Du kan inte dö i dungeonen

God45

#PrayersForBahakan
Jag kommer nog inte skriva den här. Men jag kom på en idé som är att man gör en dungeon där spelarkaraktärerna inte kan dö. Det finns en magisk effekt som gör att om någon når 0 hp eller lägre så teleporteras de till ingången och läks till 1 hp. Vilket är allmänt känt så spelarna vet det.

ISTÄLLET och UTAN FÖRVARNING är stället fullt med level drain monster, fällor som kapar armar, saker som orsakar permanent blindhet, saker som sänker deras grundegenskaper och förstör deras magiska föremål. Alltså, det är mycket värre än att bara dö.

Tankar?

Mina tankar, eller snarare min förutsägelse är att det här kommer att var färdigskrivet innan lunch.

En dunge helt i Grymtkäfts anda som öppet och märkligt nog på samma gång i lönndom serverar ett öde värre än ett öde värre än döden.

Gjort en variant i Tomb of Horros med en liknande approach där ifall dom dog så återbördades dom till ingången ingen, som ett fult magiskt trick där Acererak använder dom som bugg-testare för att göra sin dungeon och phylactery mer säkert. Men lät dom uppträcka det själva och uppmanade dom att spela sina SPs som stulna bilar, som en riff på "Groundhog day".

Så länge du inte går överstyr med att attackera andra delar av deras rollformulär än död och hp så tror jag det funkar, gillar det som grundkoncept där själva utmaningen blir att försöka ta sig tillräckligt långt innan karaktären inte kan lyckas pga den är så försvagad att den inte har en chans. Men kräver riktigt fingertoppskänsla och rätt grupp som förstår konceptet. Men blir ju lite likt en Gauntlet/Level 0 funnel och de brukar jag iaf uppskatta!

Jag hade gått ett steg längre. Spelarna återupplivas inte som levande, utan som mer och mer odöda. Varje gång de dör blir de inte bara fysiskt men själsligt stympade.

Darkest Dungeon på steroider...för i slutändan finns det ingen värld för dem att återvända till. Medans världen är densamma så har de blivit skadade till den nivån att det inte längre är deras värld.

Jag kommer nog inte skriva den här. Men jag kom på en idé som är att man gör en dungeon där spelarkaraktärerna inte kan dö. Det finns en magisk effekt som gör att om någon når 0 hp eller lägre så teleporteras de till ingången och läks till 1 hp. Vilket är allmänt känt så spelarna vet det.
Får mig att tänka på den gamla webcomicen Doomed Kitty, där de vaknade upp i "The Temple of Eternal Resurrection" när de dog.

Jag hade gått ett steg längre. Spelarna återupplivas inte som levande, utan som mer och mer odöda. Varje gång de dör blir de inte bara fysiskt men själsligt stympade.

Darkest Dungeon på steroider...för i slutändan finns det ingen värld för dem att återvända till. Medans världen är densamma så har de blivit skadade till den nivån att det inte längre är deras värld.

Älskar den här!

Dark Souls, kort och gott?
Dark souls är ju tvärt om (i alla fall ifrån spelarens synvinkel). Eftersom du är odöd redan när du kommer dit (the Chosen Undead) har du hopp. Döden kan inte stoppa dig utan är bara en tillfällig setback. Humanity är inte heller en begränsad resurs (inte för protagonisten i alla fall) så du blir aldrig en Hollow. Det är levande som saknar hopp och när de dör kommer att bli förbannade för evigt. Endast kompletta galningar beger sig in i Lordran medans de är levande (och den enda karaktären som spekuleras är levande är Sieglinde).

Otroligt snyggt!

Hjältarna borde börja som level 10 och det borde ta tid att göra rollpersoner, så att bli av med saker verkligen känns.

Jag brukar säga att spendera timmar för att göra en rollperson behöver inte vara något negativt eftersom det skapar ett starkare band till rollpersonen. Ett sådant här koncept skulle dra nytta av det.

Back