Nekromanti Dubbelörnen och draken

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
Fast jag hade inte riktigt tänkt mig att övernaturligheterna är någonting som regimen kan utnyttja. De är alldeles för ny och för okända.
Och? Att med mindre lyckade följder försöka tygla krafter man inte förstår är inte direkt ett okänt tema.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
Hade jag gjort det i det riktiga Ryssland, hade jag kört på Trobergs linje och låtit Tunguskameteoren ställa till det... den kan till och med landa i en stor sjö och bli en ö.
Ja! Tunguska är perfekt. Hela världen vet att något hände, men ingen vet vad och Ryssland tiger som muren. Ryssland försöker med varienrand framgång utforska området, men mycket är okänt. Expeditioner försvinner spårlöst, eller kommer tillbaka förändrade. Artifakter hittas, men få av dem är begripliga. Blir lite inslag av Stalker (bortsett från att den utspelar sig i Canada) och spiontriller också!

Kratrar får dessutom ofta en "plib" i mitten, där marken "studsar" upp igen, så det är fullt tänkbart med en kratersjö med en ö prick i mitten.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Tunguskakyssar

Hela Sibirien känns också ungefär lika mörkt och okänt och djävligt som Mörkrets Hjärta; man förväntar sig Marlon Brando och kosackskallar på pinnar eller så. Utmärkt plats för skräckrollspel.

Erik
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
Re: Tunguskakyssar

Hela Sibirien känns också ungefär lika mörkt och okänt och djävligt som Mörkrets Hjärta; man förväntar sig Marlon Brando och kosackskallar på pinnar eller så. Utmärkt plats för skräckrollspel.
Exakt, fast John Malkovich är bättre som Kurtz.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Intressant koncept, som jag gärna ser mer av.

Övernaturligheternas natur, där 1 står för skräckelement (tänk vampyrer, spöken och häxor) och 10 står för high fantasy (eldklotstrollkarlar, alver och drakar)
Definitivt lågt ner på skalan. Därmed inte sagt att det inte kan finnas varelser som är übermäktiga vad gäller magi. Ett exempel är från Shadowrun, där det fanns odödliga individer i form av drakar och alver som var från Earthdawn (dvs förra gången magi existerade i världen).

Reglernas heroismnivå där 1 är ett realistiskt system där en ensam lodis med kniv är ett stort hot och 10 är heroisk action där man kastar sig ut från zeppelinare och spöar motståndarna fem åt gången.
Här är jag kluven. Antingen kör du lågt ner på skalan eller så är det heroisk action i fullt ös. Halvmesyrer funkar inte. Det är dock viktigt att reglerna och settingen stödjer den typ av stämning du vill uppnå.

Rollpersonernas tillgång till övernaturligheter där 1 innebär att de är helt vanligt folk (om än kanske av det heroiska slaget) medan de vid 10 kan var trollkarlar, urverksgolems och vampyrer själva.
En solklar 1. Visst de kan lära sig magi eller bli vampyrer under spelets gång, men de skall inte starta som det.

/Ulfgeir
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Jag har faktiskt allvarligt börjat fundera på att ersätta "atlantis återuppstått" med Tunguska. Jag ber att få återkomma när jag väl bestämt mig.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
Nightowl, nu sniffar han runt kroken...

...snart har vi honom!
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
Ja! Tunguska är perfekt. Hela världen vet att något hände, men ingen vet vad och Ryssland tiger som muren. Ryssland försöker med varienrand framgång utforska området, men mycket är okänt. Expeditioner försvinner spårlöst, eller kommer tillbaka förändrade. Artifakter hittas, men få av dem är begripliga. Blir lite inslag av Stalker (bortsett från att den utspelar sig i Canada) och spiontriller också!
Fast man skulle nog lämna "traditionella" övernaturligheter då och istället köra mer med mindtricks, lite som Solaris. Nästan som om området "testar" de som försöker utforska det, men ingen vet varför eller hur. Vad som än pågår så är det uppenbart att vi har lika stor chans att förstå sammanhanget i vad som pågår som en myra som kryper i en dator. Vi vet inte ens om området är positivt eller negativt inställt till oss eller om det bara petar på oss lite nyfiket, ungefär som vi förstrött kan sätta ner foten framför en skalbagge för att se var den tar vägen.
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Fast man skulle nog lämna "traditionella" övernaturligheter då och istället köra mer med mindtricks, lite som Solaris. Nästan som om området "testar" de som försöker utforska det, men ingen vet varför eller hur. Vad som än pågår så är det uppenbart att vi har lika stor chans att förstå sammanhanget i vad som pågår som en myra som kryper i en dator. Vi vet inte ens om området är positivt eller negativt inställt till oss eller om det bara petar på oss lite nyfiket, ungefär som vi förstrött kan sätta ner foten framför en skalbagge för att se var den tar vägen.
Härlig idé! Fisken nafsar på betet...
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Vart meteoren kom från...

...ett hål i *himlen*? *Den* himlen? En annan dimension? En postsingularitetsframtid?

Eller så vill Cthulhu's mamma och pappa ha lite "us time"...

