Nekromanti Drunok

Cerec

Veteran
Joined
7 Aug 2001
Messages
127
Location
Landskrona
jag har funderat lite på att låta Jargien invadera Drunok igen. Jag tycker att det borde vara ganska lätt för Jargien att ta ett stycke land till av Drunok.

It must bee done
 

Manno Johánn

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
56
Location
Vansbro, the Valley
Planer för Jargien (OT?)

Jag har oxå vissa planer för kejsardömet... Vad kan man tänka sig att de vill med framtiden?
Ha resten av Drunok? Korståg mot Samoriska läran? En tur till Muhad? Ha soldater som inte har ngt att göra å börjar uppföra sig illa inom Jargiens gränser?
Kan man tänkas få en spoiler av Neogames? Skulle inte vilja bryta _för_ mycket mot deras planer...

/Manno - som inte har något fint citat att avsluta med
 

Morollan

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
106
Location
Östersund, Sverige
Re: Planer för Jargien (OT?)

Just nu håller dom på och förse sin lilla lydstat Damarien med vapen och pengar för att finansiera deras krig mot Västmark. Senare blir det kanske ett fullskaligt korståg in i övriga Asharina.

Morollan GyllenSkägg -De sju havens F.D Skräck
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Drunok kommer ge sig lika snabbt som polen mot tyskland. Inget roligt äventyr. Däremot så kan du ju låta Rpna vara med i motståndsrörelsen. Drunok är väll för övrigt redan ockuperat?

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Re: Planer för Jargien (OT?)

Utmärkt början på ett världskrigsscenarium där slutligen även Consaber, det Cirefaliska samväldet, Mûhad, etc gå in i konflikten på den ena eller den andra sidan.

- Targon

On ne voit bien qu’avec le cœur. L’essentiel est invisible pour les yeux.
 

Hybris

Veteran
Joined
7 Aug 2000
Messages
139
Jag tror att Drunok skulle kunna sätta upp med bra motstånd mot Jargien även om deras land inte kan jämföra sig i storlek, om jag inte minns fel så har provinsen som gränsar till Drunok nog med egna problem och vill nog inte spä på dessa genom att ha en massa legioner innom sina gränser som måste försörjas. Kanske skulle även Drunok kunna få stöd av Ashariska frivilliga och arga kamoreaner som inte vill att dersa handel ska störas. Om jargien skulle vilja slå sina klor i Drunok vore det nog smidigare att göra det på politisk väg. Genom att ta kontroll över de kyrkomän som styr Daak i Drunok och ge handelsmännen bra avtal skulle konungen tappa mycket styrka. Om sedan vissa av riddarna köpptes skulle det inte vara så svårt att styra Drunok med marionetter.

"Om du beger dig ut på tigerjakt, förvänta dig en tiger"
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
Politiskt krig i det fördolda är nog det troligaste sättet. Med provinser som nästan redan är i krig med varandra är det svårt att få stabilitet och effektivitet i ett tåg mot Drunok. Nej, att underminera knugens auktoritet är nog att föredra.

Jag förstår inte riktigt hur man motiverar ett fullskalig militärt företag mot Drunok. Dessutom skulle, om jag spelledde, Jargien åka på spö av drunok (och andra icke namngivna allierade).

/Foilan, King of Warriors of Odin
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Varför då? Varför skulle jargien få stryk av drunok? Jargien harv ju en här som är större än befolkningen i drunok. Är det denna evigt återkommande hjälteskiten som alla faller för? Ont stort elakt land kommer och tappra få kämpar slår dem tillbaka? Ärligt talat, vilka skulle vilja hjälpa det obetydliga drunok?

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Gör de inte redan det? För att inte tala om att drunok skulle ge sig vid minsta viskning om en jargisk invasion. De har inget att sätta emot med. De trupper som du drog fram skulle kunna räcka till kanske en liten gerillatrupp. Jargiens legionärer är ju en av världens bästa krigare.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

Hybris

Veteran
Joined
7 Aug 2000
Messages
139
Bara för att jargien har en gigantisk armé betyder inte det att de kan dra iväg med hela genom riket och lämna alla gränser öppna för anfall från väster. Ju större armén är destå svårare och kostsammare är det att flytta den, och det jag undrar är varför Jargien skulle invadera Drunok när de redan har tillräckligt med problem i Imperiet? Ingen provins vill ha asmånga soldater på sina marker som kräver mat, kvinnor och underhållning. För övrigt står det ju att den jargiska armen har stor brist på kavaleri vilket kanske skulle kunna ge Drunok en stor fördel om de försökte att använda sina riddare på bäst tänkbara sätt, d.v.s en galen rusch mot banéret för att stjäla det och dräpa härföraren, då skulle nog t.o.m dessa legionärer tappa modet. Ännu en anledning till att inte vilja ha dem innom sin provins skulle vara vid chansen av ett nederlag, då har du kanske plöttsligt tusentals rövare som drar omkring och plundrar allt vad du äger och har lagrat.

