Nekromanti Drunoks riddare

Enshadi

Warrior
Hej

I Geographica Mundana står det att Drunoks krigsmakt består av 45 riddare. Är detta alla riddare eller räknas inte vasallernas riddare också med?

En annan fråga: Drunoks adel. Vad skiljer det från t ex soldisk och sabrisk. Vad gör Drunoks adel unik. Är de barbarer som det står lite överallt eller är de bara av lite råare natur. Typ skottland eller norden riddare?

Pendragon

Swashbuckler
I Geographica Mundana står det att Drunoks krigsmakt består av 45 riddare. Är detta alla riddare eller räknas inte vasallernas riddare också med?
Det spelar egentligen ingen roll eftersom siffrorna är löjligt låga i vilket fall som helst. Men om jag skulle vara tvungen att använda mig av de officiella siffrorna (t ex om jag skulle författa en Drunok-modul) så hade jag sagt att de var exklusive vasaller och deras husriddare.

En annan fråga: Drunoks adel. Vad skiljer det från t ex soldisk och sabrisk. Vad gör Drunoks adel unik. Är de barbarer som det står lite överallt eller är de bara av lite råare natur. Typ skottland eller norden riddare?
I vår kampanj har vi gett Drunokierna vissa nomadiska anor. T ex är bågskytte från hästryggen något som praktiseras av många riddare. Därmed är de ofta något lättare rustade och har något mindre hästar för att maximera sin rörlighet.
Därmed inte sagt att många andra har tagit till sig modrnare seder och strider på samma sätt som soldiska och sabriska riddare.

Dessutom verkar Riddaren antyda att Drunokiska seder är, eller åtminstone anses vara, lite enklare och mer informella än Soldarn och Drunok.

/Joel

Enshadi

Warrior
Tack för svaren

Det är ändå rätt charmigt med bara 45 riddare. Det blir enkelt att hålla reda på alla och de är viktigare resurser. I ett land som bara har en stad och som verkar vara rätt jordnära passar det kanske.

zuntona

Swordsman
Jag har fått bilden att Drunok är närmast bönder i sättet och klarar sig bra med sin krigsmakt då ingen har direkt intresse av att kriga mot dem. Undantaget luriga Jargien men o andra sidan har Drunok hela milis en chans mot de legion Jargirerna kan sätta upp.

Hjalle

Swashbuckler
Jargierna har intresse, i och med att man 1), skulle få kontroll över ett landområde nära Asharien, 2), ett landområde som dessutom är ett av Mundanas bördigaste, 3), ett "krig", hur litet det än är, skulle ena riket, och 4), att säkerställa att cirefalierna inte hinner före. För jag kan tänka mig att dessa inte är mycket bättre själva. De båda makterna har kolonialiserat tidigare och lär inte direkt tveka att göra det igen.

Dessutom finns raunerna, som genom ett krigståg mot Drunok dels skulle återupprätta en viss fruktan som världserövrare, dels skulle, med en skicklig fältherre, enas till en allians som sedan kunde uträtta betydligt mer och värre, och dessutom leva gott på plundringen av Drunoks bördiga marker. Så, nej, ingen har anledning att gå i krig med Drunok pga att de känner sig hotade av dem, men det finns gott om andra anledningar.

Har jag nämnt Utmark, förresten?

-Hjalle, sätt geten i brand!

Enshadi

Warrior
Hihi

Det är Utmark jag ska spela. Tanken är att nån rollperson är riddare därifrån som gör ett misstag och måste sona detta genom att resa till Utmark för att ta reda på vad som händer där. Order från kungen