Nekromanti Drunok (igen..)

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,207
Location
Stockholm
Det här är lite i korthet hur min spelargrupp reviderat Drunok. Säkert glömt hälften och är rätt trött nu så det kan bli rätt rörigt.
Feedback uppskattas.

Vi har låtit Drunok i stort sett bli ett land som i mångt och mycket liknar Ungern, med diverse Tysk-Polska inslag.
Adeln i Drunok är STOR runt 10 % av den totala befolkning. Dock så är större delen av den i praktiken storbönder, adeln är störst och fattigast i norr. Större delen av befolkningen lever längs floderna, och det är i de här rika områdena som samhället är mest ”feodalast” och jordbruket bäst utvecklat.
I de norra delarna av landet lever man ofta ett seminomadiskt liv om än i allt högre grad bofast, ju längre norrut mot de stora slätterna, ju mer nomader är man. Livegenskap förkommer egentligen inte här då man lever i vad som skulle kunna kalla ett stam eller klansamhälle. Man livnär sig i huvudsak genom boskapsskötsel, men man föder även upp stora mängder hästar.

Även de södra delarna av Drunok skiljer sig radikalt från hjärtelandet längs med raunfloden. Då dessa områden egentligen var helt folktomma när de tillföll Drunok fanns det goda möjligheter för landlösa adelsmän och bönder att bryta ny mark och skaffa sig egen jord att äga och förvalta. I praktiken fick en adelsman ett så stort län som han var kapabel att ”inmuta” och få bönder att vilja bosätta sig i. Som ni kan gissa ledde det här till en hel del stridigheter, både inbördes om tvister om vem som äger rätt till vad, men även Alver på plundringståg, dvärgar som tyckte illa om plattnäsorna att de gjorde intrång på dvärgiskt territorium, även mindre strider med tirarker förekom. Det som gjorde flytten attraktiv för många unga bondsöner var det faktum att alla bönder som bröt ny mark även fick äga marken de odlade, de blev alltså fria bönder. Det kan tyckas konstigt att bönder som var livegna fick tillåtelse att flytta, men svaret är rätt enkelt, det var vanligt att Fadern (länsherren) lät sina bönder följa med när has son försökte karva ut sin egen förläning. Adeln här är ofta egensinnig och mera självständig än i de centrala delarna, men det gäller även bönderna som oftast är nog så sturska.

Det finns en hel del motsättningar mellan adeln i de olika delarna av landet.

Mycket av Drunoks aristokrati härstammar från raunlänningar som under seklerna har immigrerat till de drunokiska slätterna. Fortfarande känner stora delar av befolkningen mera samhörighet med ryttarfolken än de gör med Sabrisk eller soldisk adel. Mycket av Drunokisk krigsföring är hämtat från nomaderna i norr, t.ex. så är hornbåge ett vapen som alla krigare, både adel och husarer har med sig i fält. Det är också mycket vanligt att hela armén är beriden. I striderna mot Jargien så blev både svagheterna och styrkorna i den Drunokiska hären mycket tydliga, Drunokiskt lätt rytteri gjorde ofta livet surt för jargierna, främst genom razzior djup in i jarginen (kan nämnas att för de fattigare adelsmännen och husarerna var möjligheterna till plundring det som gjorde att gick ut i krig överhuvudtaget) men man sakande förmågan att slå de jagiska legionerna på öppna fältet, och även att framgångsrikt erövra och försvara befästningar. Det tunga rytteriet hade ingen möjligheter att bryta sönder de väldisciplinerade jargiska legionerna, och de jargiska bilorna visade sig mycket kapabla att hacka sönder all ryttare som kom inom räckhåll. Bågskytte var inte heller det effektivt mot de tungt bepansrade fotsoldaterna. Den kungliga armén var inte heller kapabel att hålla sig i fält like länge som jargierna, utan var egentlige endas kapabel till strid under några får månader under sommaren (lönsamma räder undantagna, men de skedde på ”privat” initiativ.) I motgång fanns också en tendens till att falla sönder då mycket av det lätta rytteriet spreds för vinden (eller passade på att plundra den egna trossen).

Drunokiskt rytteri är oftast betydligt lättare utrustat än sin Sabriska motsvarigheter, det tunga rytteriet har sällan tyngre rustning än brynja, även om plåt har blivit vanligare på senare år (i de centrala delarna är nog plåt vanligast numera), förutom Lans, svärd och sköld så är hornbågen ett vapen som så gott som alla krigare bär med sig i fält. Hästarna är lättare än vad som är brukligt för tungt kavalleri, men oftast betydligt uthålligare (dessutom så har man alltid reservhästar, Drunok har gott om hästar), i den må hästarna har någon pansar så består det av lamell eller härdat läder.
Det lättare rytteriet använder förutom bågen även kastspjut som huvudvapen, det är sällsynt datt be beger sig in närstrid om de kan undvika det, utan man rider på med högljudda krigstjut fyrar av sina pilar på kort håll och viker sen bort, för att upprepa proccesen. Bland husarerna (en av tjugo,) så är rustningar av Metall mycket ovanligt, utom i de södra delarna där det ofta importeras från dvärgarna.

Det lätta adelsrytteriet är aningen mera benägna att ge sig in närstrid, men också bättre tränade och utrustade an husarerna, ofta med brynja eller lamellpansar och spjut och lansar såväl som båge och kastpilar. Det lätta rytteriet från gränsen med raunlänningarna i norr (Sezleker) anses var det bäst som finns att uppbrinna.

Ett försök att kompensera för många av bristerna i armén har lett till att kungen anställt utländska legosoldater, de är dessutom mera lojala än de feodala uppbåden.

