Du är spelledare, vad gör du?

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Jag förstår inte riktigt frågan. Om jag förberett en rese vid den vänstra vägen och ingen rese vid den högra finns det ju en anledning till det. Kanske att rollpersonerna hört av den gamla kvinnan vid kvarnen de nyss passerade att den vänstra vägen verkar osäker, om de haft vett att fråga henne. Eller att den vänstra vägen leder till en bättre belöning. Annars kan det förstås vara en rese vid den högra vägen också av en massa anledningar: äventyret kanske handlar om resar, eller landet kanske är präglat av de många resarna som lever där, eller jag slår ett slag på slumptabellen och får upp en rese. Problemet känns konstigt formulerat. Vad förbereder man? Varför? Hur förhåller sig världen till berättelsen och vice versa? Vad håller rollpersonerna på med? Finns det en plot, finns det en värld?
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,410
Location
Malmö
Jag tror inte jag hade konstruerat ett äventyr med den proppen, om det finns ett val av väg skall båda vara händelserika, annars kan man ju strunta i att ha en korsning. Men om jag nu spelleder ett äventyr där detta är skrivet hade RP inte mött en rese om de gått åt höger och helt enkelt kommit fram till nästa hinder om de svänger höger.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,393
Det känns som att det finns lite olika nivåer på vad problemet med kvantresen är:
- RP måste kunna fatta taktiskt korrekta och problemlösande beslut utifrån den information de har. Då räcker det inte med att resen bara finns på den vänstra stigen, det måste också finnas information som kan varna RP om reserisken på vänster stig.
- Motståndet får inte baseras på SLs "godtycke". Då är det viktiga att hen inte flyttar på resen för att matcha rollpersonernas val.
- RPs val måste ha betydelse. Det måste göra skillnad att gå till höger och vänster. Enligt den här logiken är slumpmöten problematiska...

Sen är jag lite tveksam till lösningen att inget händer om man går till höger. Det är ju också en sorts rälsning. Lite som tidiga öppna dataspel - du kan gå hur långt ut i öknen du vill, men där finns bara mer tom öken. Själva äventyret finns längs den snitslade banan.
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
555
Location
Uppsala
Jag spelade nyligen i en kampanj där en av våra skurkar var "the quantum ogre", för det var ju kul. Han hade superkraften att vara på flera ställen samtidigt.

Vad gäller frågan så måst mitt svar blir:
"Gudarna vet... Du improviserar något coolt. Men inte en rese, för den väntar till vänster."

...men jag brukar nästan alltid ha nåt förberett i båda riktningarna, och har jag inte det så har jag ju en enorm samling med spelmaterial i hyllan, och improvisationen blir helt enkelt att jag plockar ner nåt, öppnar upp en sida och kör det.
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,145
Location
Göteborg
Resen finns vid vänstra vägen. Väljer spelarna vänster kan spelarna överraska resen. Väljer spelarna höger kommer resen att få upp vittringen på dem och överaska dem!
 
Top