Nekromanti Druider, paladiner och deras existensberättigande

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,523
Location
En mälarö
Jag förstår inte klasserna paladin och druid. Eller snarare; Jag förstår dem men ifrågasätter nödvändigheten av att de ska finnas. När WotC bestämde sig för att ge ut en rejält genomgådd tredje version av D&D satte de sig ner och gick igenom vad som skulle behållas från äldre versioner, göras om eller helt kastas ut. Som alla andra delar av spelet fick även klasserna sig en överhalning och en del favoriter från AD&D-tiden fick stryka på foten, som t.ex. assassin och cavalier. Varför man bestämde sig att behålla paladin och druid är mig dock en gåta. Detta inte på grund av att de är dåliga eller fel på något annat vis, utan för att det de är, enkelt kan simuleras med de andra klasserna som finns och vilket i slutändan betyder att de inte längre behövs. Låt mig förklara: Ponera att klassen Paladin inte fanns och någon tänkte: ”Hm… det vore coolt att göra någon slags helig krigare. Nån slags fantasyvariant på en tempelriddare eller nått. Någon som med stål och tro bekämpade sin religions fiender. Han skulle vara ungefär som en cleric fast mycket bättre på att slåss”. Det enklaste sättet att göra det vore helt självklart att multiclassa en fighter och en cleric. Om någon på samma sätt ville göra en druid vore det bara att göra en cleric som tillber nån slags skogsmullegud och utrusta den med ett par ranger-levlar. Clericens undeadförmågor skulle man bara styra om till att bli ”rebuke plant-creatures” eller nått och saken vore biff. Varför WotC inte gjorde detta, i sin ”nu ska vi förenkla systemet och bege oss back to basic”-storstädning är ett mysterium.

Nån som har en förklaring? Nån som tycker jag har jättefel?

/Anders
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,152
Location
Lund
Vettiga synpunkter.

Båda yrkena, särskilt Paladin, är ju lite av multiclassade yrken i ett yrke. Detsamma med Ranger egentligen när jag tänker på det. De är ju något av en blandning mellan Fighter (med skogsinriktning) och Rogue (för att kunna smyga och lite sånt). Vad skall de med magi och annat till egentligen.

C.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,458
Location
Köping
Re: Druttar, lådviner och deras existens

Allt utom Fighter, Wizard, Cleric och Rogue är väl överflödigt, om man hårdrar det. Möjligtvis kan Sorcerer få vara med som 2,5:e sortens spellcaster.
I Blue Rose (och True20, tror jag) klarade man sig ju bra med Warrior (slåssare), Expert (färdighetsmonster) och Adept (struthatt), plus en kasse feats. Barbarer tar lämpligtvis featen Rage och så var den klassen bortrationaliserad. Clerics och Wizards tar olika sorters spells.

/Hellzon - Green Ronin fanboy som skriver onödiga inlägg
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: Druider, paladiner och deras existensberättiga

Många gillade att spela paladin. Många gillade att spela druid. WotC ville göra dessa spelare nöjda. Nu slipper de multiklassa och joxa.

Personligen håller jag i princip med dig om paladinerna. Det skulle lika gärna gå med fighter/cleric och en ny feat eller två (en för smite, en för skräckskydd), och någon ny spell eller två (skaffa hästis).

Druiderna är lite mer egna i 3.x. De är skogiga färdighetsnissar som slåss genom att bli djur och frammana djur. De skulle vara lite komplexare att simulera med multiklass och nya feats och spells. Men visst skulle det gå.
 

DarkMystic

Swordsman
Joined
15 Jan 2004
Messages
527
Location
Göteborg
Jo för att piffa upp spelet. För att göra det mer intressant. Själv älskar jag druid klassen, den e cool, har roliga förmågor och grymt rolig bakgrund. Dem har med såna här klasser för att ge mer färg åt spelet helt enkelt.
 
Joined
12 Feb 2004
Messages
834
Location
Umeå
Re: Druider, paladiner och deras existensberättiga

Det skulle lika gärna gå med fighter/cleric och en ny feat eller två (en för smite, en för skräckskydd), och någon ny spell eller två (skaffa hästis).
... och så lite sånt, och så sånt och, OJ! Jag har skapat en helt ny klass!

Jag måste säga att i 3.0+ så är druiden och paladinen verkligen EGNA klasser. Numera har de så pass unika förmågor och besvärjelser så att de inte längre kan ses som en multiklassning. Visst som nämnt ovan så finns det egentligen bara ett fåtal grundklasser som man klarar sig med, samma sak kan säga om kritlådor, men en dag kommer man i alla fall sakna Magenta och då duger inte rött eller vitt!

En Fighter/Cleric är en Fighter/Cleric och inte en Paladin och en Ranger/Cleric är inte en Druid. Personligen tycker jag om dessa "andra" klasser, jag tar hellre det än ett system där du har 4 grundklasser som du sedan bygger ut, mitt största argument här är : "Det är D&D", om det inte varit på detta sätt hade Cavalier eller Acrobat aldrig funnits heller utan enbart olika tråkiga, egentligt namnlösa varianter på Thief, Warrior, Cleric och Mage.

Genom alla olika spel jag spelat har i alla fall jag kommit på det här, flera valmöjligheter är över medel, positivt.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Druider, paladiner och deras existensberättiga

Fråga: Varför stanna där?

En Barbarian är en krigare som blir arg. Löses enkelt genom att man tar fighter och tar ett feat som heter "arg". En Ranger är en fighter som vill vara tjuv men är lite rädd för asfalt. Multiklassa och ta feats. Cleric's, Wizards och Sorcerers? Bunta ihop! True 29 har tre klasser: Warrior, Adept och Expert. Duger bra det.


