Nekromanti Du awesome, jag sidekick

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,658
Location
Värnhem, Malmö
Re: Prime Time Adventure

Och med "misslyckas" och "lyckas" menas att kontrollera utfallet av handlingarna, inte nödvändigtvis att ens rollperson lyckas eller misslyckas.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,886
Location
Nordnordost
Re: ...utan metasnack

Genom att metasnacka utanför spelet, så att de har koll på vad folk vill, utan att behöva fråga rakt ut när skurken väl står där och ser elak ut.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,717
Re: ...utan metasnack

Som jag redan var inne på, så tycker jag spelledare redan fungerar såhär. Jag själv formar ju exempelvis mina scenarion efter rollpersonerna och försöker framhäva dem i bättre dager. Särskilt i Feng Shui, där jag slänger fram mooks som spelarna får göra vad de vill med.
Jag håller med om det nog i mångt och mycket ser ut så redan. Mitt eget konventsspelledande (Höstdimma och Star Wars) passar också bra in på beskrivningen.

När det gäller frågan om vad spelarna kan göra så är det lite knepigt att komma med exempel på rak arm. Jag har inte hunnit prova tänket medvetet så nån påse med trix har jag inte tillgång till.

När det gäller planterande är det ju inget som behöver ske medvetet öht, men för att skörda så måste man ju ha varit vaken och snappat upp nåt. Att bara återinföra nåt som nån annan sagt ("Du, är inte den där bruden som du pratade om?") kan leda till lite vad som helst och få världen lite mer levande om än inte garantera awesome (vari ens eget awesome nu ligger).

I spel där man har lite samberättande med i leken så är nyckeln till det hela ofta "lagt kort ligger" enligt mina erfarenheter. Sa Colby i förbifarten att han hade fajtats med några MC-knuttar på en bar förra veckan så har han uppenbarligen det. Bra läge för någon att återinföra dem vid lämpligt tillfälle ("Hörrudu! Vi har inte glömt dig!"). Eller kanske ännu hellre, falla offer för dem själv. Vips måste Colby dyka upp och spöa dem igen för att rädda sin kompis: "Ni igen? Jag trodde ni lärt er läxan... här, håll min jacka, jag är strax tillbaka."

Det här sista är ju en grej man ofta ser i fiktion; en fiende som nån har tjing på. Att de andra ställer sig vid sidlinjerna och låter en ta fajten är nog ett av de enklare sätten att lägga hårt fokus på nån. Fajten behöver ju inte vara strid heller förstås - att ge spotlight till spelaren som etablerat att han har en svår period i förhållandet kan tjäna till samma sak om det passar gruppen.

I exemplet med Colby och MC-knuttarna ovan så var jag ju inne på det där med att låta sig bli beroende av andra. Jag kan inte riktigt minnas om jag nånsin kastat mig in i en sån situation på eget initiativ men jag ser flera där jag kunde ha gjort det. Det måste ju vara ett ypperligt sätt att stärka folks rollkoncept. Jag vet ju lika väl som spelledaren att Pelle spelar en snubbe med förflutet i mafian - varför inte komma och be honom om hjälp när spelskulderna hopat sig/min syrra blivit kidnappad/de jagar mig för att jag råkat flörta med Don Merengues dotter (som i sin tur stödjer mitt koncept som charmör förstås)?

Det gäller ju dock att spelarna känner sig bekväma i den friheten och att de har det i åtanke. Klart det är lätt för en annan som spellett diverse i en massa år men det är ju inte alls lika enkelt för nån som är van att ledas överallt. "Spelarinflytande? Vad är det?" sa nån alldeles förvånat första gången vi spelade ihop.

Så... jag vill absolut mena att det ska gå att arbeta med det här tänket utan metasnack under spelmötet - det är nog rent utav att föredra enligt min smak. Men som wilper säger så krävs det lite meta utanför/innan/mellan kanske. Allt om rollpersonen kan, och bör, användas emot dem i ett spel om roll. :gremwink:


Återigen, mer resonerande och inte någon strukturerad presentation av finurliga tankar. Hoppas det går att fiska nåt vettigt ur det i alla fall. :gremcrazy:
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,999
Location
Ereb Altor
Re: Gesundheit!

Faktiskt är den inte så beroende av om man känner till PTA eller inte. Antingen har man 1,2 eller 3 i scentid den aktuella episoden och det innebär att föruom att det rent regelmekaniskt blir olika lätt att påverka storyn ett samförstånd där alla vet vem som ska stå i spotlighten. Det är just det som jag tycker är det fräcka. Att den med hösgs dcentud får tuffare resurser att påverka är egentligen bara en logisk följd av att PTA bygger på TV-serie konceptet. Jag menar, är det Bree vad der Kamp som står i centrum i en viss episod av Desperate Housewives så vore det fånigt om Susan var den som i slutändan tv-tittarna minns. Då har manusförfattarna gjort ett misstag. Och det är precis vad PTA handlar om. Man gör varandra Awesome och bestämmer i förväg vems tur det är att bli Awesome. De övriga ser till att det blir så. Mr G missar att påpeka att det följer med ett ansvar beroende på ditt värde. Har du 1 i scentid och börjar rocka iväg med ditt livs kärlek så har du brutit mot överenskommelsen. Så det handlar alltå om exakt det som Debracy snackar om.
 

Nkari

Veteran
Joined
24 May 2002
Messages
192
Location
Örebro
Re: Gesundheit!

Gillar idén starkt, speciellt om det bidrar till att gruppen blir bätte.. =)
 
Top