Du är spelledare, vad gör du?

Jag gissar att vi alla har varit med om att vi preparerat "alla" gångarna, men spelarna gör ändå något annat :p

Väldigt, väldigt, väldigt lite de senaste typ 15 åren, skulle jag säga. Det här med ostyriga spelare som hittar på något jag absolut inte har några förberedelser för är för mig definitivt något jag hört om mer än jag upplevt det. Även när jag varit spelare. Nån enstaka gång har SL behövt en kort paus, men generellt inte.
 
Jag låter dem stöta på resen, såklart. Vill jag att de ska stöta på en rese så stöter de på en rese. Hur mina förberedelser ser ut är ointressant. Det finns ju ingen rese varken till vänster eller till höger förrän den introducerats i spel.
 
Jag låter dem stöta på resen, såklart. Vill jag att de ska stöta på en rese så stöter de på en rese. Hur mina förberedelser ser ut är ointressant. Det finns ju ingen rese varken till vänster eller till höger förrän den introducerats i spel.
Detta är ju den korrekta definitionen av en kvantrese.
Grattis! Det är så få i dessa diskussioner som vet vad ord betyder. ;)
 
Jag gissar att vi alla har varit med om att vi preparerat "alla" gångarna, men spelarna gör ändå något annat :p
Väldigt, väldigt lite de senaste 15 åren, skulle jag säga. Det här med spelledare som hittar på saker i förväg är för mig definitivt något jag hört om mer än jag upplevt det. När jag spelleder har jag inte förberett någon av gångarna. Eller förresten, när jag spelleder spelar vi ett spelledarlöst spel, så då spelleder jag inte alls.
 
Detta är ju den korrekta definitionen av en kvantrese.
Grattis! Det är så få i dessa diskussioner som vet vad ord betyder. ;)
Nja. Är det en riktig kvantrese så är det 50% chans att de stöter på den oavsett vilken väg de tar. :gremgrin:
 
Om jag inte förberett något till höger betyder det att rollfigurerna kan färdas åt det hållet utan problem. Alltså hade rollpersonerna tur för dom slapp möta en potentiellt farlig rese, och spelarna hade otur för det blev ett tristare spelpass. Min hemläxa blir att förbereda bättre till nästa gång. :geek:
 
Som folk påpekat är väl scenariot lite artificiellt. Hade jag velat att de skulle möta en rese i skogen så hade min prepp varit "det är en rese i skogen", och sen hade de stött på honom oavsett vilken väg de tagit, om de nu inte aktivt vidtagit mått och steg som rimligen borde medföra att eventuella möten med resande resar uteblev.

Men hade jag specifikt placerat resen vid den högra vägen hade jag väl förhoppningsvis haft en anledning till det, och då hade val av vänster väg inneburit att jag ålagt mig själv reseförbud.
 
Går dem till höger så ger jag dem en ganska händelselös resa fram till värdhuset. Där dörren sent på kvällen slås upp av ett resesällskap där barbaren i sällskapet bär ett avhugget resehuvud i bältet och han drar värsta skrönan om hur deras sällskap gjorde ner resen och hittade ett magsikt föremål.
 
Jag förväntade mig när jag gick in i tråden att den skulle behanda frågan ”spelarna går in på en taverna, där sitter en enögd man med en skattkarta, vad gör du?”.
 
Det är ju påfallande vanligt att detta sker i förskrivna äventyr, även om det inte alltid är lika tydligt. Men alla större sandboxgrunkor jag spelat och spellett har en massa sådana här situationer där spelarna säger "men det mest logiska är ju att göra såhär!" och så leder äventyret in på en bana där vi är helt off track, även om jag håller med om att det faktiskt är det mest logiska i rollisarnas situation.
 
Jag tänker på The Quantum Ogre som en sorts kuggfråga. Spelarna borde inte utsättas för ett vägval där de inte har någon information om skillnaden mellan alternativen.

Om det ändå är precis vad som händer så skulle jag säga att resen finns på vägen de väljer. De har då möjligheten att retirera/fly paniskt och försöka rycka fram längs den andra vägen istället, så att T-korsningen trots allt har ett existensberättigande.

Å andra sidan, T-korsningen kanske inte är till för att ge spelarna ett skenbart vägval, utan för att jag som spelledare ska upprätthålla mitt eget intresse genom att inte veta vad som kommer att hända. Verkar kostsamt, men det här elementet av överraskningar finns väl alltid i någon mån och är väl del av tjusningen med att vara SL. Så... improvisera något eller låt RP komma fram utan hinder?

För övrigt anser jag fortfarande att ogre borde översättas till oger.
 
Nu är jag jobbig och tycker att ingen smiley passar. Går de till ett ställe där det inte finns något händer inget bara? Där är ingen strid men det är inte ett problem. Det behöver inte vara någonting överallt.

Att flytta resen eller hitta på brinnande klyftor eller what ever är straight upp fusk.
 
Resen befinner sig dit de går, för den är med för att ge rollpersonerna något externt hot att interagera med. Korsningen däremot är med för att ge rollpersonerna en anledning att vara oense om vilket håll de ska välja och diskutera -> käbla -> slåss -> mörda varandra, samt eventuellt (troligen) lämna en av gruppens medlemmar korsfäst vid korsningen som en varning till andra äventyrare som inte håller med majoriteten.

Alla val är inte meningsfulla, men de kan vara underhållande ändå.
 
En variant av den första: Mötet med resen väntar på båda sidor av vägen oavsett vilket de väljer.

Framförallt ifrågasätter jag varför ett vägskäl erbjuds där det finns en tanke om att ett val erbjuds när det i praktiken inte riktigt är ett val, eftersom jag uppenbarligen vill att de ska gå till vänster och möta resen och inte verkar ha förberett ett möte till höger. Jag hade bara dödat vägskälet och gjort en stig om de nu prompt ska möta resen.

Rälsning? Absolut, men varianten att ha ett möte med resen till vänster stig utan att faktiskt räkna vad som händer om de går till höger med flera alternativ att bullshitta in mötet till höger är bara rälsning med en illusion av val.

Rälsa ordentligt eller ge riktiga val, sluta med halvmesyrer.
 
Back
Top