ceruleanfive
Bläckfisk
Jag önskar verkligen att det vore enklare att få till spel på Gothcon utan att behöva göra det i Indierummet. All respekt åt gänget där, men det passar inte alla.
Det är lite trist att det inte finns något mellanting mellan "sitta med alla andra i indierummet" och "hela maskineriet med att arrangera ett äventyr, med att hitta en massa spelledare och styra upp grejer".
Sorry, det är en sån där grej som stört mig rätt länge nu med Gothcon. Jag tror att en av anledningarna till att det inte finns fler rollspels-arr är hur mycket jobb det verkar vara rent praktiskt. Det går liksom inte att själv som SL eller spelskapare slänga ihop ett konventsäventyr och sätta sig och köra nånstans…
(Om nån vill styra upp något av mina spel på konvent, kör! Jag kan hjälpa till om det behövs, men jag kommer aldrig någonsin orka arrangera själv)
Stockholm Kartell hade ju OSR-hörnan ett tag, vilket också var dropin. I takt med att spelmakeriet ökade blev det Kartellhörnan, med betydligt färre tillfällen. Men även det var ju ganska nischat.
Den som skulle arrangera någon form av GothMunkCon förtjänar bragdmedalj.
Den stora fördelen med Indierummet är ju att det krävs noll prepp och alla arrangörer kan leda (nästan) vilket spel som helst. Och den stora fördelen med en OSR-hörna är ju på liknande sätt att det inte är så krävande att bara spelleda någon kort dunge när det finns spelare på plats.
Kruxet med någon form av tradd-dropin vore förstås att spelledare skulle behöva förbereda scenarion och pregens och sånt, sen skulle ett gäng intresserade spelare behöva titta förbi vid ungefär samma tillfälle och dessutom ha tid att spela i ett gäng timmar. Och inte sällan skulle bara regelförklaringen sluka mycket tid.
Hur skulle man ändå kunna lösa något sådant?