Nekromanti Droger igen - fantasy varianten

Benax_UBBT

Veteran
Joined
6 Jan 2001
Messages
75
Hej!

Vi håller på att stolpa upp våra husregler till DoD igen och sprang in på ämnet droger, där vi inte riktigt är tillfreds med de system som har funnits. Någon som vet ett fantasyspel med en hyffsad drogregeluppsättning? Vi har en liten ide om hur det skall fungera men det skulle vara intressant att se på andra system. Vi har koll på de flesta svenska spel (dock inte Götterdämmerung) men är det nån som har hittat nåt bra i nåt engelskt?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Vi håller på att stolpa upp våra husregler till DoD igen och sprang in på ämnet droger, där vi inte riktigt är tillfreds med de system som har funnits. Någon som vet ett fantasyspel med en hyffsad drogregeluppsättning? Vi har en liten ide om hur det skall fungera men det skulle vara intressant att se på andra system."

Rising hade en skitcool idé om effektkombineringsregler i det här inlägget. Tanken är att ingredienser har olika effekter som kan förstärkas, vara kvar, bli inaktiva eller försvinna, beroende på de andra ingrediensernas effekter. Det är den klart koolaste idén på ämnet som jag har sett på mycket länge, och den torde fungera perfekt med fantasydroger.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Vill ni ha fantasy(påhittade)droger med balla namn och annorlunda effekter (såsom typ Chronopias Soma-variant), eller en uppsättning av de droger som användes i vår värld på medeltiden, typ Johannesört, Belladonna, Malört och Muskot?

Eller var det bara reglerna ni var intresserade av?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,510
Location
Helsingborg
Alkemiregler = drogregler [länkar]

Jag har varit på jakt efter alkemi- och drogregler till rollspel (och förvisso letat passivt) men har inte hittat något som jag tycker är tillfredsställande.. För det mesta har det bara varit en massa listor och "kombinera [detta här] och kombinera [detta där] för att få [det här]!"-tjafs.. Jag har lite tankar till alkemiregler som du kanske kan sno.. Sedan har jag skrivit en liten lista över de drogeffekter som jag kommit på och hur drogerna kan se ut och intas..

/Han som tog inspirationen till alkemireglerna från Deadlands (den länkade tråden är annars i helhet läsvärd)
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,230
Location
Tranås
Jag har väldigt enkl regler för droger i alla fall för den delen av drogtillverkningen som liknar örtmedecin. För alkemi är de något mer komplicerade. Jag har börjat sammanställa ett Herbarium till min värld som även innehåller upplysningar om hur växterna kan användas.
 

Benax_UBBT

Veteran
Joined
6 Jan 2001
Messages
75
Det var mest regler vi var intresserade av. Som Han skrev ovan så finns det gott om sidor med drogpreparat och effekter, men vi var mer inne på vad som händer när Duracell-dvärgen Bonkur har knaprat Cepirbuske i en kvart för att få upp sina KP för tredje gången på en dag....
 
Top