Nekromanti Dubbelörnen och draken

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
I mitt rollspelsbyggande är jag egentligen mer av regelpulare än världsmakare, men häromnatten låg jag och funderade på vad man kunde ha för någon sorts kampanjvärld till det regelsystem jag jobbar med. Jag tänkte här göra en kort presentation av detta och höra lite med folk här hur jag kan vidareutveckla konceptet.

Den huvudsakliga inspirationskällan till spelvärlden är Ryssland strax före revolutionen, men jag hade tänkt att låta det utpela sig i ett fantasiland att få lite mer konstnärlig frihet. Vi har vi vilket fall som helst ett stort imperium stryt av en enväldig kejsare och en snorrik aristokrati. Vi talar snabb industrialisering, väldiga sociala klyftor, en hemlig polis som försöker skydda den nuvarande regimen, revolutionära idéer som sprids som eld i torrt gräs, provinser med självständighetsanspråk, och så en gnutta komplicerad storpolitik så att vi kan slänga in utländska spioner i smeten.

Teknologin tänker jag mig ska vara på tidig 1900-talsnivå, men med lite mer pulpinfluenser. Här finns alltså zeppelinare, ubåtar, och kanske någon prototyp av en tesla-dödsstråle, men det är inte steampunk jag är ute efter utan något lite mer jordnära.

Ungefär ett år innan spelvärldens "nu" dök det plötsligt upp en stor ö ur tomma intet i den stora oceanen utanför riket. Utforskare har funnit spår av en urgammal cililisation på ön, men utöver några modiga nybyggare har få velat ta sig dit. Det är någonting mystiskt med den, en aura av overklighet som omger den och som verkar sprida sig. Sedan ön dök upp har det inträffat oförklarliga fenomen runt om i världen. Magi och övernaturligheter har alltid existerat i världen, men rykten och otillförlitliga ögonvittnesrapporter har formligen exploderat senaste året och detta har knappast bidragit till att lugna den redan spända situationen i riket.

För att ge spelarna en klar och tydlig utgångspunkt tänkte jag att de skulle tillhöra en ideell organisation med mål att undersöka dessa nya övernaturliga fenomen för att förstå varifrån de kommer och vad de innebär. Det ger rollpersonerna en vettig ursäkt att resa land och rike runt i jakt på konstigheter samtidigt som de dras in i alla de snåriga problem som existerar i imperiet.

Sådan är settingen i ett nötskal (och längre än så har jag inte tänkt). Är detta någonting som folk skulle kunna tänka sig att spela i? Har någonting liknande gjorts tidigare?

Eftersom jag inte riktigt vet hur jag ska gå vidare vill jag också gärna få reda på var folk skulle placera sina preferenser på en skala mellan 1 och 10 när det gäller:

Övernaturligheternas natur, där 1 står för skräckelement (tänk vampyrer, spöken och häxor) och 10 står för high fantasy (eldklotstrollkarlar, alver och drakar)

Reglernas heroismnivå där 1 är ett realistiskt system där en ensam lodis med kniv är ett stort hot och 10 är heroisk action där man kastar sig ut från zeppelinare och spöar motståndarna fem åt gången.

Rollpersonernas tillgång till övernaturligheter där 1 innebär att de är helt vanligt folk (om än kanske av det heroiska slaget) medan de vid 10 kan var trollkarlar, urverksgolems och vampyrer själva.

Eftersom jag själv är osäker på mina egna preferenser hoppades jag att andra kunde inspirera mig med sina svar.

/Ridijeck
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Välskrivet inlägg, och jag blev direkt sugen. Bra ídéer, och kul att få diskutera världskoncept. Det var ett tag sedan.

Okej, då kör vi med dina frågor:

Övernaturligheternas natur, där 1 står för skräckelement (tänk vampyrer, spöken och häxor) och 10 står för high fantasy (eldklotstrollkarlar, alver och drakar)
1. Jag känner direkt att jag vill ha skräck, inte fantasy. Däremot tycker jag att häxor och vampyrer är (eller åtminstone kan vara) rätt högt upp på skalan. Jag skulle faktiskt vilja ha något mindre bekant, något mindre genremässigt. Lovecraft kunde tala om "kosmisk skräck", utan att mena något om rymden. Jag tror att han försökte peka på något främmande, något obegripligt. Det är något sånt jag skulle vilja ha från ön. Något otäckt just för att man inte riktigt kan förstå det. Jag vill inte ha varulvar eller mörkeralver; och jag vill nog inte ha något som framstår som traditionell "magi" enligt fantasykonventionerna heller.

