Nekromanti dubbelbesläktad..

samiis

Warrior
Joined
20 Sep 2002
Messages
355
Location
Kristianstad
funderar lite på om man kan använda till exempel en kniv eller dolk med en yxfärdighet (har för mig att kniv inte är direkt besläktat med yxa), med två extra tärningar (alltså yxa -> svärd -> dolk = +ob2t6)

de som fattar kan ju svara och berätta om de brukar tillåta eller förbjuda detta..
 
Skulle inte tillåta det, eftersom man ju då skulle kunna använda i princip ALLA vapen med bara en eller två färdigheter. Det kan inte vara meningen.
 
Skulle inte tillåta det, eftersom man ju då skulle kunna använda i princip ALLA vapen med bara en eller två färdigheter. Det kan inte vara meningen.

Jag kan ju då tycka att med en svårighetsökning så tillkommer ju ökningen av chansen till fummel. Då kan jag själv tycka, ur spelarnas synpunkt, att det är bättre i längden att skaffa färdigheten. Men som paniklösning tycker jag det funkar.

Man kan ju även kanske öka effekten av slaget på fummeltabellen. Det vill säga att man lägger +10 på det slaget. Om inte annat kanske spelarna känner att det inte är värt det om de hugger sig själv i låret varje gång de försöker använda kniven.

/Honken
 
Sedan finns det ju så att istället för att ta sitt 12 i yxa och lägga på ob2t6... alltså ob5t6 på slaget... kan man ta grundchansen för kniv vilket är Rör/2 (om jag inte minns helt fel) och använda denna i detta fall. Jag förstår inte problemet då jag hellre skulle tänka "om killen kan använda en yxa att slåss med, men vill hellre slåss med en kniv, så slåss han nog inte på samma sätt som med en yxa"... han skulle hos mig fö rör/2 i grundchans... vill han däremot skaffa sig färdigheten kniv får han börja köpa från 0, men under den tillfälliga tid han använder kniv i strid så utgår jag som sagt för hans fallenhet för dylika manövrar...
 
kan man ta grundchansen för kniv vilket är Rör/2 (om jag inte minns helt fel) och använda denna i detta fall.

Erm... grundchans... Tänkte inte på det! *rodnar*

/Honken
 
Om man nu har en grundchans i alla vapenfärdigheter på RÖR/2, behöver man väl ändå inte börja köpa upp färdigheten pfrån 0. Man börjar väl på grundchansens värde och köper. Eller har jag fel?
 
Jag menar att man skulle ha en grundchans på rör/2 i en vanlig situation där du plockat upp en kniv/dolk som tillfälligt vapen. Däremot skulle du få stryk av ngn som hade färdigheten lika hög som du hade temporär grundchans... enligt mig iaf.

Jag tycker att bara för att man inte är vapentränad så skall det inte hindra en från att ALLS använda vapnet i fråga... däremot skall det inte vara ngn dans på rosor... säg en svårighetsgrad svårare, rör/2 mot ob4t6...

saken är den att när du inte har en kunskap så gör du itne saker och ting korrekt med den, men du kan fortfarande klara dig... detta symboliseras av din temporära grundchans.
Skall du däremot lära dig hantera vapnet/färdigheten ifråga ordentligt så börjar du med de grundligaste grunderna och lär dig uppåt, så även om du haft en temporär grundchans på 8 i vapnet är du grön vad gäller hur vapnet eg, skall användas... därför anser jag att man skall köpa upp från 0 när man skaffar färdigheten...
 
Lite väl mycket med +10 på FCslaget

+10 var alltså inte tänkt att läggas på färdighetsslaget, utan på eventuellt slag på fummeltabell. Och +10 var lite taget ur luften eftersom jag inte har så bra koll på dessa fummeltabeller.

/Honken
 
vad jag skulle kunna tänka mig är isånna fall att du hugger med dolken som med en yxa men hur bra e det?! så ja enlig regelerna går det inte säkert men vem följer reglerna till punkt och pricka? jag har ju vart tvungen att göra om delar av mundana bara för att jag gjorde en jävla "superman" som gjorde ett rike och sen gick och dog och alla hatar honom så jag kan minsann inte gå effetr alla regler!
 
Back
Top