Nekromanti Dubbellättlärd?

Tesfforp

Warrior
Om man har t. ex. fotografiskt minne och plus det är lättlärd i geografi. Får man Ob5T6 på förbättringsslaget eller kan man bara få Ob4T6 som högst. <font size="2">
Jag skrev lite fel förut, men nu det är ändrat och klart!

Perenna

Swordsman
Dubbellättlärd? (OT)

Vill bara påpeka att 'fotografiskt minne' inte ger någon bonus då man tränar med svärd...

rax

Swordsman
Re: Dubbellättlärd? (OT)

Som Perenna påpekade är svaret är ett klart och tydligt nej!

Fördelen ’Fotofgrafiskt minne’ gör att alla kunskapsfärdigheter är lättlärda (Ob4T6 på förbättringsslaget). Färdigheten Svärd är ingen kunskapsfärdighet (framgår av tabellen på s. 77 i regelboken), alltså kan du inte tillgodoräkna dig bonusen från ’Fotografiskt minne’ när du ska slå förbättringsslag för färdigheten Svärd. Är du lättlärd i Svärd slår du fortfarande bara Ob4T6.

/Rax

Perenna

Swordsman
Re: HAR ÄNDRAT FÖRSTA MEDDELANDET

Enligt regelboken finns det ingenting som säger att det skulle finnas en gräns på att man maximalt får slå med Ob4T6 för att höja färdigheter. Därför skulle Ob5T6 vara en möjlighet.

Å andra sidan finns bara begreppet 'Lättlärd' (dvs. ej lätt-lättlärd), och dessa slår enligt regelboken med Ob4T6. Det står ingenting om att man skulle kunna bli lättlärd i en viss färdighet två gånger, genom olika resultat på bakgrundstabellerna.

Tills vidare skulle jag hitta på en husregel för det. Personligen skulle jag inte tillåta Ob5T6-slag, då det blir alldeles för lätt att höja färdigheten. Spelaren skulle inte få välja en kunskapsfärdighet som lättlärd, om han redan hade 'fotografiskt' minne. Alternativet är att slå om resultatet på bakgrundstabellen...

Solinde

Veteran
Som jag ser det är det bara att läsa rätt ur regelboken:
Fotografiskt minne. (...) Slå Ob4T6 istället för Ob3T6 då en kunskapsfärdighet skall höjas.
Lättlärd. (...) Spelaren väljer vilken färdighet som är lättlärd. Då denna färdighet skall höjas med hjälp av förbättringsslag använder man Ob4T6 istället för Ob3T6.
Det är alltså bara när man normalt skulle ha slagit Ob3T6 som man får höja till Ob4T6, och inte så att man alltid får lägga på en T6 på slaget, oavsett hur många tärningar man normalt skulle ha slagit.

Tesfforp

Warrior
Om det är bestämt med stjärnorna då?

Om du har Legender och Hemligheter så kanske du vet att man kan få lättlärd med stärnornas positioner vid ens födsel. Hur skulle du göra då?

Frågar Anton ovetande vad stjärnorna har bestämt för öde till honom