Nekromanti Drunok

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,207
Location
Stockholm
Är jag den enda som tycker att Drunoks demografi är mkt märklig? Landet har 60,000 invånare (0,3pers/km2, vilket är MKT lite), medans den Jargiska provinsen Maulio på andra sidan gränsen har en stadsbefolkning på över 10,000 pers (14,000 om jag räknar rätt). Det borde ge en total befolkning på mellan 40-100.000, den provinsen är mindre, har mindre öppen mark och sämre handels förbindelser än Drunok. Drunok har mycket och bördig jord (se RIDDAREN och MUNDANA) goda kommunikationer (Raunfloden). Men trots det är landet mer glesbefolkat än träskländer som västmark, ökenländer som muad och asharnia samt endast marginellt mer tätbefolkat än Kamor och Momolan! Är det någon som har en vettig förklaring, endemisk pest är väl det enda jag kan tänka mig...
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Tag Asharien & Soldarn, räkna ihop alla som bor i Soldiska städer och räkna sedan ut urbaniseringen. Den är rätt hög.

På det så ska dessutom Soldarns kung försöka starta ett krig mot Damarien... :gremsmirk: (har jag för mig att jag läste i A&S)
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,207
Location
Stockholm
Jag är väl medveten om att Soldarn och Asharien har en urbaniserings grad som närmast för tankarna på Europa efter första välrldskriget...

Drunok ligger i den Jargiska kultursfären, och räknar man ihop stadsbefolkningen i Jargien så blir det runt 1.2M pers eller ungefär 20%.
 
Top