Du är spelledare, vad gör du?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Du är spelledare. Rollpersonerna kommer fram till en T-korsning.
Du har förberett ett möte med en rese på den vänstra vägen. Du har inte förberett något på den högra.
Rollpersonerna väljer att gå till höger.

Vad händer?


:love: - Resen gör en rusning genom skogen och dyker upp på höger väg i stället.

🤣 - Gudarna vet... Du improviserar något coolt. Men inte en rese, för den väntar till vänster.

😯 - Ni packar ihop för dagen eller tar kaffepaus så du får förbereda höger väg också.

:( - Rollpersonerna kommer till en brinnande klyfta och tvingas vända om till vänster väg.

:mad: - Du ursäktar dig och hör om de kan svänga vänster istället eftersom du inte förberett höger väg.

Du är välkommen att motivera/förfina ditt svar i kommentarerna. Det är tydligen ett känt spelledar-problem. Dilemmat med "kvantresen". Jag hade inte hört talas om det före idag.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Jag skulle undra vad jag egentligen tänkt när jag skrev förberedelserna. Hade det inte varit bättre om de helt enkelt mött resen vid T-korsningen?

Sedan hade jag väl hittat på något annat.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Generellt brukar jag hellre överförbereda än underförbereda – så antagligen har jag en tanke om vad som kan finnas åt höger, för det borde gå att gissa sig till utifrån mina generella förberedelser. Mitt vanliga sätt att beskriva det på är ju "fraktalt rollspelande"; jag förbereder vad som hänt och hur saker ser ut och bakgrunden till alltihop, och så kan nya saker framträda när spelarna kollar närmare på något, även om jag inte förberett det innan.

Men ja, ibland kan det behövas en kort kafferast så att jag får bläddra i mina anteckningar och fundera lite.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,867
Location
Ludvika
Ooo, jag minns diskussioner på gamla järnringen-forumet om just det här för typ 20 år sedan =D Och det var säkert på tapeten innan dess också. Detta hänger ju väldigt mycket ihop med blorp.

Idag är det antingen :love: eller 🤣 som gäller för min del. Om det bokstavligt talat är en T-korsning skulle jag så klart se det som ett personligt misslyckande om jag missat att preppa en av två möjliga vägar (tre om man räknar "vända om"), men i vidare termer händer det så klart stup i kvarten att spelarna tar oväntade vägar.

Helst vill jag ju ha haft det där preppat, men när det fallerar improviserar jag generellt ihop något som känns rimligt. Undantagsfall har jag set pieces som jag "bestämt" ska dyka upp, men jag försöker undvika sånt. För mig är det viktigt att spelarnas val faktiskt spelar roll. Jag känner troligen att det är viktigare när jag är SL än när jag själv är spelare =D

Men... själfallet kan det dyka upp situationer som föranleder alla fem valen ibland (fast sällan sammtidigt). Men jag skulle säga att minst 90% av fallen klarar jag mig på antingen :love: eller 🤣. Kanske rent av 99% av fallen.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Rasen dyker upp dit dom går. Det spelar ingen roll om dom går till vänster eller höger eller rakt fram eller tillbaka samma väg dom kom. Där jag anser att resen skall dyka upp där dyker den upp. Men för att göra ett val så blir det 😍
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,180
Om jag slarvigt nog missat vägen till höger och resen är viktig blir det :love: eller :mad: beroende social kultur i gruppen. Är det inte viktigt det bli :ROFLMAO:, fast jag vet inte om det behöver bli något coolt, kan lika väl bli något tråkigt.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Du är spelledare. Rollpersonerna kommer fram till en T-korsning.
Du har förberett ett möte med en rese på den vänstra vägen. Du har inte förberett något på den högra.
Rollpersonerna väljer att gå till höger.
Vad är syftet med frågeställningen? Det finns ju något du vill här, men jag har lite svårt att lista ut vad. Är frågan helt enkelt; vad gör du när du tvingas improvisera? Jag har också lite svårt att förstå varför man bara preppar en av två gångar :)
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,928
Location
Örebro
Vad är syftet med frågeställningen? Det finns ju något du vill här, men jag har lite svårt att lista ut vad. Är frågan helt enkelt; vad gör du när du tvingas improvisera? Jag har också lite svårt att förstå varför man bara preppar en av två gångar :)
Frågan är väldigt vanlig i olika sammanhang där det diskuteras hur en spelledare ska ageras. Engelsktalande forum och videor tar ofta upp frågan där några menar att det är helt fel att lägga in en korsning och låta spelarna göra ett val om utfallet ändå blir detsamma i slutändan. Det handlar med andra ord om hur spelledaren ser på spelarnas val, är det relevant och viktigt eller ej.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,928
Location
Örebro
Jag kikar på spelarna, mina anteckningar, och säger "ni missförstod, vad då korsning... jag sa aldrig något om en korsning".

Ärligt så improviserar jag något och hoppas på det bästa, ger jag spelarna ett val så har jag gett dem ett val och det är inget jag vill ta ifrån dem bara för att jag eventuellt planerat för något annat.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag hade funderat på hur jag gör min prep.

Jag har börjat förbereda mig mer på formen att olika beslut ger olika för/nackdelar senare.
Och att låta slumpen avgöra mer.

Jag har till och med börjat göra äventyr som mötes/händelsetabeller. Säg att det finns 1-12. I början får spelarna slå 1T6 varje "turn". När de lyckas med något så får de slå med +1, eller 1T8. Och när de lyckas slå 13+ så kommer de fram till "slutet".

Det betyder att
a) Jag/SL bestämmer inte ordningen
b) Jag/SL bestämmer inte att något måste hända
c) Spelarnas beslut vid varje händelse spelar viss roll

Så i den aktuella T-korsningen kan det vara
a) Vänster: Möte rese
b) Höger: Omväg, kommer fram till nästa mål 1 dag senare
c) Stanna och sök igenom korsningen: genväg (ingen rese, och ingen försening)
Vad som är sämst/bäst beror på. Valen är inte likvärdiga. I detta fallet "vinner" man på (c). Men i en annan T-korsning kanske resen överfaller om man stannar och söker igenom den. Spelarna är inte tvingade att välja a,b,c, men jag kan presentera det som val.

Jag tycker det är mer ekonomiskt än att förbereda en hel grotta, ett helt hex-grid, eller ett helt ensamma-vargen-diagram av val och händelser.

Sedan kan ju slutmålet, eller någon plats på vägen för den delen, ha en komplett karta.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag har också lite svårt att förstå varför man bara preppar en av två gångar :)
Jag gissar att vi alla har varit med om att vi preparerat "alla" gångarna, men spelarna gör ändå något annat :p
 
Top