Nekromanti Dropbox-problem

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag är via min kurs med i flera shared folders på droxbox, som det alltid är andra kursare som lägger filer i, aldrig jag själv. Men nu har jag fått slut på utrymme i min dropbox och behöver därför slänga filer. Då uppstår den till synes helt bisarra situationen att om jag slänger filerna försvinner de för alla andra 50+ användarna också. Så vad fan gör jag? Är det något jag missförstått?
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Dropbox fungerar tyvärr så. När de andra kursdeltagarna lägger in filer i de mappar som ni delar på så äts ditt utrymme upp. Dina alternativ är väl att göra diverse saker på deras hemsida som kan ge dig extra gratisutrymme, att sluta dela på mappar som du inte behöver, att ta bort filer som bara du har tillgång till eller att helt enkelt betala pengar för extra utrymme.

En mer långsökt lösning är att få dina kurskamrater att gå över till copy istället (www.copy.com), eller om det finns någon annan service som kör med fair storage. Fördelarna jämtemot dropbox är att ni får enormt mycket mer gratisutrymme, du får mer för pengarna om du vill utöka och de kör med fair storage:

We believe in a simple concept of fairness. Everyone paying for the same data they are sharing doesn’t work for us. We think that’s like going to dinner together and everyone having to pay the entire bill. People sharing content should equally divide the amount of storage being used. With Copy, you can split the bill. So a 12 GB folder shared between 3 people only counts as 4 GB per person.

Jag har inte sett någon nackdel med copy jämtemot dropbox ännu. Men som sagt var, kan vara problematiskt att få en massa kursare att byta bara så där. :)
Ymir said:
jag kan flytta en folder jag själv är boss över till copy.com...det ger mig iaf lite mer utrymme till kurs-foldrarna på dropbox. Hädanefter kommer jag bara köra på fair storage!
 
Top