Nekromanti Druid som fosterfader?

Boldtaar

Warrior
Håller på att skapa en RP för en spelare. Hade tänkt honom som en ung Perennisk jägare från norra Consaber.
Har fått fram att han hittades övergiven i korg som liten och att hans familje näring är präst. Jag tänkte då efter som han skulle tro på Tokons gamla tro så kunde han ha hittats av en Druidpräst/Druidmagiker.
Funderar nu om det kan var troligt att en druid skulle ta hand om ett överivet barn själv. Med tanke på fattigdoms löften osv.

Funderar på att använda färdigheterna
Alkemi, Alstra, Besvärjelser, Skrift (Tokon runor)
som familje närings färdigheter.

RP har också fått någon form av unik kunskap (Händelser) som jag kan be höva lite hjälp med att komma på. Hade tänkt mig någon mörk hemliget rörande magi, tokons gamla tro eller liknade som han kan lärt sig av sin fosterfar druiden

Avslagen_Cola

Warrior
Låter bra att en gammal präst tar hand om honom... eller prästen var nog inte så gammal i början, men åren går :gremwink:
Man behöver ju inte pengar för att överleva och ta hand om ett barn, allt man behöver finns i skogen. Mat, skydd, vatten. Allt som fattas är ju lite sällskap.
Druiden kan ha varit något av en eremit och just därför tagit hand om honom.

Rörande hemligheten så skulle det kunna gälla korruption bland druiderna, iaf nån av dem borde fallit för nån slags frestelse men denne någon har massa hållhakar.
Eller så kanske han lär sig massa förbjuden kunskap om vandöda eller demoner. Druiden kan ju ha studerat dessa i sin ensamhet och just därför valt eremitlivet, han skulle i såna fall ha väldigt speciell syn på det hela så att det funkar med hans tro.

Hjalle

Swashbuckler
Att fostra en elev går väl helt ihop med en druids ideal - även om det sker från vaggan.

Har jag fattat det rätt, familjenäringsfärdigheter för Druidyrket skall alltså vara Alkemi, Alstra <aspekt>, Besvärjelse och Tokonska runor? Varför alkemi - är inte sådant mer en vetenskap? Berättarkonst verkar som ett hetare alternativ i mitt tycke, mycket av druidernas värv bygger på återgivandet av gamla legender och gudasagor.

Och den Unika kunskapen - har du B&M? Varför inte ta och läsa om Blàchuid den fule, Tokons Falk - och bestämma att den unika kunskapen ligger i att känna till hans hemlighet?

-Hjalle - kul med karaktärshjälp.

Avslagen_Cola

Warrior
Varför alkemi - är inte sådant mer en vetenskap? Berättarkonst verkar som ett hetare alternativ i mitt tycke, mycket av druidernas värv bygger på återgivandet av gamla legender och gudasagor.
Håller totalt med här, alkemi låter alldeles för vetenskapligt.

GlueBall_UBBT

Warrior
Tänk Miraculix

Druiden i Asterix gör trolldrycker i sin kittel. Det är ju alkemi. Tror det kan vara därifrån det kommer.

Hjalle

Swashbuckler
Re: Tänk Miraculix

Åh. Primitivt laboratorium alltså - det är faktiskt rätt soft. Men jag tror ändå att Berättarkonst prioriteras högre än den lilla alkemi som utövas - det kanske är Tokonska runor man ska byta ut, om något?

-Hjalle, ner i grytan med honom.

Boldtaar

Warrior
Hade det varit en druidpräst så håller jag med om att berättelsekonst och kanske cermonier skulle vara bra färdigheter. Men nu hade jag tänkt mig honom som en gammal Druidmakiker som syslar mer med alkemi och enkla besvärjelser. Druid yrkes finns i religons boken.

Hade druid tagit up RP som lärlig så hade allt vart klart. Men RP är en jägare på 17 år som blivigt tvångs rekryterad som bågskytt till milissen. Så jag tror jag har tänkt mig att Rp växt upp med druid och hjälpt honom med röra om i kitelsn mm. Men att druid sedan skickat onom att gå i lära os någon jägre i trakten som ärskydig honom hjälp då Rp inte fått någon uppenbarelse eller liknade för att bli druid.