skall spegla realism enligt konstruktörerna. Dubbelskott är en regel som kanske borde ses över.

/P
 

eNo

Veteran
Joined
20 May 2002
Messages
117
Location
Falun, Dalarna
Re: Enkelhet är en dygd.

Får man fråga vad ett snädställt slutstycke är?
Mina kunskaper om vapen är minst sagt bristande.
 

Dartagnan

Veteran
Joined
15 Aug 2003
Messages
156
Location
Stockholmstrakten
Re: Enkelhet är en dygd.

Oops! Snedställt slutstycke är inget med verklighetsanknytning än? Det var något vi diskutterade på jobbet för att minska stegringen på AK5 vid dubbelskott. Tanken var att motverka den stegring som blir genom att slutstycket med tändstift slår snett uppifrån och ger nån form av kraft snett nedåt. Om det är genomförbart? Kanske inte. Frågan är nog om man bibehåller träffsannolikhet. Det var jag som inte tänkte mig för och la in det i inlägget. Däremot vore inte nån form av rekyldämpning till AK5 dumt alls. Det finns nog enklare sätt dock.

Som kuriosa så kommer jag att vara med att pröva ut AK5C som har ett pistolgrepp istället för handskydd för den främmre handen. Detta är ngt som man kan se hos bla amerikanska förband i Irak. Saken skall tydligen underlätta snabbskytte då den är mer naturlig än handskyddet. Sen har man ju också bättre chans att minska stegringen på vapnet som beror på att man håller händerna som man gör. Rekylen är ju rakt bakåtriktad och händerna är under kraften vilket ger en stegring. Även att vapnet inte är konstruerat med jämnvikt bidrar till stegringen. Engelska armens SA80 är bättre balanserad och har en mindre stegring. Detta vapen kan man skjuta dubbelskott på 100m och träffa en helfigur med båda skotten. Rent generellt kan man säga att ett bull-pup vapen är bättre vid dubbelskott.

/P
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,208
Location
Stockholm
Re: Enkelhet är en dygd.

Engelska armens SA80 är bättre balanserad och har en mindre stegring. Detta vapen kan man skjuta dubbelskott på 100m och träffa en helfigur med båda skotten. Rent generellt kan man säga att ett bull-pup vapen är bättre vid dubbelskott.
träffa en helfigur med två dubbelskott på 100m är inget problem med en AK5! Det är inte ens speciellt svårt, även om man kanske inte lyckas varje gång.
 

Herr Brownswick

Veteran
Joined
28 Aug 2001
Messages
59
Location
Onorrland
Tillägg 1: Reglerna tar i viss mån hänsyn till sidspridning men bara inom ramen för en träff. Du kan ju fortfarande träffa första skottet i knät och det andra seglar förbi till vänster om din mage.

Reglerna borde kanske infatta två slag. Där det andra slaget blir svårare och måste ta hänsyn till spridningen. Detta andra slag skulle inte räknas som en extra handling?
Vad sägs om att slå först för ett skott med den aktuella svårighetsgraden. Misslyckande leder för enkelhetens skull till att andra skottet också missar. Därefter slås ytterligare en obt6+Rekyl (+ kanske någon enkel konstant modifikation för avstånd, typ +1;+2;osv) och läggs till det tidigare resultatet. Om slaget då fortfarande är lyckat, träffar även det andra skottet, och så får man väl lösa spridningen genom någon sorts slump som vanligt för båda skotten.

Herr Brownswick
 

Dartagnan

Veteran
Joined
15 Aug 2003
Messages
156
Location
Stockholmstrakten
Tja varför inte. Fast andra slaget träffar kanske enligt normal praxis med stegringen.

Alltså. Två slag. Andra slaget med en mod beroende på rek. Andra slaget träffar enligt tidigare med mod beroende på avstånd och rek.

Gracias!
 
Top