Nekromanti Drunoks kungaborg

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
I'm in a pickle! Jag sitter och funderar på hur Hans Majestät Akala Gahallan III bor. Antar att det finns en kungaborg i/nära Arlon, men... Efter det stannar det.

Mina spelare kommer ganska snart vilja komma in i den här borgen för att meddela konungen något viktigt, men jag vill att mycket ska hända där inne, och jag vill att det ska vara BRA!

Därför funderar jag: Engelska/Skandinaviska borgar av liknande kaliber som Drunoks kungaborg, hur ser dessa ut, och hur administreras allt? Beskrivningar, blueprints, allting, jag vill veta hur ni tänker runt det.

Tack på förhand
//Krae
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Mitt Drunok är lite som nordens Västmark. Där finns inte samma flärd och glamour som man hittar hos Cirefalierna, Jargierna och Sabrierna. Drunok (och Västmark) är något av ett kulturellt rövhål så här är några detaljer jag skulle trycka på:

1. Gatorna och innergårdarna (allt utomhus, innanför muren mer eller mindre) är en blandning av grus, hö och lera.

2. Drunoks huvudstad luktar mögel och boskap.

3. Den "höga" dvs adliga och borgerliga kulturen är inspirerad av Jargien men inte alls med samma förfining. Jmf med kusinerna på landet som äter tacos till "finmiddag" eller mer eller mindre uteslutande köper in Bag in box-vin eftersom det ger hög APK.

4. Det är inte så renligt där. I tronsalen finns det säkert fläckar på golvet och trotts flitigt eldande överallt är det överjävligt kallt.

5. Päls är en statussymbol.

6. Hög konsumtion av kött. Det är kanske inte realistiskt om du frågar någon akademiker men rollspel är trotts allt berättandet av en saga. Ingen avhandling.

7. Folk svär utan att tänka på det. Till och med kungen. (se min tråd om passande svärord)

8. Hög konsumtion av alkohol. Har man ett seriöst ärende vid hovet bör man vara färdig innan 14.00 sen är maktens män (och kvinnor?) i ett gediget spritrus. Vill man nätverka bör man däremot komma 14.00 och ta med sig gåvor.
Kanske lovar kungen och andra bort saker när de är full men problemet blir ju att de måste komma ihåg löftet. Skriftliga kontrakt anses vara en dryg formalitet som endast hovets byråkrater uppskattar.

9. Byråkraterna ja. Tråkig personlighet, timida saker som säkert är importerande från andra länder med lite mer "know how". Utan deras arbete skulle riket falla samman.

10. Allt är byggt i mörk sten och trä. Slottet har få "privata" rum för gäster och de flesta tvingas sova i någon allmän sovsal. Det är enkelt att tjyvlyssna på folk där eftersom så mycket ekar. Å andra sidan är det därför svårt att smyga omkring.

Drunoker är för mig en berusad blandning av tyskar, danskar och skottar.
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Underbara råd! Ska helt klart kasta in smuts och mysigheter, och finmaten får bli en lågbudgetvariant av jargisk mat. Angående alkoholen så tänker jag inte på Akala som en suput (även om han uppskattar alkohol). Han är trots allt kung, och är känd som en stabil och rättrådig person.

... Visserligen kanske det bara betyder att han har ett bra ölsinne. :gremlaugh: Resten av adelspacket, däremot. Oj så kul man ska ha.

Det jag funderar på är detta: Borgen själv ligger i den södra änden av Arlon, omgiven av en egen ringmur med vakter och allt. Den har en ganska stor borggård där allmänheten får vistas dagtid. Nattetid släpps endast viktigpettrar in. Man kan gå in i slottet, men kommer inte långt innan män i 'fina' kläder ber dig på bruten jargiska (tänker mig att de flesta byråkrater är cirefalier) att berätta vem du är, var du bor, ditt ärende, etc. etc. Att inte kunna uppge en godtagbar identitet får man ett skarpt "Jag får ber dig att gå nu".

