Nekromanti Drunoks flora?

sesk

Veteran
Joined
20 Jul 2009
Messages
120
Jag har ett problem med grödorna som odlas i Drunok. Som jag har förstått så har Drunok ett klimat liknande södra Sverige, men i några av dom vanliga rätterna som listas i geografica så ingår saker som inte kan framställas i landet typ peppar och olivolja.

Hur har ni löst det här? För mig känns orimligt för mig att man baserar dom vanligaste rätterna på import. Ett alternativ e ju att man har en högmagisk dal där sånt kan odlas men det känns som nödlösningarnas nödlösning.

Har någon en vettig lösning på det här? Eller har jag helt enkelt fel om klimatet?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag skulle säga att Drunok har ett mildare klimat än så, typ Ungern/södra Ukraina/Ardennerna/Slovakien, liksom, precis på gränsen till vinbältet, men fortfarande tekniskt sett i ölbältet (Drunok är ju Mundanas främsta ölnation). Däremot är klimatet kontinentalt med förhållandevis kalla vintrar.

Jag kör på en sänka vid Valdus i västra Drunok, som har särskilt varmt klimat - jfr Turfan-sänkan i vår värld, det behövs inga magiska förklaringar. Där odlas Drunoks främsta vin, och jag antar oliver också, nu när du påpekat förekomsten av olivolja.

Peppar är mer problematiskt, men det finns en pepparsort i vår värld, Piper kadsura, som tål lätt vinterfrost. Kanske finns nån über-variant av den i sydligaste Drunok, eller i Valdus-sänkan?

Jag hade antagligen kört på att just pepparn är importerad, dock. Det hade inte behövt vara så dyrt som i vår världs historia eftersom Drunok har, konstigt as it may be, tropiska länder bakom knuten (Västmark och Melorion).

Fast....du...står det nånstans att Geografica-rätterna är de vanligaste? Kan de inte bara vara, till exempel, de mest berömda? Jag menar, om Geografica listade de vanligaste rätterna i de beskrivna länderna borde tråkiga sötsura rotsaksgrytor och deprimerande vattnig gröt vara enormt väl representerade.
 

sesk

Veteran
Joined
20 Jul 2009
Messages
120
Jag antar att jag får sno din sänka-lösning, känns som det rimligaste alternativet. Samtidigt är ju inte problemet lika stort som jag inbillade mig om klimatet är mer "sydligt inlandsklimat" än "sydsverige-klimat".

Sen var min formulering "dom vanligaste rätterna" kanske lite generöst tilltagen. Och visst vore ju vegorätter väldigt mycket vanligare än dom festrätter som listas i geografica, men jag vill inbilla mig att "känslan av köket" är tänkt att vara representativ. Skulle även nästan förutsätta att maträtterna som listas IAF borde innehålla inhemska råvaror.

En annan grej, om du (eller nån)har en detaljerad Drunok-karta liggandes någonstans så skulle det vara grymt om man kunde ladda ner den. (Har börjat på min egen men det kommer ta år...)
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
En annan grej, om du (eller nån)har en detaljerad Drunok-karta liggandes någonstans så skulle det vara grymt om man kunde ladda ner den. (Har börjat på min egen men det kommer ta år...)
En detaljerad storkarta (och då menar jag stor...) över östra Asharina publicerades på forumet för ett tag sedan, och jag tror att åtminstone östra Drunok kom med på den; pröva att söka. Om inte annat får du något att utgå från.
 
Top