Oj, vad långt det blev…

//Erik -trött
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Hallå och god morgon.

Jag antar att det är du som är SL i din spelgrupp!? Är det du eller hella spelgruppen som arbetat fram din version av Drunok? Jag tycker din revidering är helt ok. Drunok är enligt mig ett av Mundanas tråkigaste länder men din revidering tycks få landet lite intresantare :gremlaugh:

Jag har själv reviderat Drunok. Dock inte i närheten så ambitiöst som du! Jag har självklart höjt invånarantalet något radikalt. Mitt Drunok är inte lika raun influerat som ditt. Jag har faktiskt väldigt lite av den varan i min version. Ska komma med en mer utförlig beskrivining av mitt Drunok någon gång när jag är lite piggare.

Du har i alla fall gjort en fantasifull och ambitiös revidering :gremlaugh:
Jag gillade den.

Tzimisce
 

Erk

Veteran
Joined
2 Apr 2003
Messages
33
Location
Ume
Lite feedback

För det första måste jag säga att det du skrivit är väldigt ambitiöst. Det finns ett historiskt perspektiv som är väldigt tilltalande. Ett problem med fantasyvärldar är ofta att saker "bara är", utan någon rimlig historisk förklaring.

Påverkan från raunlänningarna är intressant. Jag saknar dock information om hur närheten till det Jargiska kejsardömet påverkat landet. Det finns (väl?) naturliga gränser mot slätterna i norr i form av berg och skogar, medan gränsen till Kejsardömet rent geografiskt är mer otydlig. Det borde även finnas en bra förklaring till varför landet inte bara körts över eller assimilerats av den mäktiga grannen.

Jag spelledde för flera år sedan en jättelång kampanj i Drunok. Jag föreställde mig landet som en mycket mer traditionell feodal monarki typ medeltida Frankrike. Ditt alternativ känns mycket fräschare. Kampanjen självdog efter att Jargien annekterat landet och kungen abdikerat.

Om jag ska spelleda mer i Drunok, så ska jag snegla mer på ditt inlägg, helt klart.

/Erik
 

Cinq Korda

Veteran
Joined
26 Sep 2002
Messages
22
Location
Göteborg
Re: Tres bien, monsieur Corpus

Utmärkt idé! Jag gillar det skarpt.

Spelar du möjligtvis Medieval: Total War?
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,207
Location
Stockholm
Re: Mera Drunok

Till och börja med har vi ökat befolkningen i Drunok, radikalt, befolkningen uppgår till runt 1 000 000. Huvudstaden Arlons befolkning har gått up från 5000 invånare till nästa 10 000, men framför allt så har vi ökat antalet byar och småstäder. En genomsnittlig by har runt 400 invånare. En annan sak som gör Drunok unikt bland de flesta av mundanas länder är att det inte finns några stadsprivilegier, all ”städer” lyder under en jarl, furst eller hertig, det finns inte heller något borgarstånd, hantverkare tillhör i regel bondeståndet (vissa hantverk är dock vikta för adels, t.ex. guldsmide) och handel är ett adelsprivilegium, endast adelsmän får ägna sig åt handel (småskalig handel inom riket är undantaget), en effekt av den stora adelsklassen. Det är dock möjligt för en adelsman att låta en icke-adlig person ägna sig åt handel å hans vägnar, detta är dock ovanligt (och i de fallen det förkommer rör det sig nästan alltid om utlänningar) då det finns gott om adliga handelsmän.

Drunok har undgått att införlivas i Jargien dels genom att man varit tillräckligt militärt stark för att hålla jargierna på avstånd, men även tack vare ganska goda relationer på mellannivå det är inte ovanligt att Jargiska och drukoniska släkter är ingifta med varandra och har gods och egendom i båda länderna, vilket dock ibland kan leda till absurda situationer, t.ex. så var Kejsar Jargus i legal mening vassal till den drunokiska kungen då 4 gårdar i Drunok tillföll Kejsaren när en släkting gick bort. Kontakterna med Jargien har alltid varit omfattande, och stora delar av adeln i Drunok försöker efterapa och leva upp till standarden i Jargien.

Den grupp i Drunok som har varmast kontakt med Jargien är nog mellanadeln, hertigar och rika jarlar, och det är i den grupperna den nuvarande kungens politik mot Jargien är föga populär. Den större men fattigare adeln i de norra delarna av landet är dock Kungens starkaste stöd, de må vara sämre rustade men är nog så viktigt då det är härifrån man får hästar, men även de bästa trupperna kommer från de norra delarna av landet. Även furstarna stöder i stort kungens linje, så länge den inte hotar deras egen position eller rikedom. Men på senare tid har mer och mer friktion uppstått mellan dem och kungen…

Adeln söder om järnporten är föga intresserade av Jargien överhuvudtaget, de har full upp med att utöka sina egna besittningar i de glest befolkade områdena. Det är bland de dessa adelsmän i söder om man kan finna de enda icke-mänskliga adelsmännen (och kvinna) i Drunok, dels två dvärgiska jarlar samt hertiginnan Mako, ätten Frakk.

PS, nja jag spelar inte MTW, har dock provat det, men det är inget för mig.
 

Erk

Veteran
Joined
2 Apr 2003
Messages
33
Location
Ume
Re: Mera Drunok

Vet inte om den här tråden börjar bli gammal, men...

Bra och realistiska förklaringar till relationen med Jargien. Kul med likheten med vår världs historia (vilket du säkert är redan medveten om).

Det vore kul med ännu mer info. Du kanske skulle skriva en Drunok-modul :gremsmile:
 
Top