Väl inne i slottet ligger en stor sal inte långt från portarna, med långbord, eldstäder med bänkar och plats för dans vid högtider. Gångar åt alla håll och kanter leder runt i slottet, och ju längre bort från stora salen man kommer desto mindre underhållet är det. Spindelväv och en och annan spya från förra veckans fest dekorerar vissa hörn och trappor.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Kanske är kungen någon form av dekadent Gustav Eriksson (Vasa). Vill centralisera rikets makt till sig själv på bekostad av adeln och av någon märklig anledning är han älskad av folket. Djupt religiös men tycker det är dyrt med den jargiske "påven". Kungen är mer lik en jugoslavisk maffialedare än en ädel härskare.
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Känner spontant att det vore kul med lite nubbetradition på det drunokiska adelsbordet. Snapsvisor sjungs och kotymen KRÄVER att du dricker med. Slag mot ettikett för att avgöra om man tar hela nubben eller smuttar.
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Hmm. Jag vill låta spelarna få en privat audiens med honom, om deras meddelande (en Jargisk invasion har redan påbörjats i landet, värdelösa jävla gränsfort) kan nå honom. Han kommer vara ursinnig, men hålla sig lugn under samtalet. RP kommer bli utvalda till frivilliga för ett sidouppdrag för att sabotera för jargierna, medan han själv tänker fundera på om det är värt att slå tillbaks eller om det är säkrare att låta Tenja med närbygd falla och sedan se till att inkvisitionen åtminstone inte tar sig till Urag-Ghan, eller någon annan VIKTIG plats. Förmodligen lär han vara ganska dragen under det här mötet, men gör sitt bästa för att det inte ska märkas.

Jag vet dock inte. Det här är bland det svåraste jag gjort i planeringsväg, eftersom äventyret är så storskaligt. Har heller aldrig riktigt haft med adel eller sådant. DET SKA NOG GÅ BRA.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Kraetyz said:
Underbara råd! Ska helt klart kasta in smuts och mysigheter, och finmaten får bli en lågbudgetvariant av jargisk mat. Angående alkoholen så tänker jag inte på Akala som en suput (även om han uppskattar alkohol). Han är trots allt kung, och är känd som en stabil och rättrådig person.
Kanske ska förtydliga. När det kommer till mäktiga gestalter i fantasy har jag typ två naturlagar som jag går efter.

1. PR-bilden och den sanna bilden av en person stämmer typ aldrig.

2. Desto bättre det går för ett land desto jobbigare ska det vara för RP att tycka om dess ledare. Desto sämre det går för ett land desto enklare ska det vara för RP att tycka om dess ledare. Tycker det skapar en skön kontrast.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Kraetyz said:
Jag vet dock inte. Det här är bland det svåraste jag gjort i planeringsväg, eftersom äventyret är så storskaligt. Har heller aldrig riktigt haft med adel eller sådant. DET SKA NOG GÅ BRA.
Gör det hyfsat tydligt vilka kring hovet som är intressant att etablera en relation till. Så kompetens - inkompetens syns tydligt. Då kommer RP söka sig till "rätt" aktörer utan att du tvingar dem. Om de söker sig till de betydligt roligare men ack så överjävligt kassa adelsmännen? Ja men gör blåtandstyperna mäktigare än de verkar då.

Typ: "HÖ HÖ, du är så festlig att festa med att jag gör allt du vill. Jag hatar politik och mina rådgivare är dötråkiga"


EDIT: Om spelarna väljer att hänga med de roliga och puckade kan du ju alltid berömma dem efter spelmötet med att säga: "fan vad impad jag är grabbar, trodde aldrig ni skulle lista ut vilka i adeln som hade den VERKLIGA makten!"
Så gör jag hela tiden när jag är spelledare.
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Jag ska börja arbeta på ett litet roster (kanske mellan 5 och 10 viktiga NPCer, resten bara improvar jag) av adelsmänniskor/hovfolk som RP förmodligen kommer behöva prata runt med innan kungen faktiskt blir tillgänglig för dem. Förmodligen lär det vara så att kungen eller hans rådgivare schasar bort "mindre viktigt" folk, men om man kan bli presenterad för kungen av en tjock herre i hatt så blir det nog enklare att få fram ett meddelande (om man inte vill skrika ut det och få hela hovet att flippa ur).

Vore roligt att slänga in en av antagonisterna att prata med under visiten till slottet. Dordaros-släkten (finns info i Geografica Mundana) har till stor del hjälpt genomföra "anfallet" mot utkanterna av Drunok.

I övrigt vill jag VERKLIGEN ha roligt med kungens narr, Ragor Namnlöse. Jag VET att jag kan få spelarna att antingen älska eller bli asförbannade på honom.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,555
Location
Umeå
Kraetyz said:
I övrigt vill jag VERKLIGEN ha roligt med kungens narr, Ragor Namnlöse. Jag VET att jag kan få spelarna att antingen älska eller bli asförbannade på honom.
Han kan ju naturligtvis bara göra sig rolig på bekostnad av andra, och vem kan vara tacksammare att driva med än ett gäng löjliga utbölingar som tror att de kan "upplysa" kungen om något han inte redan vet?

Edit: stavfel av den värre sorten... "än" stavas inte "en"... brrr...
 
Top