Reglernas heroismnivå där 1 är ett realistiskt system där en ensam lodis med kniv är ett stort hot och 10 är heroisk action där man kastar sig ut från zeppelinare och spöar motståndarna fem åt gången
1. Jag känner direkt att jag vill ha ett smutsigt system, där man långsamt blöder till döds av snöpliga förlupna kulor. Jag vill att du verkligen skall gotta dig åt hur meningslöst, nyckfullt och grymt livet kan vara. Då kommer aristokratins välmående och glamouren med zeppelinarna att framstå som så mycket mer åtråvärd, ynklig och spröd. Det kommer ligga något tragiskt och desperat över aristokratin, och man kommer tydligare att kunna "känna" de revolutionära krafterna. Reglerna kommer att tala samma språk som tidsandan.

Detta gäller också den magi du vill ha i spelet; den som funnits i alla tider. Jag skulle vilja att den kändes mer som nyckfulla och farliga psykiska förmågor snarare än superhjältekrafter eller kontrollerade besvärjelser. Jag skulle kunna tänka mig pyrokinesis, men då som en farlig förmåga som lika gärna skulle kunna bränna antändaren själv som de hon försöker rikta sin kraft mot.

Rollpersonernas tillgång till övernaturligheter där 1 innebär att de är helt vanligt folk (om än kanske av det heroiska slaget) medan de vid 10 kan var trollkarlar, urverksgolems och vampyrer själva.
Det får bli... Antingen ännu en etta eller något i stil med 4-5.
Jag tycker inte att man ska få gestalta någon av invånarna från den främmande ön, men det skulle kunna funka att gestalta personer med den magiska förmågan. Typ som i Chock. Jag skulle också kunna tänka mig att ett vanligt karaktärskoncept vore människor som blivit övernaturliga genom drabbningar med det okända. Så att man som rollperson får lära sig mer om sina övernaturliga förmågor genom att undersöka ön. Då blir undersökningen väldigt personlig.

Faktiskt, nu när jag tänker på det, så är det just detta jag skulle vilja vara standarden. Alltså inte att man var medlemmar i någon ideologisk organisation; utan att man som rollperson alltid hade en personlig relation med ön; att man hade begåvats med mystiska förmågor som direkt hängde ihop med ön.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,910
Location
Barcelona
Tjenare, Petter! :gremgrin:

Först och främst: Ryssland är ballt.

Ungefär ett år innan spelvärldens "nu" dök det plötsligt upp en stor ö ur tomma intet i den stora oceanen utanför riket. Utforskare har funnit spår av en urgammal cililisation på ön, men utöver några modiga nybyggare har få velat ta sig dit. Det är någonting mystiskt med den, en aura av overklighet som omger den och som verkar sprida sig.

Låter lite godtyckligt. En stor ö, bara, liksom. Poff, från ingenstans. Ingen koppling till resten av settingen. Låt hellre det övernaturliga komma från något man kan knyta starkare till settingen i övrigt, typ att Rasputin har utfört en ritual som har åkallat Baba Yaga, eller nåt, och att det är hon som har väckt upp de oknytt som längre slumrat i marken under (pseudo-)Rysslands skogar.

Övernaturligheternas natur: Kanske tre, eller nåt. Läskiga skräckmonster känns mer Ryssland än alver och drakar, i största allmänhet, men lite mer over the top grejer måste där finnas plats för.
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Den huvudsakliga inspirationskällan till spelvärlden är Ryssland strax före revolutionen, men jag hade tänkt att låta det utpela sig i ett fantasiland att få lite mer konstnärlig frihet. Vi har vi vilket fall som helst ett stort imperium stryt av en enväldig kejsare och en snorrik aristokrati. Vi talar snabb industrialisering, väldiga sociala klyftor, en hemlig polis som försöker skydda den nuvarande regimen, revolutionära idéer som sprids som eld i torrt gräs, provinser med självständighetsanspråk, och så en gnutta komplicerad storpolitik så att vi kan slänga in utländska spioner i smeten.

Teknologin tänker jag mig ska vara på tidig 1900-talsnivå, men med lite mer pulpinfluenser. Här finns alltså zeppelinare, ubåtar, och kanske någon prototyp av en tesla-dödsstråle, men det är inte steampunk jag är ute efter utan något lite mer jordnära.

--snip--

Har någonting liknande gjorts tidigare?
Allt det ovanstående är väldigt likt steampunkrollspelet Hammaren & Trollspöt, som kommer ut runt skiftet september-oktober i år. Det finns en länk i min signatur. Eftersom jag skrivit det spelet tycker jag förstås att det du skriver är en bra setting, men något mycket snarlikt kommer alltså finnas att köpa om bara några veckor. :gremsmile:

Om du vill avvika tycker jag att du ska utveckla den stora ön, spelarnas organisation samt betona människors roll i spelet (Hammaren & Trollspöt har inga människor alls).

