Nekromanti Droger i Chronopia(remake)

Snoken

Veteran
Joined
15 Apr 2016
Messages
52
Hej igen,

Jag håller på att bygga om världen i Chronopia för att göra den mer spelbar för min grupp. Lite kort bakgrundsinfo: de Dödligas plan (Gaia?) har gått under med delar av dess geografi och innevånare bryts loss och flyttas in i de åtta elementarplanen av Kejsaren. Jordliknande förhållanden (inklusive sådana nödvändiga saker som Tid) upprätthålls av jättemaskinen Urverket som Kejsaren och dennes tidsmagiker byggt i De grå hallarna (Maskinhallarna/Chronopia?) som förbinder de olika planen. Kejsardömet går under namnet Chronopia och har existerat i tusen år eller mer, minnena från tiden innan Kejsardömets upprättande har förbleknat och är näst intill borta helt. Kejsaren är för de allra flesta lika med Härskare och Gud. Jag har brutit upp de olika kulturerna, Stora husen och andra företeelser som förekommer i böckerna och spridit ut dessa på de olika planen.

Kampanjen har inletts på Caldor, värmens plan, som är marajiputternas, sabranernas och brundusiernas hemplan. För er som är bekanta med grundmaterialet vet att narcofer, svart tobak, är centralt för marajiputternas kultur men också tokgräs. Hur skiljer sig dessa från varandra i fråga om rus, ingredienser och tillverkning? Två av de Stora husen har sitt högsäte på planet, Degas som vars inflytelseområde främst är Brundus och Aramas som är sprunget från Marajiens röda mylla. Dessa är inbegripna i en kamp om somatillverkningen om är en oerhörd värdefull exportprodukt. Soma beskrivs som den ultimata droger men även dyr, starkt beroendeframkallande och skadlig för kropp och själ. Jag tänkte först att anledningen till att soman eftertraktas berodde på att det var den enda drogen som påverkade alverna men de vanliga stadsalverna har väl ingen särskild motståndskraft mot droger (eller har jag missat något)? Kanske räcker det med att det är det är det ultimata ruset vilket förstås de livströtta alverna tilltalas av? Känns dock lite om de liksom människor bryts ner efter några år av drogen. Jag vill att soman och somakriget skall vara mer framträdande i settingen ungefär så som det presenteras i grundboken och då särskilt på detta plan där en stor del av lotusblommarna odlas i oaser. Hur har ni er använt er av den konflikten och hur ser ni på soman?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Jag kan minnas helt fel men jag har för mig att jag behandlat soman som något olagligt och som kontrollerats främst via hus Degas och wongosernas maffia (nånting-nånting "månghövdade draken"?), men det kan vara galet relativt settingmaterialet. (Får någon känsla av att Lysander eller Belisarius var inblandade i lite större skala också?)

Själva "kriget" har jag sett som rätt nedtonat utåt och mer som en proxy-konflikt via olagliga distributionskedjor/gäng och affärsmässiga "angrepp" mot handel som kompletterar eller möjliggör införsel och/eller handel. Soma har jag tänkt mig typ som en opiat men har inte gått in djupare på exakt effekt.
 
Top