"Om du beger dig ut på tigerjakt, förvänta dig en tiger"
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
tänk på att både jargien Asharien och Cirfalierna är intreserad av att Drunok finns kvar som en Buffert zon.
om drunok försvinner så kommer späningen öka mellan Asharien och Jargien det betyder i sin tur att Soldarn och kanske Cirfalierna blir indragna i sin tur.

det vill inte Jargien eller asharien så om jargien anfaller kommer nog Asharien och kanske till och med cirfalierna låna ut trupper för att hjälpa till med försvaret.

Tänk drunok som en stötdämpare i den politiska cirkusen.

<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 

Cerec

Veteran
Joined
7 Aug 2001
Messages
127
Location
Landskrona
Planen var att!!!

Jag hade tänkt att Jargien skulle ta en bit mark till. Detta är en del av en kampanj. Rpena har bara hört att Jargien mobiliserar mot Drunok igen. Sen så skulle jag inte låta jargien ta hela drunok utan bara en liten bit till för att inte störa balansen i värden. Det är tänkt att rpena möjligen ska gå in på Drunoks sida för att tillsist slå tillbaka Jargiens legioner!

It must bee done
 

Manno Johánn

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
56
Location
Vansbro, the Valley
Re: Planer för Jargien (OT?)

Funderar på att låta dem försöka invadera Soldarn genom Västmark. RPna kommer att ingå i den försvarande hären. Kejsardömet verkar ha myyycket trupper, och Soldarn inte, så jag tror att Kejsardömet skulle ha nog mycket folk att fortfarande freda sina egna områden med, åtminstone ett kortare tag. Speciellt om jag kan komma på ett sätt för kejsartrupperna att få med sig Silversparre och Tirakkaparna samtidigt stänger in det mesta av flottan.
Tror att om invasionen misslyckas, så kommer inte mycket att hända med gränserna egentligen, och man kan köra på vad Neogames än har för planer... Och jag är inte bättre än att jag låter den misslyckas ;-)

Den stora frågan är hur man ska få övriga länder att INTE blanda sig i... Consaber å Cirefalierna, har inte de nån form av maktbalans eller kapprustning, så att man kan tänka sig att ingen av dem vågar gå med? Muhad... Tja... Tips någon?

/Manno - som inte har något fint citat att avsluta med
 

Manno Johánn

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
56
Location
Vansbro, the Valley
Tror att just för att en armé är dyr i drift bör man hålla den sysselsatt, _utanför_ sitt eget land. Där kan de plundra gårdar för att få mat, samt att de kan plundra gods för att få lön. Läste nyss "den oövervinnerlige" om Karl Gustafs krigståg på 1650-talet. Där satte han ihop en armé, anföll Polen, sedan blev den för dyr att ha ståendes, och ännu dyrare att splittra, då detta kostade slutlön. Alltså var egentligen den enda lösningen att anfalla fler länder.
Nu vet jag inte hur Jargiens armé är hopsatt, men är det en yrkesarmé så tror jag att det stämmer med vad jag skrivit ovan. Romarna hade väl oxå nåt liknande bekymmer? Nån som vet mer om det?
Vad gäller trupptypen, infanteri, så finns det alltid pikar ;-) Traskar armén in i Drunok och belägrar ett av forten, så bör de kunna ganska enkelt bygga upp egna befästningar av spetsade pålar som skyddar armén. den här biten är jag dock dålig på, så det över låter jag åt nån annan...
Hmm, diskussionen avbryts pga åska...

/Manno - som inte har något fint citat att avsluta med
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Eller så kan de skicka en liten här på... 20 000. Resten av hären stannar hemma. Drunok faller lätt. Sorry men sant.

Mot kavalleri så kan man som sagt använda pikar. Jargiens legioner har också jargbila som primärvapen. Jargiens legioner kan krossa vilket land som helst utom möjligen thalamur med sin här. Och drunok vill nog inte ens försöka stå emot.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 
Top