Nekromanti Drutten & Jena RPG?

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
I detta avsnitt av Tuvas Konventsguide så avråder Krille från att nalla från matkassan om man så skulle hitta en "Rare Hardback Edition av Drutten&Jena RPG som du letat efter i tjugo år".

I ett Drutten & Jena-rollspel måste det finnas en mekanism för att uppmuntra till och belöna dåliga ordvitsar, det är då ett som är säkert. Man kanske skulle basera hela systemet för handlingsresolution på dåliga ordvitsar, så att den som ska hoppa över ett stup måste dra till med något i stil med "jag HOPPA-s att det går bra"...

Dewil
 
Även om jag antar att ditt inlägg inte var alltför seriöst, så finns det faktiskt vissa rollspel som bygger väldigt mycket på spelarna verbala förmåga.
Dying Earth är t.ex. ett av dessa.
Problemet är att oavsett hur kul de verkar så blir de tyvärr oftast stående i bokhyllan.
 
Varför spel hamnar i hyllan.

Den intressanta frågan då är varför det blir ståendes i hyllan? Jag tror inte det beror på regelsystem utan snarare på världen där spelet utspelar sig. Men detta är bara min misstanke.

 
Re: Varför spel hamnar i hyllan.

tror du har en poäng där... om ett rollspel spelas beror snarare på spelvärlden och VAD rollpersonerna förväntas göra i den (eller spelvärldarna i D&Ds fall) än hur strömlinjeformat regelsystemet är...
 
Re: Varför spel hamnar i hyllan.

Tror det är lite av en kombination.

Är spelvärlden tillräckligt intressant så kan man stå ut med rätt så sunkiga regelsystem. OK, är de för sunkiga så blir spelet ospelbart av den anledningen då det troligtvis skulle innnebära alldeles för mycket jobb med att fixa till ett regelsystem som går att använda..

Men är världen för trist så hjälper det inte vilket system det än är.

/Ulfgeir
 
Back
Top