Erik, no link to Ghastly
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Re: Dubbelörnen och draken - följdfråga

En kort men ack så angelägen fråga: tycker folk jag ska fundera ut någon form av förklaring till den Stora Hemligheten om magins återkomst (även om rollpersonerna knappast kommer att få reda på svaret), eller ska den förbli just en Stor Hemlighet för att få mer mystik?
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Re: Dubbelörnen och draken - följdfråga

Jag anser att det bör finnas någon förklaring. Dock så är det ju något som spelarna inte behöver veta, utan det är mest för din egen skull då olika anledningar kan påverka vad som är möjligt på olika sätt.

/Ulfgeir
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
Re: Dubbelörnen och draken - följdfråga

En kort men ack så angelägen fråga: tycker folk jag ska fundera ut någon form av förklaring till den Stora Hemligheten om magins återkomst (även om rollpersonerna knappast kommer att få reda på svaret), eller ska den förbli just en Stor Hemlighet för att få mer mystik?
Det behövs ingen förklaring. Du kan också ha flera förklaringar och låta frågan om vilken som är riktig ligga obesvarad.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,918
Location
The Culture
Jag kommer att svara på de ställda frågorna alldeles strax, men först har jag en egen fråga: Kommer du att använda dig av varelser ut traditionell slavisk folktro i spelet? Det vimlar av konstiga mytologiska varelser där som i alla fall jag tycker är otroligt häftiga, eftersom jag inte känner till dem speciellt väl, och eftersom de har balla namn.

Ovinnik, Bannik, Polovoi, Garafena, Itchetiky och, naturligtvis, Baba Yaga är kul varelser som känns möjliga att vinkla till intressanta skräckfantasyvarelser om det är vad man är ute efter.

Övernaturligheternas natur, där 1 står för skräckelement (tänk vampyrer, spöken och häxor) och 10 står för high fantasy (eldklotstrollkarlar, alver och drakar)
Jag föredrar helt klart en mycket låg siffra och sätter därför 3. Skräckstämningen känns intressantare i den tänkta miljön än en traditionell magisk fantasystämning. Däremot vill jag ha en viss påtaglighet hos det övernaturliga, och sätter därför inte det lägsta tänkbara värdet.

Reglernas heroismnivå där 1 är ett realistiskt system där en ensam lodis med kniv är ett stort hot och 10 är heroisk action där man kastar sig ut från zeppelinare och spöar motståndarna fem åt gången.
4. Lite lagom skitigt är lämpligt. Det hänger naturligtvis samman med nivån på det övernaturliga. Spektakulära övernaturliga fenomen ska bemötas heroiskt, medan krypande och dolska övernaturliga fenomen ska bemötas av mer realistiska hjältar.

Rollpersonernas tillgång till övernaturligheter där 1 innebär att de är helt vanligt folk (om än kanske av det heroiska slaget) medan de vid 10 kan var trollkarlar, urverksgolems och vampyrer själva.
Jag röstar för 3. Rollpersonerna kanske inte själva är magiker och vampyrer, men de ska ha möjlighet att använda sig av övernaturliga varelser, genom att sluta avtal med dem, lura dem eller utnyttja dem (och naturligtvis i sin tur utnyttjas av dem).

/tobias
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Okej, jag sällar mig till tunguskaförespråkarna. Dessutom vill jag att det nyanlända ska vara lite hemskare, lite märkligare. Typ halvbiologiska insektoida robotar, vars ankomst har förvridit magifälten så att den gamla trolldomen är både kraftfullare och otäckare nu, och som skrämmer både oknytt och häxmästare. I övrigt håller jag nog med Rising. Och Ryssland är coolt! Jag skulle gärna hålla det i vår värld (nåja, en parallellvärld, då); man får så mycket gratis då, massor av saker som man slipper beskriva. På senare tid utgår jag från att man bör hålla sitt spel på Jorden om det inte finns väldigt starka skäl till att låta bli.


/Dimfrost
 

Härolden

Warrior
Joined
8 May 2003
Messages
237
Location
Göteborg
Min impuls är att gå loss ordentligt på det ryska i miljön.

Ta Ryssland i tidigt 1900-tal. I grundet ett feodalt bondesamhälle, trots aristokratins försök att dra upp landet i modern ålder på ett lagom buffligt och fyrkantigt sätt. Folket svarar rumsterandet med ett envist ihärdande av de gamla traditionerna, och i folktron lever fortfarande mytologi blandat med en stark ortodox tro.

Sen händer Tunguska, och allt förändras. Smygande ändras tundrans skogar från det förutsägbara. Skogshuggare och jägare försvinner, och sakta vandrar varelser ut från Sibirien som inte längre är helt mänskliga. Givetvis skickas expeditioner ut, men de få som lyckas återvända berättar om att de gamla legenderna har fått liv.

Ute på de frusna myrarna vandrar Baba Yagas stuga omkring på sina kycklingben, Wilis dansar i månskenet och någonting där ute sträcker sina tentakler allt längre ut.

(hmm, märks att jag har skrivit mer än spellett på sistone...)
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,900
Location
Port Kad, The Rim
Snyggt tänkt. Jag visualiserade en komplett kampanj på tio sekunder. Skulle kunna bli en riktigt bra SF/horror-roman också.

Anders
 
Top