Ångpunk - för för mig låter din idé trots allt mycket ångpunkig - och Ryssland är stora källor att ösa ur. De sinar inte så lätt, och jag tror säkert att du kan göra ett originellt spel!

Många hälsningar,

Christian
 

Gasten

Warrior
Joined
9 Oct 2005
Messages
311
Location
Simrishamn, Skåne till Ystad, Skåne
Ungefär ett år innan spelvärldens "nu" dök det plötsligt upp en stor ö ur tomma intet i den stora oceanen utanför riket. Utforskare har funnit spår av en urgammal cililisation på ön, men utöver några modiga nybyggare har få velat ta sig dit. Det är någonting mystiskt med den, en aura av overklighet som omger den och som verkar sprida sig.

Låter lite godtyckligt. En stor ö, bara, liksom. Poff, från ingenstans. Ingen koppling till resten av settingen. Låt hellre det övernaturliga komma från något man kan knyta starkare till settingen i övrigt, typ att Rasputin har utfört en ritual som har åkallat Baba Yaga, eller nåt, och att det är hon som har väckt upp de oknytt som längre slumrat i marken under (pseudo-)Rysslands skogar.
Nej, men det är ju tufft! Här står man på revolutionens land och så bra PUFF, kommer en ny kontinent! Var kom den ifrån? Var de de KGB's magiker som gjorde det? Eller var det motståndsrörelsen som väckt något de inte kan handskas med genom sina ritualer? Eller västmakterna som skapat ett nytt vapen? Eller så var det bara dags...


Vittsen är ju att det bara ska säga poff.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Faktiskt, nu när jag tänker på det, så är det just detta jag skulle vilja vara standarden. Alltså inte att man var medlemmar i någon ideologisk organisation; utan att man som rollperson alltid hade en personlig relation med ön; att man hade begåvats med mystiska förmågor som direkt hängde ihop med ön.
Yeah (jag ska försöka skriva ett eget, självständigt svar också), jag känner det också. Att på något sätt kommer det UPP TILL YTAN, det här vaddetnuär, samtidigt med ön, och det påverkar rollpersonerna så de KÄNNER det. Löjligt jämförelse, men som Mörka Hemligheter i Kult; alla RP har sin ö-händelse, typ.

Erik
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Övernaturligheternas natur, där 1 står för skräckelement (tänk vampyrer, spöken och häxor) och 10 står för high fantasy (eldklotstrollkarlar, alver och drakar)
Jag har inget emot om det är GOTT om övernaturligheter, men de ska vara UNDERLIGA övernaturligheter. Alltså, gärna i varje scenario, men inget man har kontroll över. Traditionell folktro-amgi och folktro-spöken ligger dessutom ganska fett på 1, medan de som dyker upp i skräckfilmer är långt högre på skalan.

Reglernas heroismnivå där 1 är ett realistiskt system där en ensam lodis med kniv är ett stort hot och 10 är heroisk action där man kastar sig ut från zeppelinare och spöar motståndarna fem åt gången.
2-3, typ. Dock är det skönt med ickeheroiska spel där man inte förväntar sig att rollpersonerna ska kuta runt och fajtas. Om rollpersonerna förväntas vara synska skurgummor och besatta sotare ska inte äventyren vara kommandoräder mot skoptsernas kultfäste med gatlingskulsprutor och nefaritsoldater, eller what have you.

Rollpersonernas tillgång till övernaturligheter där 1 innebär att de är helt vanligt folk (om än kanske av det heroiska slaget) medan de vid 10 kan var trollkarlar, urverksgolems och vampyrer själva.
Finns det övernaturligheter vill jag ha tillgång till dem! Annars ä ja inte mä! :gremwink: Mer seriöst - 4-7, beroende på vad man kan. Jag skulle gilla en traditionell magi som är tämligen subtil men inte uträttar så mycket och som man har ganska god kontroll över, kontrasterat med de nya övernaturligheterna som åstadkommer oförklarliga fenomen ganska blatant tämligen okontrollerat. Varken vetenskap eller traditionell ockultism kan förklara vafan som pågår eller förutse det riktigt. Den nya magin är magin som får djävulsdyrkande nunnor och blodsugande odödliga feodalherrar och människoätande häxor att bli RÄDDA, lika rädda som vanliga dödliga eller till och med mer, för den är bortom deras horisont också... typ. Nä, jag vet inte hur man får det att fungera...

Erik
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Låter lite godtyckligt. En stor ö, bara, liksom. Poff, från ingenstans.
Dessutom, hur många ställen utanför Ryssland finns det som man kan upptäcka en ö på?

Varför inte något undangömt område i de ryska urskogarna? Då kan man dessutom låta Ryssland hålla det hemligt, och deras styrka inför världskriget blir då övernaturlig, vilket inte är vad motståndarna väntar sig att möta med sina teknologiska vapen.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Dessutom, hur många ställen utanför Ryssland finns det som man kan upptäcka en ö på?
Uppe i Berings Hav?