Storuggla, finansministerfasoner
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Druider, paladiner och deras existensberättiga

Fråga: Varför inte gå ännu längre?

Strunta i klasserna helt och hållet. Forma på eget bevåg med hjälp av färdighets- och förmågorval. Alla figurer är tabula rasa från början, och när karaktären sedan är skapad kan man skrocka lite och säga "ja, det här blev ju ungefär som att blanda en cleric och en ranger".

Allt handlar om val, spelar det någon roll när dessa val utförs? Nä, tack WotC för att de hjälper nybörjare (som jag) att hitta rätt i djungeln av allt som ryms i Players Handbook.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Druider, paladiner och deras existensberättiga

"Strunta i klasserna helt och hållet."

Just! Min kopp te helt och hållet, men om man ska "omvända" d20spelare så kan man inte börja med att slakta den heliga kon först :gremwink:


Storuggla, leverpastejsaladåb
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: Druider, paladiner och deras existensberättiga

... och så lite sånt, och så sånt och, OJ! Jag har skapat en helt ny klass!
Jo, exakt var gränsen bör gå har jag inga argument för. Jag ser paladin som någonstans i gränszonen.
Det är rätt lätt att göra en paladinkaraktär utan att använda klassen paladin. Men det är inte så lätt att det sammanfattas i en enda grej som kan klistras på en annan klass. Och druiden betraktar jag som sagt som krånglig att simulera på annat sätt.

I alla händelser har både paladinen och druiden klara roller; en kärna att utgå från.

Om de inte fanns skulle man behöva uppfinna dem. :gremgrin:
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Klasserna avskaffade?

Fråga: Varför inte gå ännu längre?

Strunta i klasserna helt och hållet. Forma på eget bevåg med hjälp av färdighets- och förmågorval. Alla figurer är tabula rasa från början, och när karaktären sedan är skapad kan man skrocka lite och säga "ja, det här blev ju ungefär som att blanda en cleric och en ranger".
Med tanke på hur många moddar av d20-systemet som finns, har det gjorts någon som avskaffat klasserna helt till förmån för ett välj-dina-egna-färdigheter-system?

Dewil
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Re: Klasserna avskaffade?

Med tanke på hur många moddar av d20-systemet som finns, har det gjorts någon som avskaffat klasserna helt till förmån för ett välj-dina-egna-färdigheter-system?
Ja. Av WotC. CoC d20.


/Feliath — kortfattad
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Klasserna avskaffade?

av alla varianter på D20-spel så gillar jag nog CoC d20 bäst; det är lagom stort, man får bra överblick, och funkar. Mycket bättre än överlastade "monster" som d20 Modern till exempel...

...sen är det ju en annan sak att BRP CoC är ännu mycket bättre enligt min smak.
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Huvet på spiken

Allt handlar om val, spelar det någon roll när dessa val utförs? Nä, tack WotC för att de hjälper nybörjare (som jag) att hitta rätt i djungeln av allt som ryms i Players Handbook.
Det utjämnar faktiskt lite av skillnaden mellan nybörjaren och den erfarne spelaren som redan på level 1 vet vilka klasser och feats han ska ta ända upp till level 20.

Jag kan absolut tänka mig att spela utan klasser och med alla förmågor som valbara feats. Men ser också ett värde i att vissa förmågor är bundna till klasser och därför inte möjliga att plocka in som feats av vem som helst, för det brukar bli en viss likriktning i vilka feats man uppfattar som användbara. Det har med gruppens spelstil att göra. Om tex spelarna uppfattar smite evil som extra användbart kommer nästan alla rollpersonerna att ha den förmågan till slut, inte bara fighter/clericen.

Gordeg
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,523
Location
En mälarö
Re: Druider, paladiner och deras existensberättiga

Många gillade att spela paladin. Många gillade att spela druid. WotC ville göra dessa spelare nöjda.
Varför valde man just att göra de nöjda? De som älskade att spela assassins och cavaliers fick ju se sina favoritklasser slängas på sophögen. Jag har inget emot vare sig paladiner eller druider, jag tycker bara att WotCs städningsiver (som jag dock stöder fullt ut) slog lite ojämnt.

/Anders
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: Druider, paladiner och deras existensberättiga

Varför valde man just att göra de nöjda? De som älskade att spela assassins och cavaliers fick ju se sina favoritklasser slängas på sophögen.
Fick de?

Varken assassins eller cavaliers fanns ju med som klasser i 2nd ed, vilket däremot paladins och druids gjorde.

Assassins finns i grundreglerna som PrC. Jag förstår till fullo att man hade svårt att balansera assassin som vanlig klass med tanke på att deras utmärkande drag var att kunna döda en överraskad fiende direkt.

Cavaliers? Deras utmärkande drag var också svårt att balansera: höjandet av ability scores. Att de fick lite bonus att slåss på riddarmanér kom helt i skuggan av denna groteska fördel.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,659
Location
Uppsala
Mina $.2 går nog mest ut på att det är en viss klang i orden "druid" och "paladin" - och att de sedan har ett par halvtöntiga egenskaper som knyter an till den klangen... Tja - det gör nog hela grejen.

Om det är en klass som är onödig i D&D3 så tycker jag personligen att det är barden, men det är väl mer för att den lider av lite trovärdighetsproblem ur min synvinkel.

Oavsett vad - de enda karaktärer jag någonsin gjort till D&D har varit antingen Fighter, Mage, Sorcerer eller Ranger...

Annars håller jag väl med någon annan i tråden - om man följer det resonemanget kan man lika gärna ta bort klasserna som de är. För vad går de ut på egentligen om inte att skapa arketyper för nybörjaren att lätt komma in i spelet?

Eller för den delen för den uttråkade veteranen som bara vill göra en karaktär lite kvickt utan att göra elva miljoner val?
 
Top