Dessutom: Ridijeck säger ju själv att det är en fantasivärld med ett land som liknar det tidiga 1900-talets Ryssland, inte det riktiga Tsarryssland.

Erik
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Dessutom: Ridijeck säger ju själv att det är en fantasivärld med ett land som liknar det tidiga 1900-talets Ryssland, inte det riktiga Tsarryssland.
Sorry, läste inte ordentligt. Synd, jag gillade min variant bättre.
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Dessutom, hur många ställen utanför Ryssland finns det som man kan upptäcka en ö på?
Där har vi en av anledningarna till att jag vill köra i en rysslandsinspirerad fantasivärld snarare än en historisk miljö: då kan riket ha en oceankust någonstans.


Varför inte något undangömt område i de ryska urskogarna? Då kan man dessutom låta Ryssland hålla det hemligt, och deras styrka inför världskriget blir då övernaturlig, vilket inte är vad motståndarna väntar sig att möta med sina teknologiska vapen.
Fast jag hade inte riktigt tänkt mig att övernaturligheterna är någonting som regimen kan utnyttja. De är alldeles för ny och för okända.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Ryssland HAR en oceankust. Det är bara ganska få som åker och badar där. :gremsmile:

Hade jag gjort det i det riktiga Ryssland, hade jag kört på Trobergs linje och låtit Tunguskameteoren ställa till det... den kan till och med landa i en stor sjö och bli en ö.

Erik
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Åhå, så du kom ihåg mig trots att jag mest lurkar på forumet!

Låter lite godtyckligt. En stor ö, bara, liksom. Poff, från ingenstans. Ingen koppling till resten av settingen. Låt hellre det övernaturliga komma från något man kan knyta starkare till settingen i övrigt, typ att Rasputin har utfört en ritual som har åkallat Baba Yaga, eller nåt, och att det är hon som har väckt upp de oknytt som längre slumrat i marken under (pseudo-)Rysslands skogar.
Huvudanledningen till att jag tänkte mig ett "atlantis återuppstått" var att jag ville ha någon stor dramatisk händelse som signalerade ändringen av den övernaturliga balansen i världen. Ön och dess ruiner ger också någonting för rollpersonerna att utforska, samt borde ge en hel del material för stormakterna i världen att träta om.

En tanke som just slog mig var att det kan vara stormakternas osämja om ön som leder till att denna världs motsvarighet till första världskriget utbryter.

Fast det förstås, explosionen i Tunguska kan ju ränknas som en lika dramatisk händelse. Frågan är vilken idé som leder till flest äventyrsuppslag.
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Allt det ovanstående är väldigt likt steampunkrollspelet Hammaren & Trollspöt, som kommer ut runt skiftet september-oktober i år. Det finns en länk i min signatur. Eftersom jag skrivit det spelet tycker jag förstås att det du skriver är en bra setting, men något mycket snarlikt kommer alltså finnas att köpa om bara några veckor.
Great minds think alike, eller vad man säger.

Om du vill avvika tycker jag att du ska utveckla den stora ön, spelarnas organisation samt betona människors roll i spelet (Hammaren & Trollspöt har inga människor alls).
Då har vi en skillnad där i alla fall. Själv har jag ofta lite svårt för humanoida raser i alla rollspel, så jag hade tänkt köra en värld med människor rakt igenom. Organisationen i fråga är mest en ursäkt för rollpersonerna att lägga näsan i blöt samt ge dem lite resurser så att de får råd att resa kors och tvärs genom riket.

Ångpunk - för för mig låter din idé trots allt mycket ångpunkig - och Ryssland är stora källor att ösa ur. De sinar inte så lätt, och jag tror säkert att du kan göra ett originellt spel!
Jag är notorsikt dålig på att färdigställa mina projekt, men det är alltid kul medan man håller på. Fast jag vill återigen poängtera att ångpunk är ingenting jag vill betona, det är mest med som bakgrundsfärg medan rollpersonerna undersöker mystiska övernaturligheter.

I vilket fall som helst, lycka till med ditt projekt. Jag lovar att titta närmare på det när jag får tillfälle.
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Läst "Jingo"?
Jajamen. Huruvida den boken spökade i bakhuvudet när jag fick idén ska jag dock låta vara osagt.

Jag misstänker starkt att alla tankar jag har om min spelvärld redan är tänkta av andra, utmaningen för mig är att pussla ihop dem på ett sådant sätt att det inte blir något uppenbart plagiat...
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
I vilket fall som helst, lycka till med ditt projekt. Jag lovar att titta närmare på det när jag får tillfälle.
Tack! Och detsamma!
 
Top